“Wat kost jij?” of “wat vraag je per uur of dagdeel?” Als je zelf niets regelt, dan kan deze vraag zomaar frontaal op je worden afgevuurd. Wat is je antwoord?
Werknemers grijpen hun kansen bij een nieuwe werkgever of baan. Dan zijn de salarisonderhandelingen op zijn scherpst. De werkgever heeft een probleem dat moet worden opgelost (vacature!), de nieuwe werknemer geeft hoop en allebei hebben ze verwachtingen. Bij de start is er een grote kans op een grote sprong. Niet alleen in geld, maar ook in motivatie en persoonlijke groei.
Als ondernemende professional begin je telkens weer aan een onderhandeling. De VAR-verklaring van de Belastingdienst zegt het al: je hebt meerdere opdrachtgevers en dus meerdere onderhandelingen. En die zijn cruciaal:
- je inkomen wordt uiteindelijk maar door 2 dingen bepaald: door hoe vaak je iets inkoopt/verkoopt en tegen welke prijzen
- maar nog voordat je oog-in-oog staat met een potentiële koper: je opent of sluit de markt met het noemen van je prijs
Dit zijn 3 ultieme manieren om jezelf uit de markt te prijzen:
1. je prijs als laatste bedenken
Je stelt je passie, talenten, voorkeuren en klanten helemaal centraal. Je werkt aan een bloeiend bedrijf en weet al helemaal wat je wilt aanbieden. Je stort jezelf op de productontwikkeling en aan het einde – bijna als sluitpost – ga je aarzelen. Welk prijskaartje krijgt je nieuwe product of dienst?
2. geen prijs noemen
Misschien ken je het wel: je bent op reis, bezoekt een markt en ziet allerlei waren uitgestald in de kramen. Maar er zijn geen prijzen te bekennen. Hoe uitnodigend is dat voor jou als koper? Op reis ben je op onbekend terrein, je hebt geen referentiekader en kunt de waar moeilijk op waarde schatten.
Op een vrijmarkt op bekend terrein weet je dat onderhandelen onderdeel is van een spel, misschien zie je het als vermaak.
Maar buiten de vrijmarkt lopen de meeste mensen door als er geen enkele indicatie is van de prijs. Al helemaal als ze op onbekend terrein zijn.
Wat doet dan de bezoeker van je website of lezer van je flyer als daar staat: ‘prijs op aanvraag’ of ‘werkt op maat’?
3. spotlight op je tarief per uur of dag(deel)
Voor de hele inboedel van je huis en vliegtickets is er een wereld aan vergelijkingssites. Wil je vliegen, dan ga je eerst surfen en googlen. Je sorteert op prijsvolgorde en dikke kans dat je een van de goedkoopste tickets koopt.
Ook voor freelancers zijn er vergelijkingssites. Daarmee maak je je dienst en jezelf tot een commodity en eenvoudig inwisselbaar.
Mogelijke opdrachtgevers zoeken naar je dienst en vinden een enorme kaartenbak met veel informatie en data. In deze overload worden ze scherp op het uurtarief. Wat kunnen ze anders?
Heb je een schat aan expertise waarmee je een hoop sores van anderen kunt helpen oplossen en ook nog eens het mooiste werk en bedrijf van de wereld van kunt bouwen?
Bepaal dan als allereerste je streefjaarinkomenen bereken daarna hoe vaak en tegen welke prijs je producten of diensten ongeveer wilt verkopen. Alleen al de vingeroefening zal je een stap verder brengen:
- zie je meer kansen en lol in het verkopen van 1.000 uren van elk € 75,– aan 3 verschillende opdrachtgevers of
- ontwikkel je een superdienst met een waarde van € 7.500 en verkoop je deze aan 10 klanten of
- wil je liever kort en bondig aan de slag met 30 klanten in een dienst van € 2.500?
Daarna bied je je dienst glashelder aan: je noemt het prangende probleem van je klant, de resultaten en voordelen van je dienst én de prijs die de waarde ervan goed weergeeft.
Doe je dit niet, dan is je potentiële klant op onbekend terrein en kan hij alleen nog maar vragen: “wat kost jij?” of “wat vraag je per uur?”.
Áls hij het al vraagt (en niet je marktkraam stilletjes voorbij loopt)!
Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)
Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (15-5-2012).
Teveel ondernemers focussen teveel op prijs, zowel klant als verkoper. Is de klant alleen aan het shoppen om de laagste prijs? Prima, maar daar hoef je niet aan mee te doen.
Ben benieuwd of die klant de rest van z’n aankopen ook alleen doet op prijs!
Het gaat dus niet om prijs maar om toegevoegde waarde, zoals je op het eind al een beetje zegt. Die prijs is puur perceptie, welke waarde hecht iemand aan het oplossen van een bepaald probleem? Hoe belangrijker en urgenter het verkrijgen van die oplossing is, hoe hoger de prijs kan worden.
De meeste ondernemers laten zich verleiden om te snel een (laag) uurtarief te noemen, omdat ze niet weten hoe het anders kan. Het zegt niets over hun dienst, over wat de klant ermee opschiet, dus over de waarde ervan.
@Trix herkenbaar dus… Veel zelfstandige professionals laten klant geen andere keuze dan te shoppen, terwijl het dus echt heel anders kan. Een waardevol aanbod doen is een cruciale ondernemersvaardigheid!
De ANKO ( algemene nederlandse kappers organisatie ) adviseert het volgende, Prijsverhoging?
Als Anko kunnen en mogen wij geen algemene indicatie geven. Wel tips!
Laat eens berekenen wat je Kostprijs is (per minuut). Bekijk daarna hoe je bijvoorbeeld met de belangrijkste behandelingen uitkomt.
Tijdens de Hairbusiness Experience gaf Jos Burgers een goede tip: Als een klant vraagt waarom je duurder bent geworden,geef je als reden dat je ook een beetje beter geworden bent. En dat je volgend jaar weer van plan bent om beter te gaan worden.
Hoe zie je dit??
@Pieter
Je eigen kostprijs per tijdseenheid + inkoopwaarde kennen is absolute voorwaarde om te zien hoe je per dienst (of behandeling) uitkomt.
In mijn ogen moet een prijs zich altijd rechtvaardigen, voor de klant EN dienstverlener. Beiden willen een goede behandeling en waar voor hun tijd of geld 🙂
Ik kan niet zeggen dat ik de tip ‘dat je ook een beetje beter geworden bent’ zomaar ondersteun. Er zit voor mij een belangrijke kern van waarheid maar ook een soort knipoog in.
Er zijn allerlei argumenten voor hogere prijzen vragen: resultaat, persoonlijke aandacht, kwaliteit, exclusiviteit, duurzaamheid, snelheid, voorrang, betrouwbaarheid, piekseizoen, besparing/voordeel op iets anders, directe toegang, panklaar, gekoeld, reclamevrij, etc.
Het is zaak om de belangrijkste argumenten te kennen en er dan de juiste woorden aan te geven!
[tibbenblogt] 3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen http://t.co/wZuulIC9
RT @hennietibben: 3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen http://t.co/c32anyWz
RT @hennietibben: 3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen http://t.co/LSCYACHC
Hallo Hennie, voor mij is het tonen van goede referenties de enige manier om mijn prijzige pakketten te rechtvaardigen. Ik moest een flinke drempel over om één keer een flinke verhoging door te voeren. Maar doordat ik dat deed, had ik ineens een maand de tijd voor een groot project. Dat resulteerde in een site die direct de boekingen opleverde voor die klant, en daarmee kwam een sneeuwbaleffect van verwijzingen op gang. Mijn resultaat is nu eindelijk meetbaar, een gegeven waar ik dankbaar gebruik van maak. Een kwestie van durven, en het werk wordt er zoveel leuker van als je er de tijd voor kunt nemen!