“Wie ben ik om dat te zeggen?”. Het is haar niet aan te zien, maar toch is dit wat ze denkt. Karin werkt al jaren als zelfstandige, maar als ik haar uitnodig op te staan en te kiezen voor haar favoriete werk, ideale klant en een eigen aanbod te ontwerpen dan steigert ze.
Terwijl ze het helemaal voor het zeggen heeft. Een dijk van een ervaring in haar vak, genoeg levenswijsheid, klanten die gek zijn op haar aanwezigheid en ze is niet gebonden aan een baan.
Veel zelfstandigen zijn ex-werknemers. Nog meer zelfstandigen denken en doen als werknemer. Hoe kan het ook anders. Het ondernemen moet je bijna thuis met de paplepel zijn ingegoten of je bent super eigenwijs, onredelijk en verdraagt geen baas.
Maar waar leerde je ondernemend te werken? Of een stap verder: waar leerde je hoe je succesvol diensten kon ontwerpen, aanbieden en verlenen? Rondom je eigen voorkeuren en talenten? Over dit onderwerp is zo veel te zeggen.
In het tijdsbestek van dit artikel benoem ik 3 bronnen van weerstand die ik ken en vaak zie. Bronnen die je ervan kunnen weerhouden om meer te ondernemen en op te staan. Zodat je – als je toegeeft aan weerstand – jezelf en anderen enorm tekort zou doen.
niet goed genoeg
Je hebt een dijk van een ervaring in je eigen oorspronkelijke vak en daarin ben je de supervraagbaak, senior, steun en toeverlaat voor velen. Je blijft je ook graag bijscholen in je eigen vak. Misschien heb je trekjes van een shopaholic met een zwak voor vakkwalificaties en certificaten.
Maar de markt en tijd is veranderd of jij hebt zelf andere behoeften gekregen. En ineens heb je koudwater vrees. Hoe geef je je bedrijf en aanbod de juiste vorm? Hoe verkoop je je expertise en zorg je ervoor dat je omzet, vrijheid en plezier houdt?
Je beseft dat je hiervoor andere dingen hebt aan te gaan of te leren. Misschien geef je jezelf op de kop. Dat moet ik toch makkelijk zelf kunnen, zien, weten, leren? Je zelfbeeld ligt aan diggelen. Ooit leerde je fietsen, nu wordt je gevraagd een grotere of andere soort fiets te pakken.
angst voor verlies
Je hebt klanten, opdrachtgevers, een goede reputatie en een prachtige portfolio. Het lijkt een win-win voor iedereen. Klanten vallen geen buil aan jou, ze weten dat je al vaker met je bijltje hebt gehakt. Jij kunt je riedeltje doen en je omgeving weet welke sticker ze op je voorhoofd kunnen plakken.
Ondertussen gaat je hart uit naar iets anders, groters of verders. Maar ja, je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je niet vereerd zou voelen omdat ze je weer hebben gevraagd voor iets vertrouwds. En je oude schoenen moet je nooit weggooien voordat je nieuwe hebt.
opstaan uit je eigen groep
Je bent gek op je vak en zoekt je vakgenoten graag en als allereerste op. Netwerk- en intervisiebijeenkomsten bezoek je graag. Ervaringen en nieuwtjes uitwisselen, sores delen. Samen ben je sterk, zeker in deze tijd.
Maar je merkt dat je er weinig verder mee komt. Sterker nog: je bent het vaak niet met je vakgenoten eens, hebt een andere visie, maar merkt dat je daar maar beter niet over kunt beginnen. Anderen willen de boel graag in stand houden. Je roept discussie en weerstand op of een ander gaat aan de haal met je goede ideeën.
We zijn toch allemaal gelijk en je hoort toch samen te werken? Wie ben jij om niet meer loyaal te zijn aan je vakgenoten en het anders te gaan doen?
Welke weerstand je ook voelt, je kunt maar beter naar haar luisteren. Wat is die ene zin die ze telkens herhaalt? Wat is de opmerking, de vraag of het woord dat jou NU het meeste raakt?
Zo krijg je een schat aan informatie en kun je kiezen. Want weerstand heeft zichzelf nu verraden, jij hebt gehoord waarover het echt gaat. Weerstand wil maar één ding: je weghouden van waar NU je grootste groeikans ligt. Ze wil alles bij het oude houden en zal daarvoor alles doen. Alles. Ook jou voor het lapje houden, afleiden en verleiden. Zodat je uitstelt.
Ben je een zelfstandige professional met veel kennis, ervaring en toewijding? Pak een grotere fiets, kies de schoenen die je het beste passen, het verste dragen en wees vooral loyaal aan jezelf.
Karin is inmiddels opgestaan en kiest voor haar favoriete werk, ideale klant en ontwerpt een eigen aanbod. Ik moet ineens denken aan iemand die letterlijk tegen me zei: “ik voel enorme weerstand..” (het codewoord was: focus!), hem ga ik opzoeken. En jij, wat ga jij doen?
Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)
Geef een antwoord