Ja, ja. Iedereen is uniek. Maar als zelfstandige dienstverlener voel je dat niet altijd zo.
Je kunt niet naar een tastbare voorraad in je magazijn kijken. En dus denk je dat je niets hebt. Of dat je doodgewoon bent. Vooral in niemands vaarwater moet gaan zitten. En ondertussen zoeken naar het gat in de markt.
Je weet het: als zelfstandige moet je onderscheidend zijn. Concurrentieel voordeel, Unique Selling Proposition, ongewoon en buitengewoon zijn.
Maar soms ben je helemaal klaar met al die theorieën over blauwe goudvissen, bananen of oceanen.
Precies voor die momenten is dit je (her)paklijst.
Want je hebt meer dan je denkt.
1). Relaties
Je kunt schamper doen over de contacten in je adresboek. Of over anderen met een lijst abonnees of vrienden in de sociale media. Waarom hechten werkgevers aan een relatiebeding in een arbeidsovereenkomst?
Relaties geven je toegang en nog veel meer. Je kunt elkaar iets vragen, geven of ergens voor uitnodigen. En ergens onderweg kan iemand een klant, verwijzer, aanbeveler, samenwerkingspartner of belangrijke leverancier voor je worden.
2). Expertise
We zijn volop aan het onderzoeken hoe we onze expertise óók kunnen organiseren of verzilveren.
Vaak denken we nog als werknemer en proberen we te passen in de plannen, het keurslijf, profiel of verdienmodel van een ander. Een variant hierop is het verdienmodel van een ander nastreven. Het past de ander goed, maar jou eigenlijk niet.
Het is allemaal niet zo gek: o.a. digitalisering heeft de wereld, informatie- en geldstroom, verhoudingen en ons werk flink op zijn kop gezet. Daarom is het goed te weten waar jij al specifieke kennis en informatie over hebt of royale ervaring in hebt.
3). Concurrentie (gelukkig maar)
Waarin ben je anders en beter? Zonder concurrentie zou je op deze vragen niet eens een antwoord kunnen geven.
Wat laten anderen liggen, wat doe je zelf wel omdat dit een wezenlijk verschil maakt in het resultaat voor je klant? Ga precies dit stuk van je dienst uitvergroten en communiceer dat ook.
In Nederland hebben we de naam stronteigenwijs te zijn. Nou, wees het dan ook 😉
4). Dream Team
Je team dat zijn al je hulpbronnen. Alles wat ervoor zorgt dat je plezierig en succesvol je eigen ideale aanbod kunt creëren, verkopen en leveren. En daarmee geweldige resultaten halen voor je klant en jezelf. Omring je met de juiste mensen en spullen.
5). Centraal Station
Het kan je website en/of een fysieke plek zijn. Sommigen noemen het een platform, hub of podium. Het is in elk geval dé plek waar je graag bezoek ontvangt. Je wilt en kunt daar altijd mensen naar toe brengen. Je laat jezelf en je aanbod zien, geeft er iets weg en nodigt de ander uit tot actie. Zoals een bericht of e-mailadres achterlaten. Zodat je contact kunt houden en opbouwen.
6). Persoonlijkheid
Los van wat je goed kunt of allemaal weet. Wat maakt dat klanten je aanwezigheid waarderen? Dit gaat minder over hebben, maar meer over zijn. Als je het niet weet, vraag het je klant. In het kader van je eigen marktonderzoek.
7). Tijd
Elke dag die je gegeven is, levert je weer uren op die je in kunt zetten. Ook in je bedrijf. OK, afspraak = afspraak. Maar niet alleen maar met je klant. Ai…. Even terug naar de titel van dit artikel….
In je hoofd en hart heb je afspraken met jezelf. En je hebt een agenda. Dit is een uitnodiging: maak ook afspraken met jezelf.
8). Geld
Geld recht in de ogen kijken en laten stromen, goede prijzen vragen, slim inkopen. Weten wat je inkomsten en uitgaven zijn, als ondernemer kun je zelfs cash creëren. Precies weten hoeveel je wel of niet hebt, kan je zelfs vuur geven.
9). Vuur
Waar wil je mee bezig zijn, maak je je druk over, waar jeuken je handen van? Er is echt niemand die kan tippen aan de gedrevenheid van een zelfstandige dienstverlener. In sommige organisaties zijn dure motivatieprogramma’s nodig om mensen vooruit te branden. En nee, het is niet altijd leuk. Maar jij hebt vuur!
10). Eigendom
Er zijn veel discussies en rechtzaken over het intellectuele eigendom en ik heb niet de illusie hier even de boel te regelen 😉
Maar wel de volgende: kies de expertise waarop je je bedrijf wilt bouwen, verpak deze in prachtige diensten en neem je eigen plek op de markt in en:
OWN IT!
Je zit er zelf vaak bovenop. Het staat voor je neus. En toch denk je dat je niets hebt.
Daarom deze checklijst, zodat je weet wat je allemaal al wél in huis hebt!
Ik ben heel benieuwd naar jouw inzicht en reactie!
RT @hennietibben: 10 dingen waarmee je concurrenten het nakijken geeft http://t.co/pilCIvLdcq