Je afvragen of je wel goed bezig bent is al een mooi begin. Want hoeveel mensen draven altijd maar door in de waan van de dag? Opzij, opzij, opzij, maak plaats maak plaats maak plaats….
Veel zelfstandigen denken goed te doen door druk te zijn. Het liefst voor de klant, dan zijn ze in ieder geval declarabel. Sommigen evalueren zelfs en doen een KTO-tje (klanttevredenheidsonderzoek): wat ging goed en wat kan beter?
Maar zelfs je klanten kunnen je niet vertellen of je wel goed bezig bent. Zij kunnen alleen voor zichzelf spreken, je klant vertelt je vooral of je goed bezig bent voor je klant. Wat op zich niet onbelangrijk is.
Natuurlijk wil je klantgericht werken en je belofte aan je klant waarmaken. Toch is er maar één die kan zeggen of je goed bezig bent en dat ben jij. Net als je klant, kun ook jij alleen voor jezelf spreken.
Juist als zelfstandige kun je je werk naar je hand zetten. Zelf bepalen wat je wel of niet doet, hoe, wanneer en met wie. Als je daar tenminste regelmatig bij stil staat. Want anders laat je je spannen voor een kar vol plannen van iemand anders.
“Ben ik wel goed bezig?”. Die vraag gaat over je eigen belangen, waarden en plannen. Over je hogere doel en de weg ernaar toe.
- wat wilde je als zelfstandige graag bereiken? Wat zag je voor je toen je startte, waar keek je naar uit? Wat wilde je niet meer doen, hebben of meemaken en wat juist wel? Wat was je missie, visie?
- wat héb je al bereikt? Waar ben je trots op en tevreden over? Wat waren verrassingen, wat viel mee of juist tegen? Ondernemen is ook kiezen en blijven bewegen. Wat leverde dat op?
- hoe heb je het voor elkaar gekregen? Wat was je plan of strategie, vroeg je onderweg support, heb je onderweg genoten en zou je het zo weer doen?
- hoe zie jij jezelf nu: als werknemende of ondernemende professional? Werk je voor een baas, opdrachtgever, klant en/of jezelf? Hoe zit het met je vrijheid? Doe je het werk dat je het liefste doet met je favoriete klanten?
- hoe doe jij het in vergelijking met belangrijke anderen? Ga je rekenen en benchmarken? Wat is je winst, conversie en gemiddelde waarde per (fact)uur? Is het stijgend, stabiel of dalend? Wat kun je leren van anderen, zelfs van Lady Gaga?
Als ondernemende professional ben je een mens in bedrijf. Dan sta je regelmatig stil bij de vraag: ben ik wel goed bezig? Er is er maar één die antwoord kan geven en dat is niet de klant, maar dat ben jíj.
Ik lees graag je reactie. Of ben je benieuwd naar reacties van anderen? Klik hiervoor op reactie(s).
Leuke timing, ben juist bezig eea weer eens te evalueren voor mezelf en verbeteringen aan te brengen sinds een geslaagde Happy Profi bij Gerard Korthout in Riel, waar Jos Burgers een leuke lezing gaf over No Budget Marketing. Bedankt voor jouw gedachten, ze sluiten heel goed aan, ik neem ze mee in mijn proces!
Hartelijke groet, Arianne
@Arianne graag gedaan en veel plezier ervan! Jij weet nu hoe je klanten kunt betoveren? Oftewel: leuk om te lezen over Happy Profi:-)