• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

je wilt niet als laatste gekozen worden

Door: Hennie Tibben 7 Reacties 19 januari 2012

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:21 pm

Daar sta je in de gymzaal.  Tegenover jou en de rest staan twee klasgenootjes. Deze twee hebben het voor het kiezen en denken maar aan één ding: ‘wie wil ik in mijn team zodat ik straks kan winnen?’.

“Te veel keuze leidt tot kwalijke zaken”, hoor ik Barry op TV zeggen. Allereerst voel je je niet vrij maar verlamd. Als je door de verlamming weet te breken, dan maak je daarna meestal de verkeerde keuze: het is moeilijk knopen doorhakken in die enorme keuze.

Zelfs als je een goede keuze maakt, ben je er uiteindelijk niet tevreden over. Je krijgt spijt van je besluit omdat er in die overvloed van …… (vul maar in) een betere/mooiere/snellere/ ….  moet zijn geweest. En die heb je niet gevonden 🙁

Kun je aan overvloed wennen? Jongeren zeggen “wij kunnen die keuzevrijheid aan!”.
Niets is minder waar: een obsessie rond keuze leidt tot angst, ontevredenheid en spijt.
Deze uitspraken komen van de Amerikaanse hoogleraar psychologie Barry Schwartz in het TV-programma Gesprek voor 2. Hij schreef o.a. The Paradox of Choice, why more is less.

Ondernemende professionals zijn gek op vrijheid. Je ‘mag’ het allemaal en helemaal zelf bepalen, maar het is ook véél. Wat je levert, tegen welke prijs, aan wie het liefste, welke strategie je volgt, wat je uiteindelijk wilt bereiken, etc. Er zijn veel keuzes te maken en voor je het weet ben je een haperende beslismachine.

Als je in deze haperstand blijft hangen en geen eigen keuze maakt dan is dat het begin van het einde.

Want je maakt het je klant onmogelijk voor jou te kiezen. Dan heb ik het niet over een halfslachtige klant. Nee, je mist een klant die heel graag met jou – en jou alleen! – aan de slag wil en 100% committed is om het beste uit de samenwerking met jou te halen. Je doet misschien als een allemansvriendje en alleskunner naar potentiële klanten. Houd jij van een allemansvriend en vertrouw jij alleskunners? Zo kiest de klant niet voor jou en blijf je alleen achter. Hoe vrij is dat?

Ook maak je het jezelf onmogelijk goed te verdienen met je favoriete werk en plezier te beleven aan je eigen bedrijf. Je wilt veel open houden, zeker tijdens een recessie. Maar zonder basiskeuzes ben je vooral bezig met nadenken over wissewasjes. Ga je wel of niet in op uitnodiging 1, hoe wil je de tekst van webpagina 2 nu hebben en hoe leg/houd je contact met je potentiële klanten en waar zijn ze eigenlijk?

Hoe maak je het kiezen makkelijker, voor jezelf en je klant?

  • geef jezelf ruimte: kies voor nu en houd je er een tijdje aan. Zo stop je de eindeloze rondjes denken en tobben, kom je in actie en merk je of iets echt wel/niet werkt.
  • tip van ome Barry: wees minder een maximizer en meer een satisficer. Voor een maximizer is alleen het beste genoeg (maar de zoektocht is ongelooflijk tijdrovend). Een satisficer kiest een redelijk alternatief.
  • ken je grotere of hogere doel: waarom doe je wat je doet en voor wie vooral? Welk – voor je klant – relevant probleem kun jij als geen andere oplossen?
  • je rol is al helder: je bent expert;-). Denk verder niet in een beroep, functie of baan. Kies de activiteiten die je graag doet en giet ze in een (werk)vorm waarmee je relevante problemen van je klanten oplost.
  • je hoeft niet al je favoriete activiteiten in je werk te stoppen, kies er een paar en bewaar de andere lekker voor je vrije tijd, jezelf of geliefden 🙂

Laat je klant en jezelf niet in de kou staan. Sta op, kies zelf als eerste en je klant kiest graag voor jou!

Ik lees je reactie graag! (klikken op reactie en dan naar beneden scrollen)

Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (17-4-2012).

 

7 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Johan DHaeseleer zegt

    19 januari 2012 om 6:42 am

    De paradox voor zelfstandige ondernemers : vrijheid en focus. Mooi verwoord.

    Spijtig dat je op school moest meedoen aan basket. Daar was ik steeds bij de laatste twee. Indien ik toen vrijheid had gehad, had ik altijd voetbal gespeeld.

    Dank je voor deze reminder.

    Johan

    Beantwoorden
  2. Johan zegt

    19 januari 2012 om 4:00 pm

    Mooi verhaal, heel herkenbaar en leuk ook om input te krijgen waar ik wat mee kan (niet altijd alles willen maximaliseren, maar goed is vaak ook goed genoeg).

    Altijd weer een genot om je stukken te lezen. Ze bieden verdieping, inzicht en inspiratie. Voel me wat dat betreft schuldig dat nog steeds niet de tijd en budget heb vrijgemaakt om een training bij je te volgen :-). Dank in elk geval.

    Beantwoorden
  3. Stan Lenssen zegt

    19 januari 2012 om 7:02 pm

    ‘Door mijn lengte werd ik ook vaak als laatste in de rij gezet.’ Ha, dat herken ik 😉
    Maar inderdaad niks aan. Ik dribbel ze er tegenwoordig allemaal uit, van 0 naar de halve en zeker weten ooit nog de hele marathon. Dat herken jij ook vast.

    Terug naar de inhoud:
    Die vondst van die haperende beslismachine vind ik geniaal. Net als je tip ‘ken je grotere doel’ en ‘je rol is al helder’. Dank daarvoor. Dat helpt te focussen. Het zet beide pootjes weer stevig op de grond 😉

    Beantwoorden
  4. Hennie Tibben zegt

    20 januari 2012 om 9:54 am

    @JohanDH op de lagere school was het meestal volleybal, later koos ik zelf voor basketbal:) Veel plezier van de reminder!
    @Johan ja Johan, waar blijf je? Dank voor je complimenten en je bent niet de enige met een schuldgevoel over niet gedane investeringen. Ik weet wel hoe je daarvan af kunt komen. Dus Johan, waar blijf je 😉 ?
    @Stan zoete wraak, anderen er nu uit dribbelen 😉 Dat van de Hele Marathon weet ik nog niet hoor, maar misschien ben ik – net als jij – wel onderweg….
    Qua besluitvorming zitten veel zelfstandige professionals zichzelf in de weg. Fijn dat de blog je helpt!

    Beantwoorden
  5. natascha zegt

    17 februari 2012 om 9:39 am

    Het beste van je artikel vind ik de vertaalslag naar de klant. Als ik niet kies, kan de klant niet kiezen en mis ik een klant. Deze regel was voor mij al voldoende 😉

    Beantwoorden
  6. Margot zegt

    11 april 2012 om 11:06 am

    Dank ja! Zat net weer te dubben of ik wel op de goede weg was, of het allemaal niet toch anders moet…een gedachte die nogal eens langskomt. Ook al omdat je van andere vooral de successen ziet en minder het gepuzzel, getwijfel en wat er niet lukte. Dus fijn om een steuntje in de rug te krijgen dat kiezen, focussen en optimaliseren goed is, mèt dan gewoon een tijdje op hetzelfde pad blijven. Ga nu weer met gezonde moed verder 🙂

    Beantwoorden
  7. Hennie Tibben zegt

    11 april 2012 om 4:26 pm

    @natascha zou zo jammer zijn, dat jij en (ideale) klanten elkaar missen! Dat werkt zelfs van 2 kanten.

    @Margot “of het allemaal niet toch anders moet”. Gelukkig niet:-) Fijn dat artikel steuntje in de rug is en ik ben benieuwd naar je vervolg!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in