Hoe zou het zijn, een INBOX vol leuk nieuws?
Meldingen van nieuwe abonnees, geïnteresseerden, leuke afspraken in je agenda en hot items voor je volgende nieuwsbrief of te ontwikkelen dienst?
Na je vrije dagen of weken?
Robotisering en automation zijn niet te stoppen.
Menselijk contact blijft broodnodig.
Behoefte aan aandacht en mensen die anders kijken, meekijken, ergens veel van weten, het een stap verder brengen, dat blijft bestaan.
Gelukkig!
Veel ondernemers lopen – terwijl ze meer leuke klanten willen – contactkansen mis.
Omdat ze zo druk zijn.
Met bezig zijn. Met dingen.
Die je ook makkelijk kunt inregelen. Vanzelf laten lopen.
Zodat jij die eerste ‘vanzelf ontstane’ resultaten gewoon kunt oogsten.
En deze daarna weer een stap verder brengen.
Met jouw persoonlijke touch.
Waarom zou je die kans op automation aan je voorbij laten gaan?
Omdat je onbekend bent met tools? Omdat het ontdekken en inregelen ervan een investering vraagt?
Of uit angst om overbodig te raken? Omdat je dan echt moet ondernemen?
Houd je van meer rendement halen uit iets wat je waarschijnlijk al hebt?
Dan wil je ze allemaal doen en hebben. Nu.
Dit zijn 5 vriendelijke robots die je marketing doen, terwijl jij vrij bent.
1. een eigen webpagina voor je gratis weggever(s)
De topplek op je eigen website, dat is rechtsboven. En daar staat je weggever mét optin box.
De enige reden om niet je weggever maar iets anders daar te hebben is…. een winkelwagentje.
Stel: je hebt dit al voor elkaar. Dan ben je nog lang niet klaar met je weggever. Het is slechts een begin om je weggever op topplekken op je website aan te bieden.
Topplek nr. 2: een eigen unieke webpagina voor je weggever nr. 1.
Zelfs je gratis weggever moet je ‘verkopen’ en dat heeft ruimte nodig.
En…. een eigen URL. Zodat je altijd en overal kunt linken: VAN andere interne en externe topplekken NAAR deze unieke webpagina.
2. je e-mail handtekening of autoreply
Als je 1. voor elkaar hebt, dan kan het dikke pret worden. Te beginnen via je e-mail. Ook een interne topplek.
Veel ondernemers leggen daar het accent op hoe ze te bereiken zijn. Maar ondernemen is kiezen, belangrijke dingen eerst.
Wil je dat iemand je eens een keer bezoekt op twitter, zonder dat jij er iets van merkt of contact kunt houden?
Of wil je liever iemand naar bepaalde pagina’s op je website brengen? Zodat je lezer of bezoeker zich bijvoorbeeld inschrijft voor je gratis weggever, zodat jullie contact kunt houden?
Extra dikke pret tijdens vakantie: zet je auto-reply aan (in Outlook, Gmail, etc.) en zorg dat je ook daar weer slimme dingen doet.
Schrijf niet dat/wanneer je er niet bent. Schrijf liever wanneer jij er persoonlijk wel weer bent – op jouw manier.
EN wat er ondertussen voor je lezer allemaal klaar staat of te doen is op je website.
Mocht je dit nog niet standaard in je e-mail handtekening hebben staan.
3. de wervende naam van je weggever + (verkorte) URL ervan in je social media profielen
Vanzelfsprekend, toch? Voor het verkorten gebruik je bijv. bitly.com.
En: stop je een tijdje bewust met social media updates? Laat je ‘laatste’ update dan waardevol en interessant zijn. Over je weggever en met een Call To Action en link ernaar toe:)
Zet dit bericht eventueel vast aan de bovenkant van je timeline:
- bij twitter: klik rechtsonderaan je tweet op de 3 puntjes en kies “pin to your profile page”
- voor je Facebook bedrijfspagina: klik rechtsboven de status en kies “vastzetten aan bovenkant”
4. e-mail follow-up
Heb je een weggever en werk je met een lijstmanager, zodat je je weggever automatisch en veilig aflevert bij je nieuwe abonnee?
Richt dan ook – in de autoresponder – een follow-up in: een serie e-mailberichten, bijvoorbeeld 3.
Noem het serviceberichten.
Timing en inhoud/invalshoek zijn afhankelijk van jou, je ideale klant en de context.
Je kunt er van alles mee. Bijvoorbeeld eerst vragen of alles goed is aangekomen. Dan je nieuwe abonnee een ‘wellicht vind je dit ook interessant?’ suggestie geven. En dan vragen: waar loop je – op het gebied van [jouw onderwerp] nu tegen aan? Of uitnodigen voor een specifiek gesprek?
De meeste mensen zullen NIET reageren.
Door je timing, inhoud te optimaliseren, zul je merken dat je invloed hebt op hoeveel mensen er WEL reageren.
En hup: dan heb jij een hot item voor je volgende artikel, blog, nieuwsbrief, te ontwikkelen dienst of product.
5. leuke en zinvolle afspraken vanzelf in je agenda
Dit lukt je alleen als jij zelf als eerste bepaalt wat je briljante bezigheden zijn, met welke klanten je het allerliefste werkt en op welke dagdelen je dat doet (en welke absoluut NIET). Ja, jij hebt een ideale werkweek.
Hoe je dit praktisch doet – met een online afspraken planner – schreef ik in het artikel zo krijg je makkelijk klantafspraken
Wat nu als je nr. 5 eens combineert met nr. 4?
Dan kan het maar zo gebeuren dat er allemaal leuke mensen in je agenda verschijnen.
Die een afspraak met je hebben en daar naar uitkijken!
Terwijl jij nu nog lekker even vrij bent.
Welke vriendelijke robot doet je marketing nu al?
Welke wil je ook nog hebben? Direct?
Welke marketing robottips heb jij?
Deel je inspiratie en reageer hieronder!
Geef een antwoord