• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen

Door: Hennie Tibben 8 Reacties 8 mei 2012

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:21 pm

“Wat kost jij?” of “wat vraag je per uur of dagdeel?” Als je zelf niets regelt, dan kan deze vraag zomaar frontaal op je worden afgevuurd. Wat is je antwoord?

Werknemers grijpen hun kansen bij een nieuwe werkgever of baan. Dan zijn de salarisonderhandelingen op zijn scherpst. De werkgever heeft een probleem dat moet worden opgelost (vacature!), de nieuwe werknemer geeft hoop en allebei hebben ze verwachtingen. Bij de start is er een grote kans op een grote sprong. Niet alleen in geld, maar ook in motivatie en persoonlijke groei.

Als ondernemende professional begin je telkens weer aan een onderhandeling. De VAR-verklaring van de Belastingdienst zegt het al: je hebt meerdere opdrachtgevers en dus meerdere onderhandelingen. En die zijn cruciaal:

  • je inkomen wordt uiteindelijk maar door 2 dingen bepaald: door hoe vaak je iets inkoopt/verkoopt en tegen welke prijzen
  • maar nog voordat je oog-in-oog staat met een potentiële koper: je opent of sluit de markt met het noemen van je prijs

Dit zijn 3 ultieme manieren om jezelf uit de markt te prijzen:

1. je prijs als laatste bedenken
Je stelt je passie, talenten, voorkeuren en klanten helemaal centraal. Je werkt aan een bloeiend bedrijf en weet al helemaal wat je wilt aanbieden. Je stort jezelf op de productontwikkeling en aan het einde – bijna als sluitpost – ga je aarzelen. Welk prijskaartje krijgt je nieuwe product of dienst?

2. geen prijs noemen
Misschien ken je het wel: je bent op reis, bezoekt een markt en ziet allerlei waren uitgestald in de kramen. Maar er zijn geen prijzen te bekennen. Hoe uitnodigend is dat voor jou als koper? Op reis ben je op onbekend terrein, je hebt geen referentiekader en kunt de waar moeilijk op waarde schatten.
Op een vrijmarkt op bekend terrein weet je dat onderhandelen onderdeel is van een spel, misschien zie je het als vermaak.
Maar buiten de vrijmarkt lopen de meeste mensen door als er geen enkele indicatie is van de prijs. Al helemaal als ze op onbekend terrein zijn.
Wat doet dan de bezoeker van je website of lezer van je flyer als daar staat: ‘prijs op aanvraag’ of ‘werkt op maat’?

3. spotlight op je tarief per uur of dag(deel)
Voor de hele inboedel van je huis en vliegtickets is er een wereld aan vergelijkingssites. Wil je vliegen, dan ga je eerst surfen en googlen. Je sorteert op prijsvolgorde en dikke kans dat je een van de goedkoopste tickets koopt.
Ook voor freelancers zijn er vergelijkingssites. Daarmee maak je je dienst en jezelf tot een commodity en eenvoudig inwisselbaar.
Mogelijke opdrachtgevers zoeken naar je dienst en vinden een enorme kaartenbak met veel informatie en data. In deze overload worden ze scherp op het uurtarief. Wat kunnen ze anders?

Heb je een schat aan expertise waarmee je een hoop sores van anderen kunt helpen oplossen en ook nog eens het mooiste werk en bedrijf van de wereld van kunt bouwen?

Bepaal dan als allereerste je streefjaarinkomenen bereken daarna hoe vaak en tegen welke prijs je producten of diensten ongeveer wilt verkopen. Alleen al de vingeroefening zal je een stap verder brengen:

  • zie je meer kansen en lol in het verkopen van 1.000 uren van elk € 75,– aan 3 verschillende opdrachtgevers of
  • ontwikkel je een superdienst met een waarde van € 7.500 en verkoop je deze aan 10 klanten of
  • wil je liever kort en bondig aan de slag met 30 klanten in een dienst van € 2.500?

Daarna bied je je dienst glashelder aan: je noemt het prangende probleem van je klant, de resultaten en voordelen van je dienst én de prijs die de waarde ervan goed weergeeft.

Doe je dit niet, dan is je potentiële klant op onbekend terrein en kan hij alleen nog maar vragen: “wat kost jij?” of “wat vraag je per uur?”.
Áls hij het al vraagt (en niet je marktkraam stilletjes voorbij loopt)!

Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)

Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (15-5-2012).

8 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Trix Vertogen zegt

    14 mei 2012 om 4:54 pm

    Teveel ondernemers focussen teveel op prijs, zowel klant als verkoper. Is de klant alleen aan het shoppen om de laagste prijs? Prima, maar daar hoef je niet aan mee te doen.
    Ben benieuwd of die klant de rest van z’n aankopen ook alleen doet op prijs!
    Het gaat dus niet om prijs maar om toegevoegde waarde, zoals je op het eind al een beetje zegt. Die prijs is puur perceptie, welke waarde hecht iemand aan het oplossen van een bepaald probleem? Hoe belangrijker en urgenter het verkrijgen van die oplossing is, hoe hoger de prijs kan worden.
    De meeste ondernemers laten zich verleiden om te snel een (laag) uurtarief te noemen, omdat ze niet weten hoe het anders kan. Het zegt niets over hun dienst, over wat de klant ermee opschiet, dus over de waarde ervan.

    Beantwoorden
  2. Hennie Tibben zegt

    16 mei 2012 om 2:09 pm

    @Trix herkenbaar dus… Veel zelfstandige professionals laten klant geen andere keuze dan te shoppen, terwijl het dus echt heel anders kan. Een waardevol aanbod doen is een cruciale ondernemersvaardigheid!

    Beantwoorden
  3. pieter zegt

    28 december 2012 om 3:12 pm

    De ANKO ( algemene nederlandse kappers organisatie ) adviseert het volgende, Prijsverhoging?
    Als Anko kunnen en mogen wij geen algemene indicatie geven. Wel tips!
    Laat eens berekenen wat je Kostprijs is (per minuut). Bekijk daarna hoe je bijvoorbeeld met de belangrijkste behandelingen uitkomt.
    Tijdens de Hairbusiness Experience gaf Jos Burgers een goede tip: Als een klant vraagt waarom je duurder bent geworden,geef je als reden dat je ook een beetje beter geworden bent. En dat je volgend jaar weer van plan bent om beter te gaan worden.

    Hoe zie je dit??

    Beantwoorden
  4. Hennie Tibben zegt

    29 december 2012 om 4:21 pm

    @Pieter

    Je eigen kostprijs per tijdseenheid + inkoopwaarde kennen is absolute voorwaarde om te zien hoe je per dienst (of behandeling) uitkomt.

    In mijn ogen moet een prijs zich altijd rechtvaardigen, voor de klant EN dienstverlener. Beiden willen een goede behandeling en waar voor hun tijd of geld 🙂

    Ik kan niet zeggen dat ik de tip ‘dat je ook een beetje beter geworden bent’ zomaar ondersteun. Er zit voor mij een belangrijke kern van waarheid maar ook een soort knipoog in.

    Er zijn allerlei argumenten voor hogere prijzen vragen: resultaat, persoonlijke aandacht, kwaliteit, exclusiviteit, duurzaamheid, snelheid, voorrang, betrouwbaarheid, piekseizoen, besparing/voordeel op iets anders, directe toegang, panklaar, gekoeld, reclamevrij, etc.

    Het is zaak om de belangrijkste argumenten te kennen en er dan de juiste woorden aan te geven!

    Beantwoorden
  5. Hennie Tibben (@hennietibben) zegt

    4 januari 2013 om 12:01 pm

    [tibbenblogt] 3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen http://t.co/wZuulIC9

    Beantwoorden
  6. @Stiltebeeld zegt

    2 februari 2013 om 1:31 pm

    RT @hennietibben: 3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen http://t.co/c32anyWz

    Beantwoorden
  7. Dirk Boersma (@DirkBoersma1) zegt

    15 februari 2013 om 12:07 pm

    RT @hennietibben: 3 manieren om jezelf uit de markt te prijzen http://t.co/LSCYACHC

    Beantwoorden
  8. Meta Groot Antink zegt

    4 april 2014 om 12:01 pm

    Hallo Hennie, voor mij is het tonen van goede referenties de enige manier om mijn prijzige pakketten te rechtvaardigen. Ik moest een flinke drempel over om één keer een flinke verhoging door te voeren. Maar doordat ik dat deed, had ik ineens een maand de tijd voor een groot project. Dat resulteerde in een site die direct de boekingen opleverde voor die klant, en daarmee kwam een sneeuwbaleffect van verwijzingen op gang. Mijn resultaat is nu eindelijk meetbaar, een gegeven waar ik dankbaar gebruik van maak. Een kwestie van durven, en het werk wordt er zoveel leuker van als je er de tijd voor kunt nemen!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in