Als het gaat om je eigen creatie, dan word je niet graag gekopieerd. Maar zodra iemand je een succesrecept voorhoudt, zijn er twee basisreacties: het recept lustig willen kopiëren óf het wiel toch helemaal zelf willen uitvinden.
Recepten voor ‘word-snel-rijk’ en ‘passief inkomen’ zijn gewild. Mensen willen veiligheid en gemak, Nederlanders houden ervan zichzelf goed te verzekeren. Dé beproefde succesmethode scoort.
Hoe doen ondernemers dat dan, de vrije jongens en meiden? Zij gruwelen immers van standaardrecepten en keurslijven. Daar trappen ze niet in. Of toch wel?
Dé toverformule en beproefde methode van anderen copiëren zal ervoor zorgen dat je niet meer jezelf bent, niet meer doet wat je het allerliefste doet en het dus niet lang volhoudt. Het succesrecept blijkt niet 1-op-1 kopieerbaar.
Het wiel zelf uit willen vinden betekent dat je oneindig en onnodig veel tijd, geld en energie verliest. Steeds harder werken en toch verder achterop raken.
In plaats van bananenbrood te kopen bij Starbucks of in Azië, besloot ik er eentje te bakken in mijn eigen keuken. Dat moest lukken. Een recept googelen, ingrediënten verzamelen en hup aan de slag.
Recepten die hoog in Google staan, werken met bloem (van tarwe). En ik ben van plan even geen tarwe te eten. Gelukkig niet omdat ik er niet tegen kan, wel omdat ik wil veranderen van spijs.
Dat wordt je niet makkelijk gemaakt. Al helemaal niet als je beperkt verstand hebt van voedingswaren. Van de bloem beland ik in de meel. Past dat bij mij en mijn plannen?
Dit is ‘m dan, mijn eerste zelfgebakken bananenbrood. Op de dag van het bakken was het heerlijk, maar daarna…
Er miste een elementair deel in het recept dat hoog in Google stond.
Welke 4 onverwachte zaken leer je als ondernemer bij ’t bakken van bananenbrood?
Het ontwikkelen van je eigen unieke aanbod heeft een volgorde, net als de bereiding van een bananenbrood. Eerst breng je de kern op orde, dan volgen de uitlopers (van meerdere gratis producten tot je high end dienst), dan de opleukers en opschalers.
Zo dacht Rob direct te beginnen met infoproducten en passief inkomen. Nog voordat hij een heldere belofte, ideale klant, eigen methode en royale lijst had. En Els zou eerst gaan werken met groepen, nog ruim voordat ze een redelijk volle praktijk en marketing- en salesstrategie had.
Bananenbrood en je eigen unieke aanbod hebben elementaire onderdelen.
Er was even geen bakker in de buurt, dus ging ik weer googelen. Op zoek naar de elementaire delen (ben ik gek op, doe ik ook in m’n werk:). Ik scande zo’n 10 recepten op alle voorkomende ingrediënten en trok een conclusie.
Bananenbrood bakken gaat niet zonder
- bananen
- bloem of meel
- eieren en
- een rijsmiddel.
Daarna komt de persoonlijke styling zoals gedroogde vruchten, rauwe noten, kruiden, zoet-, en natmakers.
Ondernemen gaat niet zonder een eigen uniek aanbod. Een concept of propositie waar jij 100% achter staat én waar klanten graag volmondig ja! tegen zeggen.
Je eigen unieke aanbod bakken gaat niet zonder
- jou
- ideale klant
- specifiek en urgent probleem
- je belofte over het resultaat.
Daarna komt je favoriete styling: vormen en smaakmakers de je aanbod uniek, onweerstaanbaar en schaalbaar maken. Voor jezelf en je klanten.
Wat voor de één geweldig werkt is voor de ander niet of nauwelijks te doen.
Karin is rustig en bedachtzaam, een echte introvert. Ze had begrepen dat er maar één manier was om klanten aan te trekken: vanaf een podium op de extraverte manier.
Christiane is gek op 1-op-1 werken en had aangenomen dat ze ineens aan de groepen en volledig online ‘moest’.
Ferry wilde nooit aan de ‘nieuwsbrief’. Hij is fotograaf en niet gek op schrijven. Totdat hij de verhouding tussen beeld en woord omdraaide en inzag dat hij via een ‘nieuwsbrief’ makkelijk antwoord kon geven op veelgestelde vragen.
Bananenbroodrecepten op internet hebben sterren, favorieten en duimpjes omhoog nodig.
Je eigen unieke aanbod heeft aanbevelingen (referenties, testimonials) van eerdere klanten nodig.
Goede aanbevelingen nemen de bezwaren van potentiële klanten weg en uit de mond van je eerdere klanten klinkt het extra aantrekkelijk. Beter dan “wij van WC-eend adviseren….”.
Mijn eerste zelfgebakken bananenbrood werd een baksteen. De tarwe en suiker (allemaal aannames van de receptschrijver) had ik er gelukkig uitgesloopt. Maar vervolgens zei het recept niets over rijsmiddel of een luchtigheidstruc. Een elementair deel voor een brood. Wat een koekenbakker. Wel gratis en hoog in Google.
Welk elementair onderdeel ontbreekt er in jouw eigen unieke aanbod?
Reageren kan onderaan deze pagina!
Dit artikel deel je makkelijk met je contacten, vrienden en volgers via de buttons hieronder.
“Wat een koekenbakker. Wel gratis en hoog in Google.” Blog over ondernemen en bananenbrood van @hennietibben http://t.co/mjaSpsSv7d
4 ondernemerslessen bij ’t bananenbrood bakken http://t.co/TWIj2kbdht via @hennietibben
Grappig, want zo werkt ’t: 4 ondernemerslessen bij ’t bananenbrood bakken http://t.co/8YsdIEnq6N via @hennietibben
complimenten @hennietibben over dit artikel! http://t.co/06fYGcuUEt