“Wie zit er op mij(n tweet, nieuwsbrief of foto) te wachten?” Het lijkt al snel op jezelf in de aanbieding doen. Nee, je wordt liever gevraagd en uitgenodigd.
Ongevraagd iets de wereld in sturen voelt als een duik in de koude Noordzee. Je blijft liever nog even aan de rand van een warm zwembad hangen.
Ik mijmer over ‘jezelf in de aanbieding doen’, banjer in de stad en kijk naar etalages.
Eentje met een stellage vol borden, de volgende met boeken en dan ineens Ellen…
Een hele etalage vol. Ellen ten Damme liet zich 2 jaar lang 24 uur per dag volgen en fotograferen. Voor het fotoboek Obsessie. En nu staat ze op klaarlichte dag en een druk stadsplein naakt voor mijn neus. BAM!
Doe je jezelf in de aanbieding? Een verkenning. En 5 tips.
zelfpromotie
“Nu komt er een stukje zelfpromotie”. De aankondiger heeft iets gecreëerd en het resultaat ervan zojuist overtuigend laten zien. En zet dan ineens een verkoperspetje op. Changez!
Het lijkt erop dat ze zich vermannen en toestemming regelen met zichzelf en hun publiek.
Toestemming om ruimte in te nemen. Niet als artiest, expert of vakvrouw. Wel als ondernemer. Of verkoper.
Als ik dit een ander zie of hoor doen, is mijn gedachte altijd als eerste:
joh, door wat je al hebt laten zien bén je één grote natuurlijke reclamezuil.
Alleen nu maak je het even netjes af. Je nodigt me uit voor iets. Je laat me weten dat ik welkom ben, maakt het me makkelijk je op te zoeken als ik dat zou willen.
Maar ja, het voelt al snel ongemakkelijk je eigen diensten te verkopen.
Commercieel is vies en jezelf verkopen al helemaal.
schaamte
In schaamte staat de blik van de ander centraal. Je voelt je bekeken en afgekeurd door de ander. Je wilt verdwijnen, weg van de ander. Bij schaamte zijn we niet bezig met ons gedrag, maar zou ons gehele zelf in het geding zijn. Dat is nogal wat… (bron: Over schuld en schaamte – van Arthur Hegger e.a.)
Het online leven geeft je een spiegel. Want voor je het weet, ben je een schandaal…… Volgens de aasgieren, relschoppers en de ik-geef-graag-commentaar-en-vind-er-wat-van-mensen.
En dat terwijl je weet: als ondernemer word je gevraagd stelling te nemen, visie en ideeën te hebben, te onderscheiden. En jou hiervoor is ingeprent dat alleen een onafhankelijk advies telt. En het krachtiger is als de ander het antwoord zelf ontdekt.
(valse) bescheidenheid
“Bescheidenheid siert de mens”. In mijn familie werd iemand al gauw als een opschepper gezien. Als ik niet hun dochter was, zouden mijn ouders mij een pocher noemen.
Nee, dan valse bescheidenheid. Dat je na een compliment iets zegt als “valt wel mee toch, mijn team heeft het allemaal gedaan…. “. En dan eigenlijk vist naar een groter compliment of groter publiek. En deze zo ongeveer zelf regisseert. Welkom bij de zelffelicitatiedienst!
Het juiste midden vinden in je promotie. Als ondernemer ontkom je er niet aan. Tenzij je Johnny The Selfkicker bent.
“Bescheidenheid is op het juiste moment jezelf naar voren schuiven. En dat vraagt kennis van de wereld en jezelf”. Bron: citaat Cornelis Verhoeven in NRC Handelsblad 12-2-2013.
Hoe kun je jezelf op het juiste moment naar voren schuiven?
Dit zijn 5 bescheiden tips voor schaamteloze zelfpromotie online:
bemoei je niet overal mee (met vette stip op nummer 1). Wees heel helder over waar je voor staat, wat je doet, wat de problemen zijn die je oplost en met wie je vooral werkt. Zo geef je andere experts ook ruimte en bespaar je een hoop tijd en energie.
weet waar je bent (net als in het ‘echt’). In een restaurant doe je vast anders dan op je eigen bank. De sociale netwerken hebben allemaal echt andere accenten en zelfs een mores. Het is net echt.
- laat merken dat je klanten hebt. Wat je online niet laat lezen of zien, dat is er ook niet. Natuurlijk wil je de privacy van jezelf en anderen bewaken. Maar een ondernemer zonder klanten is niet woest aantrekkelijk. Je kunt altijd laten weten dat je iets aan het voorbereiden of maken bent, wat het hoofdthema is of dat je er naar uitkijkt. Vanuit je eigen perspectief.
nodig uit en maak de kans groot dat ideale klanten echt contact met je opnemen. Je klant bepaalt het juiste moment (hellup!) en dat moment heeft een beperkte houdbaarheid. Zorg dus dat je er klaar voor bent en maak het iedereen makkelijk. Maak je helder hoe je contact wilt? Op je website, in je e-mailhandtekening, in je LinkedIn-profiel?
laat zien dat er met jou samen te werken valt. Je klanten hebben vertrouwen in jou en je bedrijf nodig. Maar ook andere experts, zodat je kunt samenwerken. En dat maakt de cirkel rond: samenwerken kan alleen maar als je helder bent over wat je doet en voor wie.
Wat is jouw inzicht of (re)actie?
@Bettieke haha, in mijn tijdlijn staat jouw tweet boven ‘5 bescheiden tips voor schaamteloze zelfpromotie http://t.co/hFP4RBpOJe‘ =antwoord?
RT @hennietibben: 5 bescheiden tips voor schaamteloze zelfpromotie http://t.co/J9vnxBOEAc