Ik schrijf het maar meteen: hier volgt een WISSEL-alert. Veel zelfstandige professionals zijn gek op afwisselend werk. Telkens nieuwe uitdagingen opzoeken zodat je lekker je tanden in iets kunt zetten. Je bent toch niet voor niets ondernemend?
Je denkt wel eens ‘had ik maar een overzichtelijke baan’, maar weet ook dat je je dan snel zou vervelen en gefrustreerd zou raken. Nee, geef jou maar de afwisseling van je eigen werk en bedrijf.
Je beweegt mee met je klanten, de vaart der volkeren en als het tegenzit dan zet je door of bedenk je iets anders. Toch kost afwisselen je ook tijd, geld en zelfs klanten.
Een wisselstoring komt niet alleen voor bij de NS, ook als zelfstandige professional kun je veel verliezen doordat je gek bent op afwisseling.
Dit zijn 6 symptomen en effecten van afwisselarij:
- Wie je ideale klant en wat je dienst is hangt af van van alles. Van je stemming, wie jou belt, welke vraag je krijgt of wie je toevallig tegenkomt op de markt. Vandaag zet je je kraam ergens neer en over een maand verhuis je ongedurig naar een andere plek. Voordat mogelijke klanten je überhaupt weten te vinden en vertrouwen, zorg jij er al weer voor dat je niet meer thuis bent.
- Ik eerst (ja, jij!) is niet het eerste waar je aan denkt. Anderen en zeker klanten geef je gemakkelijk voorrang. Je vergeet wat je eigen richting, doel, strategie, voorkeuren, belangen of wensen zijn. Zodat je niet meer aan zelf bepalen toekomt, terwijl je daar wel sterk naar verlangt.
- Storen s.v.p. staat bijna op je voorhoofd geschreven. Je bent altijd beschikbaar, bereid om over van alles te praten en mee te denken. Je bent een eerste klas troubleshooter. Wist je dat elke onderbreking van 1 minuut je 10 tot 20 minuten kost? Ja, minimaal het tienvoudige! Een onderbreking kost jou en je brein tijd om te herstarten en je concentratie, focus en flow terug te vinden.
- Snel schakelen is iets waar je trots op bent. Voor het plannen van een project of opstellen van een gedetailleerde offerte spreek je een ander hersengebied aan dan voor het vrij schrijven of verkennen van ideeën. Snel en frequent schakelen kost je flow, denkkracht en heeft effect op de kwaliteit ervan.
- Extern afspreken, werken, ontmoeten doe je elke dag. Je weet dat het nodig is om in contact te blijven met je mogelijke klanten of mensen die je helpen. Maar elke dag of elk moment van de dag klaar voor en gericht zijn op de buitenwereld vraagt veel energie en gaat ten koste van achter de schermen werken aan je eigen bedrijf of je realiseren hoe het gaat met jou en je bedrijf.
- Leren van je eigen aanpak of die van andere experts, daar kom je niet aan toe. Voordat je kunt weten of je – voor jou en je bedrijf – de juiste dingen juist doet, heb je alweer gewisseld van strategie of een ander middel ingezet. Je leert dus niet echt uit eigen ervaring en of iets wel of niet voor jou kan werken.
Wisselen is geen doel op zich, maar een succesmiddel om de verschillende soorten activiteiten in je eigen bedrijf vloeiend en zo slim als mogelijk met elkaar af te wisselen. Want hoeveel afwisseling kun je hebben als zelfstandige professional?
In je eigen ideale werkweek regisseer je afwisseling, zodat je in minder tijd en met minder moeite je doel bereikt!
Wat is jouw ervaring? Ik lees je reactie graag!
Haha, leuk artikel Hennie en ook weer de spijker op zijn kop voor velen, vermoed ik!
Ook ik ben dol op afwisseling… Al valt het bij mij nog wel mee, als ik dit zo lees, toch moet ik er altijd weer moeite voor doen om te blijven focussen op wat in mijn strategie past: training in zakelijk netwerken, online of offline. Elke vraag naar iets anders (wil je meedenken over mijn marketingplan?) is leuk, dus verleidelijk… En als netwerken je vak is, zijn al die leuke afspraken buiten de deur ook erg makkelijk voor jezelf te rechtvaardigen!
Gelukkig heb ik 2 jaar geleden mijn marketingstrategie op papier gezet en ik ben bezig deze weer aan te passen. Jouw eZine bevestigt dat ik hier snel weer mee verder moet gaan. Dank je!!
Groetjes,
Daphne
@Daphne ja, allemaal zeer verleidelijke afwisseling. Daarom goed om toch – summier – je ideale situatie en strategie op papier te zetten. In woorden, beelden, feiten en als herinnering voor jezelf. Ik wens je alvast veel plezier van je aangepaste marketingstrategie:-)
Daphne haalt me de woorden uit de mond: Hennie, je slaat de spijker op z’n kop.
Voor mij nog zo’n lastige: Nieuwsgierigheid. “even ” nu toch die computer aanstaat, check op FB, of snel even terugmailen, of even op Linkedin, alwaar ik vastloop want nog steeds niet de rust en tijd genomen om te kijken hoe dat nu prcies werkt dat Linked-innen.
Nu even inmiddels i.p.v. vanaf 10.oo uur naar het atelier.
Wertken aan kinderportret, ietsje korter dan maar weer.:(
Groet, Marné
@Marné ja, EVEN 😉 Leuke naam: viezehanden.nl !