“Our struggle for global sustainability will be won or lost in cities”
Ban Ki-moon, Secretary-General UN.
Ineens moét ik er naar toe: Innovation Expo met 200 Sustainable Urban Delta projecten en nog veel meer bedenkers.
“VOL. Registreren niet meer mogelijk”. Maar ik ben niet te stoppen. En krijg last minute een perskaart.
Die middag raak ik verzeild in een ‘keukenstand’. Normaal loop ik daar met een grote boog omheen. Maar dit was anders…
Hét heeft precies dat wat nodig is.
Je denkt: hoe is het mogelijk dat dit er kennelijk nog niet is?
Maar ook: hoe zal de gevestigde orde reageren?
Je dienst ONTWERPEN
- welke 3 basiselementen moet je ontwerp – markttechnisch – in zich hebben?
- voor wie ontwerp je eigenlijk? Weet je dat zeker?
Een praktijkvoorbeeld en de vertaalslag naar jou
(ik ga nu POR-ren met wat info uit de brochure)
Probleem: miljoenen vierkante meters leegstaande kantoorpanden en anderzijds groeiend tekort aan betaalbare woonruimte (huidige situatie).
Groot misverstand: er is veel tijd, geld en organisatie nodig om van een bestaand gebouw een comfortabele en betaalbare woonruimte te maken. Denk aan verschillende marktpartijen, gebouwaanpassingen, procedures, regelgeving.
Oplossing: een plug & play keuken- en douche combinatie. Past in verplaatsbare toestand door elke standaard deur en in elke standaard lift. Heeft flexibele aansluitingen op water en elektra.
Resultaat: leegstaande gebouwen snel en makkelijk te gebruiken als woonruimte tegen zo laag mogelijke kosten (gewenste situatie).
Ik stel je voor aan CITY KIT en Maarten Meester de architect.
Ik zie een ‘mooi minimalistische’ keuken en douche (rechts, buiten beeld). Improvisatiekracht. Flexibel. Lekker.
Ook zie ik een bedrijfskolom opdoemen. Wie heeft er – naast de maatschappij – vooral last van de huidige situatie? En wie heeft er juist baat bij om alles bij het oude te houden?
Het doet me ook denken aan: “in de uithoeken van het marktsysteem ontdekken mensen nieuwe vormen van eigendom, lenen en zakendoen”. Gelezen op de achterflap van Postkapitalisme van Mark Mason.
Terug naar jou…
Je dienst ontwerpen, voor WIE?
- voor jezelf. Omdat je dan regelt dat je a). vooral kunt doen waar je goed in bent en dat ook nog eens op je eigen voorwaarden én b). je inzet voor een groter geheel. Daar leven de meeste mensen lang en gelukkig van:)
- voor anderen. Je gaat inzoomen: voor wie vooral? Maak bijv. een stakeholderanalyse zodat je de belanghebbenden en sterkste krachten ziet (partijen, motivaties/problemen, geldstromen).
Je invalshoek of perspectief veranderen – voor WIE? – kan dé opening en doorbraak geven.
Zo kan je beste klant ineens iemand anders en héél open zijn.
Die middag op de Innovation Expo kreeg ik een een flinke dosis inspiratie.
Voor CITY KIT is een octrooi aangevraagd. Ik hoop dat het een groot succes wordt. En dat de taart goed wordt verdeeld, met een royaal stuk voor de bedenker.
Wat ga jij ontwerpen, doorontwikkelen?
Hoe maak je jouw dienst plug & play?
Voor je beste klanten, jezelf?
Laat los dat ’t 100% NIEUW moet zijn. Hét zit ‘m in de vernieuwde combinatie en uitvoering.
Als eigentijdse ondernemer doe je dit radicaal anders dan je vakbroeders. Met service design. Heb je geen idee? Ik wel: bel of mail me!
Geef een antwoord