• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

4 snelle manieren om te zien wat je lezers nu boeit

Door: Hennie Tibben 3 Reacties 16 augustus 2015

Bijgewerkt op: 6 maart, 201711:39 am

Je hebt vernieuwings- en maakdrang. Afwisseling en bezig zijn geven je een lekker en voldaan gevoel. Niets menselijks is je als ondernemer vreemd.

Ondertussen weet je al niet meer wat je al op de plank hebt liggen. Op de wereld hebt gezet.

Hoe is dat eigenlijk ontvangen?

Eh….. IS het ontvangen, gelezen?

Je weet het niet. Je hebt cijferblindheid. Je wilt organisch, intuïtief werken. Lekker bezig zijn.

Hoe kan dat? Op andere gebieden wil je van alles leren. Goed geïnformeerd zijn. En ben je voor duurzaam. Hergebruiken. Maar nu verspil je je eigen tijd, materialen en nog veel meer.

Hoe is het mogelijk? Want je gelooft mensen (inclusief jezelf) niet altijd in wat ze zéggen dat ze doen. Je kijkt ook naar wat ze werkelijk doen. Je wilt bewijzen;)

Wat zijn de 4 bewezen methodes om te weten wat je lezers nu boeit?

Het goede nieuws: als je de afgelopen periode niet stil hebt gezeten, dan heb je al genoeg bewijs in eigen huis.

Dat je publiek lievelingen heeft in je bestaande werk.
Dat er nog heel veel mensen zijn die nog geen kans zagen deze lievelingen te zien.

Hier komen 4 manieren om te ontdekken wat nu de lievelingen zijn van jouw publiek
en wat je daar direct mee wilt doen.

Tip: extra lekker om te doen na 1 of meer vrije weken!

1: populaire webpagina’s en -berichten

Welke van al je webpagina’s hadden de afgelopen periode de meeste unieke paginaweergaves?
Welke pieken ontdek je en weet je ook wat de ’trigger’ ervan was?

Hup, pak Google Analytics erbij. Laat je niet uit het veld slaan door al die mogelijkheden en ga direct naar:

  • Rapportage => Gedrag (linkerkolom) => Site-inhoud => Alle pagina’s
  • je ziet nu een grafiek met daaronder kolommen en rijen met getallen
  • rechtsboven zie je de periode, standaard is: afgelopen maand. Verander de periode eventueel.
  • vervolgens kijk je onder de grafiek naar de kolom [unieke paginaweergaves]

Wat zijn in deze periode jouw 10 tot 15 toppagina’s?
Waren dat webpagina’s uit je hoofdmenu, servicepagina’s (zoals bijv. je bevestigings- of bedankpagina’s) of  blogposts?

Bepaal wat nu de toppagina’s zijn en wat dit voor jou als ondernemer betekent!

Extra tip: leg vast wat je toppagina’s zijn. Ik zet ze bijvoorbeeld in een eigen categorie, zodat ik bij het optimaliseren van m’n website makkelijk prioriteiten stel.

2: groeiende lijstmanagers

Werk je met een e-mailmarketing serviceprovider (ESP) zoals AWeber, Autorespond.nl of MailChimp en heb je inschrijvingen/aanmeldingen?

Dan heb je een lijstmanager! Heb je meerdere tijdelijke en vaste gratis weggevers, dan heb je ook meerdere lijstmanagers;)

Welke lijstmanagers hebben de meeste leden?
Wanneer is het aantal vooral toegenomen en hoe kwam dat?

Bepaal wat de top lijstmanagers zijn en wat je dat zegt als ondernemer!

Extra tip: werk je met een dubbele opt-in? Check dan je lijstmanager regelmatig op niet afgeronde opt-ins en bepaal wat je daarmee wilt doen. Bijv. de aanvrager een alert sturen, de teksten in je bevestigingspagina of -e-mail optimaliseren.

3: goed gelezen ‘nieuwsbrieven’ (e-mailmarketing)

Je doet je best, je maakt en verzendt een e-mailing. Je wilt zo waardevol als mogelijk zijn.
Met een ‘nieuwsbrief’ of andere bijzondere mailvorm.

Welke mailings werden goed geopend?
En in welke werd er goed doorgeklikt? Waar naartoe?


4: engagement op sociale netwerken

Response op sociale netwerken heet ‘engagement’. Dat kan zijn: antwoorden, delen, liken, klikken.

Op welke van je posts had je vooral ‘engagement’?
Wat ga je optimaliseren en vaker doen?

Leer jezelf aan regelmatig de statistieken in te duiken. Bijv. die van het sociale netwerk zelf, van een scheduler zoals Buffer of dashboard zoals Hootsuite.

Tip: check Buzzsomo.com – je ontdekt er de engagement score van elk onderwerp of elke URL (!!)

Dit zijn de 4 bewezen methodes om te weten wat je lezers nu boeit!

En wat kun je daar nu mee doen?

  • wat bleken de afgelopen periode (week, maand, kwartaal, jaar), de lievelingen van jouw publiek?
  • hoeveel mensen zagen deze lievelingen nog NIET?
  • wat ga je hier vandaag, morgen en deze week aan doen?
  • hoe maak je die lievelingen voor jezelf en anderen extra onweerstaanbaar?

Je reactie is heel welkom en delen via de buttons hieronder = fijn!

3 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. @gtmvanderveen zegt

    16 augustus 2015 om 7:05 pm

    RT @hennietibben: 4 bewezen methodes om te weten wat jouw lezers nu boeit (gegarandeerd fijne start na vrije dagen) http://t.co/7lX234NY1R …

    Beantwoorden
  2. Florence of FlorenceJewelshop zegt

    28 december 2015 om 4:41 pm

    hallo Hennie,
    Je vragen 1 en 2 heb ik via de statistieken van mijn website en FB fanpage beantwoord. Ik weet welke soort berichten het meeste aanslaan, welke dag de meesten op FB aanwezig zijn én welk sieraden het meest populair zijn op mijn website (daar zijn er al een aantal van verkocht).

    Maar heb jij een antwoord hoe ik bepaalde berichten/sieraden op mijn website (www.florencejewelshop.com) onweerstaanbaar maak?

    Dank alvast voor je antwoord. Groet Florence

    Beantwoorden
  3. Hennie Tibben zegt

    30 december 2015 om 1:54 pm

    Dank Florence voor je vraag! Deze vraag gaat voor mij over je aanbod, over je blog en over je website. Om je goed antwoord te geven is meer nodig dan mijn reactie hier op deze blog.

    Er zijn twee mogelijkheden:

    1). je leest verder op m’n blog in de categorie ‘je eigen unieke aanbod’ (gratis dienst) => http://hennietibben.com/blog/

    en/of 2). je stuurt me een mail en vraagt een kennismakingsgesprek aan om te zien of en hoe ik jou het beste kan helpen in een betaalde dienst
    => http://hennietibben.com/contact/

    Je bent heel welkom!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Lolitagap: 3400
  • Lolitagap: 3600
  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in