• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

wat je voor je dienstenaanbod leert van: frisdranken en worteltjes

Door: Hennie Tibben Reageer 1 november 2015

Bijgewerkt op: 4 november, 20154:37 pm

#glurenbijondernemersburen

 

Kijk eens wat vaker over de schutting van je eigen dienst of branche!

Mensen hebben een denkkronkel: ik ben de uitzondering, voor mij geldt dit niet. In mijn branche en voor mijn klant werkt het niet zo.

Het moet allemaal op maat. En anders.

Echt niet.

We overdrijven. We richten ons snel op de uitzondering. Maar kunnen ondertussen giga veel leren van gluren bij ondernemersburen.

Wat jij of ik ook van de levensmiddelenindustrie vinden, in het vermarkten van producten zijn ze succesvol. De grote jongens passen enkele principes vergaand toe.

Hoe doen ze dat in de frisdranken- en worteltjesbranche?

Ik las een “how I did it” artikel in de Harvard Business Review [oktober 2015]:

Making carrots cool!

Baby-Carrots-940x626

 

 

 

 

 

 

 

Met 3 strategieën uit de frisdrankenindustrie (Coca Cola):

  • accessability
  • availability
  • affordability

Ik herken ze alle drie uit mijn verleden als werknemer in de marketing/sales van diezelfde frisdrankenindustrie.
Van producten – zelfs van producten waar je wellicht weinig sympathie voor hebt – kun je als dienstverlener giga veel leren.

Hoe pas je de 3 A’s als dienstverlener toe op jouw aanbod?

Accessability, toegankelijkheid

En dan niet toegankelijk in de zin van beschikbaarheid, dat komt hierna;) Wel in de zin van aantrekkelijkheid. Hoe maak je je aanbod zeer gewild?

Dit eist dat je weet: wat WIL je klant? Dus niet wat iedereen wil. Wat is heel belangrijk voor je ideale klant, nu?

Een ander element is de VORM van je aanbod. Bied je (alleen) een heel programma, groot abonnement of een bijeenkomst aan op een locatie en tijd met een hoge drempel?

Of bied je ook snackable single portions? Makkelijke instappers? Gratis weggevers? Zodat je klant ervaart: wat fijn, ik krijg dit gedaan, boek resultaat en er is vast nog meer mogelijk!

Availability, beschikbaarheid.

In de wereld van frisdranken willen ze dat het product echt overal zichtbaar EN te koop is. Dat je nooit verder dan [afstand] bent van een flesje of blikje. Bij wijze van spreken;)

Als dienstverlener kun je ‘availability’ opsplitsen in de beschikbaarheid en zichtbaarheid van jezelf of je dienst. Hangt jouw dienstverlening – of het prille begin ervan – echt voor alle onderdelen af van jouw persoonlijke aanwezigheid en directe beschikbaarheid op een locatie? Of kun je dit ook anders vormgeven?

Voorbeeld: therapeut

Onder mijn abonnees zijn ook veel therapeuten. Zo krijg ik regelmatig via mail een autoreply terug met: “ik krijg veel mail en beantwoording kan langer dan een week duren”.

Een supermarkt zou zeggen: ons schap is nu leeg. En vervolgens is er direct contact met de leverancier. Een out-of-stock is een doodzonde en wordt opgelost.

In sommige branches worden wachtlijsten of lange doorlooptijden ‘normaal’ gevonden. Wil jij dat als mens, professional of dienstverlener?

Het is een teken dat je dienstenaanbod niet meer klopt. Een signaal dat je keuzes hebt te maken: wie wel/niet je ideale klant is. In welke vorm jij je diensten wilt leveren. Dat je onderscheid gaat maken, differentiëren.

Voorbeeld: gitaar- en muziekdocent

Dit doet me denken aan Dieke. Zij is gitaar- en muziekdocent en helpt mensen met plezier en vertrouwen te musiceren en op te treden.

Een deel van haar werk bestaat uit les geven. Hiervoor boeken mensen nu zelf online een afspraak in. Geen onnodig heen-en-weer bellen, wel snelheid en: afspraken op het moment dat het jou en je klant uitkomt.

Ook helpt zij mensen vaarwel te zeggen tegen podiumangst. Hoe fijn zou het voor haar klanten zijn om te kunnen kiezen voor een stand-by-service?  Zodat ze weten dat ze – bijvoorbeeld vlak voor een optreden – contact kúnnen hebben?
Op een manier en op voorwaarden die ook voor haar als ondernemer goed werken?

Veel ondernemers willen iedereen direct helpen. Dat ga je niet volhouden. Tenzij je hiervoor een speciaal aanbod maakt en waarvoor je een deel van je tijd reserveert.

Affordability, betaalbaarheid.

Wat je klant ook bij jou afneemt – ook al is het je gratis weggever – het vraagt altijd een investering. In tijd, geld, energie.

Werk je business-to-business (B2B) of business-to-consumer (B2C)?
Wat is het grotere kader? Met welke budgetten (omzet, inkoop) werkt jouw ideale klant?
Wat is de beslissingsbevoegdheid of bestedingsruimte?
Hoe verhouden de prijzen en de vorm van jouw aanbod zich daartoe?

Weet wat het belangrijkste probleem van je klant nu is, ontwikkel gevoel voor verhoudingen (geld) en maak daar een uitdagend maar passend aanbod bij!

Hoe ga jij je dienstenaanbod herontwerpen met de 3 A’s?
Je bent vast niet te groot om te leren van frisdranken en worteltjes:)

 

Reageer

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in