• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

deadlines – van haat naar liefde

Door: Hennie Tibben 3 Reacties 21 juni 2011

Bijgewerkt op: 6 maart, 201712:36 pm

Wat werkt voor jou: “je trein vertrekt om 13.47 uur” of je trein vertrekt elke 30 minuten?

Blijf je boetevrij met “de digitale aangifte en betaling moet binnen zijn op 31 juli” of “de digitale aangifte en betaling moet elk kwartaal binnen zijn?”.

Welke factuur betaal jij op tijd, die met de uitnodiging “betaling uiterlijk 5 juli” of “betaling binnen 14 dagen”?

Als professional zorg je goed voor deadlines van klanten of opdrachtgevers. Maar voor je eigen deadlines….. Je koos voor flexibiliteit en vrijheid, dan ga je niet met deadlines werken. Toch?

Een dag of week als een spoorboekje geeft mij geen plezier. Maar ik weet wel dat klipklare deadlines werken. Zonder de NS met 13.47 uur of de Belastingdienst met 31 juli zou ik geen trein of aangifte op tijd halen of doen.

Als zelfstandige professional heb je een opkontje nodig. Je hebt niet zomaar collega’s waar je jezelf aan op kunt trekken, die je als vangnetje kunt inzetten of die in je buurt zitten als gezonde sociale controle.

Je bent een mens van vlees en bloed. Grote kans dat je een gat in je hand hebt, qua tijd. Zeker wanneer iets niet tastbaar is en ook nog eens verder in de toekomst ligt. Dat betekent dat je onderweg je zeilen moet bijzetten: nu tijd investeren en in actie komen zodat je straks de vruchten kunt plukken.

Wat kun je met deadlines en wanneer werken ze vooral?

  • met een deadline budgetteer je tijd zodat je aan het stuur blijft staan van dat wat je wilt realiseren of creëren (maar niet vanzelf gaat)
  • een tijdbudget geeft je focus, in een overgave van bijv. 25 minuten kun je al veel bereiken
  • gebruik eens wat vaker good oldskool pen en papier: eerst schetsen en plannen, dan uitvoeren
  • bepaal welk belangrijk resultaat je op een concreet moment in je agenda wilt bereiken en wat je daarvoor gaat doen. Of juist laten (doen). Je wilt niet veel doen, wel slim doen.
  • benoem behapbare actiebrokjes die je dichter bij je resultaat brengen en bepaal welk brokje een EIS is en wat LEUK meegenomen zou zijn. Zo kun je onderweg onderhandelen: niet over de deadline, wel over wat je dan wel/niet oplevert.
  • je kunt met twee deadlines werken: 1). een publieke of psychologische die je afspreekt met je klant, opdrachtgever of collega en 2). een private of realistische met ruimte voor verrassingen.
  • spreek geen deadline af wanneer je in een zeer gemotiveerde bui bent. De meeste mensen denken optimistisch, zeker als we verder in de toekomst kijken.
  • een relaxte planning maakt onverschillig en van te strak plannen ga je wild spartelen of juist verlammen. Plan zo dat jij positief in beweging komt en dat luistert nauw.
  • ik stel je de Wet van Parkinson nog even voor: “Work expands to fill the time available for its completion.”
  • gebruik onderweg een timer als 25-minuten-checker. Klaar is klaar (en dat kun je vieren). Of wanneer je juist niet soepel werkt: vraag je af of de gekozen acties je dichterbij je doel brengen of stiekem met iets anders strijden.

Ben je na deze 10 tips niet overtuigd van de kracht van deadlines? Werk dan maar eens aan iets belangrijks met Z.S.M. als deadline!

Ik lees graag  je eigen ervaring met deadlines, je tip of reactie. Klik hiervoor op reactie(s).

3 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Danielle de Jonge zegt

    21 juni 2011 om 1:38 pm

    Leuk artikel en zeker herkenbaar, want ik werk veel met deadlines. De tips over ’25 minuten’ werken heel goed weet ik uit ervaring. Door je (werk)dag grotendeels op die manier in te delen werk je superefficient en hou je alles dynamisch. Bevalt mij in ieder geval uitstekend.

    Beantwoorden
  2. Hennie Tibben zegt

    22 juni 2011 om 4:24 pm

    @Danielle goed te lezen!

    @all dit is de link naar mijn artikel over de 25 minuten timer:
    https://hennietibben.nl/2010/08/31/run-your-business-hoe-je-met-een-timer-2x-meer-tijd-tovert/

    Beantwoorden
  3. @jolandapikkaart zegt

    28 februari 2013 om 9:23 am

    Deadlines: van haat naar liefde. http://t.co/44Dsdd5f3t

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in