• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

ben je nu vrij of toch niet?

Door: Hennie Tibben 3 Reacties 7 augustus 2012

Bijgewerkt op: 6 maart, 201711:12 am

Wat is vrijheid voor jou? Keuzes maken die helemaal de jouwe zijn. Of je eigen leven vormgeven. Vrijheid willen we allemaal en zelfstandigen willen dat ook nog eens in de maat XXL.

Toch lijkt het bereiken van het vrijheidsideaal moeilijk. Er zijn nogal wat mythen…

#1: zonder baas ben je vrij

Ben je beter af met of zonder baas? Als ik naar de afbeelding van deze blog kijk, dan wil ik maar één ding: over het hek van die suffe halve kantoorschutting klimmen en een kleurrijke vrije vogel zijn. Zonder baas.

Maar de gang naar de Kamer van Koophandel maakt je nog geen eigen baas.

Als zelfstandige heb je het voor het zeggen, voor je ligt een blanco papier dat je helemaal zelf mag invullen of -kleuren. De praktijk is vaak dat je druk bent met een opdracht uitvoeren of met zorgendat je weer druk kúnt zijn met een opdracht uitvoeren.

Je hebt toch weer een baas gekregen. Hij ziet er alleen anders uit. Het is nu je opdrachtgever of klant, de tijd, het geld. Zij sturen je in de waan van de dag van hot naar her.

Keuzes hébben blijkt iets anders te zijn dan keuzes máken (bron: Pieter Hilhorst, publicist)

#2: iets kunnen kiezen is goed, dus méér kunnen kiezen zal beter zijn

Levert een beperkte of een royale keuze meer vrijheid en tevredenheid op? Als starter vind je het heerlijk om zelf te bepalen. Je geniet van de afwisseling, vrijheid en maakt plagend een lange neus naar je werknemende vrienden en bekenden.

Na een tijdje valt het je op dat je steeds het wiel opnieuw moet uitvinden. Wie is de volgende klant? Wat wil hij echt, wat wordt je aanbod en wat is je prijs?

Je hebt geen strategisch aanbod waarmee je je klant helpt, je favoriete werk doet en je omzet bereikt. Je bent continu aan het improviseren. Je volgt de vraag en kiest niet zelf, dat zou wel heel luxe zijn en is misschien voor later.

Maar waar je eerst grote lol had van de afwisseling, verlang je nu naar het plezier van regie hebben, je thuis voelen in een markt en het daar goed doen. Dit vraagt eerst wat onderzoek maar je weet je er niet toe te zetten. Want hoe maak je een goede keuze?

Het is een misverstand dat je – als je uit 1 miljoen dingen kunt kiezen – je vrijer of tevredener zult voelen. Het werkt juist verlammend (bron: Barry Schwartz – The Paradox of Choice – Why More Is Less).

#3: je bent vrij van verborgen verleiders

Ben je als zelfstandige wel of geen eigen baas over je keuzes? Wie denkt onafhankelijk te zijn, gaat voorbij aan de verborgen verleiders. In winkels, op straat en thuis krijgen we allemaal te maken met hoogontwikkelde verleidingstechnologie 😉

Of het nu je kind, partner of je klant is, ze worden blootgesteld aan de verleidingskunsten van anderen en zullen zelf ook trucs uit de verleidingskast halen.

Er zijn verschillende mensbeelden, maar de realiteit is dat de homo economicus – de mens die vooral zijn eigen belang en behoeftebevrediging calculerend nastreeft – al lange tijd dominant is en door velen op zijn wenken wordt bediend.

Ook al denk je dat jezelf een ander menstype bent of geloof je niet in de homo economicus, toch worden wij (en dus ook je klant) bestookt met aanbiedingen en informatie. In de strijd om de aandacht van je klant ben jij – of je het wilt of niet – in competitie met veel anderen.

Verleiden is een hoogontwikkelde technologie geworden (bron: Jaap van Ginneken).

Wil je een vrije zelfstandige zijn, je klant bereiken én helpen? Dan:

  • kies je nu voor je ideale klant
  • blijf je deze voorlopig trouw
  • ontwerp je een prachtig aanbod en
  • informeer je je klanten klip en klaar over de voordelen van je diensten. En zelfs….
  • …. over de nadelen van wel/geen keuze voor jou.

Zo help jij je klant (een keuze te maken)!

Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)

In dit artikel liet ik me inspireren door mijn klanten en de TV-documentaire ‘vrijheid, gelijkheid en broederschap‘ van Pieter Hilhorst.

Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (18-9-2012).

3 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul zegt

    12 september 2012 om 3:10 pm

    Leuk artikel, toont maar weer aan dat vrijheid erg subjectief is en vooral een gevoel in je hoofd. Ik denk dat veel ZZP-ers gevangen worden door hun opdrachtgevers en een minimale omzetbehoefte om een acceptabel inkomen te hebben.

    Mijn tip is dan ook vaak: probeer in je vakgebied een dienst of product te bedenken die makkelijk reproduceerbaar is, periodiek terugkomt (bv in abonnementsvorm) en eventueel uit te besteden is. Dat geeft je een basis-omzet waardoor je rust en tijd krijgt om de echte leuke opdrachten te zoeken. En dus dat ‘echte’vrije gevoel 🙂

    Niet eenvoudig, maar de moeite van het onderzoeken waard!

    Beantwoorden
  2. @marjabaseler zegt

    24 maart 2013 om 9:48 am

    Keuzes hebben, is iets anders dan keuzes máken. #zzp #werk http://t.co/jEu1Ifdm2H

    Beantwoorden
  3. @nllihor zegt

    25 juni 2014 om 5:18 pm

    Over keuzes en dat meer niet altijd beter is. Goed blog. RT @hennietibben: “Je hebt toch weer een baas gekregen” http://t.co/WbU64cdiK9

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in