• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

je omzet verdubbelen: waarom niet?

Door: Hennie Tibben 2 Reacties 6 november 2012

Bijgewerkt op: 21 maart, 20203:03 pm

omzet verdubbelen

“Maar het moet wel realistisch blijven”. Zo waarschuwt een klant mij en vooral zichzelf. Ik vraag naar zijn doelen voor volgend jaar. Ook in euro’s.

Wat willen we volgend jaar bereiken? In september biedt de penningmeester van Nederland een koffertje aan met daarin de begroting en Miljoenennota. Ook andere organisaties werken dan aan het jaarlijkse begrotingsritueel.

Er worden woorden aan gegeven, maar ook getallen. Voor welke omzet en welk resultaat gaan we volgend jaar? Er wordt flink vergaderd en onderhandeld, van top down naar bottom up en weer terug. “Hoe halen ze het in het hoofd, daarboven? Ze zijn gek geworden, dit is niet realistisch”.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Toch pakken veel bedrijven allereerst de best guess of latest estimate van het lopende jaar erbij en geven deze dan een zwiep met een groeipercentage.

Zelfstandige professionals hebben ook een bedrijf. Wat ik vooral zie is dat zij enorm hun best doen, altijd meer opdrachtgevers en klanten willen. Maar ze wagen zich minder aan uitspraken over wat ze het komende jaar concreet aan omzet en resultaat willen bereiken. Want het zou wel eens niet zo realistisch kunnen blijken.

Dus doe je gewoon enorm je best, laat je de begrotingsrituelen over aan de grote logge jongens. Jij bent top down en bottom up ineen. Je bent niet van de plannenmakelarij, wel van actie en gáát er gewoon voor.

Toch laat je hier iets liggen. Als zelfstandige kun je namelijk creëren. Ook omzet.

En heb je de keuze: ga je voor een omzet die met enkele procenten zal groeien of ga je voor explosieve groei?

Waarom niet de omzetverdubbelaar inzetten? Net als bij Scrabble 2x woordwaarde, dat tikt tenminste aan 😉 :

  • met een opslagpercentage van enkele procenten krijg je gegarandeerd meer (of zelfs minder) van hetzelfde
  • met de verdubbelaar (ja: 2x je huidige omzet) zal eerst de paniek toeslaan (het is onmogelijk), maar kun je daarna overgaan naar echt ondernemen. Je wordt uitgedaagd om wezenlijk anders naar je bedrijf, klanten en diensten te kijken.
  • welke omzet (en welk resultaat) is voor jou echt de onderkant en wat is royaal?
  • je hebt uiteindelijk maar 3 knoppen die je omzet bepalen: 1. je diensten 2. de prijzen ervan en 3. hoe vaak je deze diensten verkoopt
  • heeft je dienst de vorm van uurtje factuurtje? Dan kun je alleen je omzet verdubbelen door misschien je uurtarief wat te verhogen, maar vooral door (nog) meer uren te draaien. Is dat wat je nog kunt of wilt?

Is het antwoord op de laatste vraag nee? Ontwikkel dan een eigen ideaal aanbod. Diensten die een resultaat beloven, ze zijn mooi verpakt, hebben een strik en een prijs die de waarde goed weergeeft. Je creëert een eigen basisassortiment met diensten die je meer omzet, vrijheid en plezier geven. En een beter aanbod voor je klant.

Wil je als mens en ondernemer groeien? Wees niet realistisch maar zet de omzetverdubbelaar in. Je raakt misschien even in paniek, maar daarna kun je als ondernemer aan de bak.

Je bedenkt niet OF je deze omzet gaat halen, maar wel HOE je dit voor elkaar wilt krijgen. 

Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden).

photo credit: bitzi ☂ ion-bogdan dumitrescu via photopin cc

2 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul van der Heijden zegt

    29 mei 2013 om 9:12 am

    Je prikkelt met je artikel ZZP’ers op 2 manieren:

    – Maak eens een budget ipv maar afwachten hoeveel omzet je binnenhaalt en verrast wordt door een tegenvaller (of meevaller)
    – Wil je meer omzet of verdubbelen? Dat red je niet door 2x zoveel uren te draaien maar door een concept te bedenken dat voor jou werkt.

    Vooral het 2e punt vind ik interessant, dat vraagt creativiteit en innovatie. Heb je daar nog tips voor hoe je daar als ZZP’er voor je eigen markt mee aan de slag kan?

    Beantwoorden
  2. Hennie Tibben zegt

    29 mei 2013 om 10:11 am

    @Paul

    gezien je reactie is het artikel geslaagd 🙂

    Ik schrijf op mijn blog vaak over deze omslag: concept/aanbod bedenken dat voor jou werkt. Want dit staat centraal in mijn diensten.

    Een recent artikel hierover is bijv. https://hennietibben.nl/2013/04/25/succes-met-extreem-en-obsessief-positioneren/
    Echt met ZZP-ers/ondernemers aan de slag ga ik hier: https://hennietibben.nl/aanbod/je-ideale-aanbod/

    Op naar de verdubbelaar en dan hebben we het inderdaad niet over de uren!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in