De angst voor verlies – en het onder ogen zien daarvan – is bij de meeste mensen 2,5x zo sterk als de hoop op een even grote winst. Kahneman & Tversky publiceerden de ‘prospect theory’, onderzochten risk aversion en kregen hiervoor in 2002 de Nobelprijs voor de Economie.
Mensen hebben een afkeer van risico, maken denkfouten en nemen daardoor onlogische beslissingen.
Wat betekent dat voor jou, je klant en je prijs? Je klant vraagt een offerte. Want hij wil iets verbeteren of oplossen en er lijkt werk aan de winkel. Al snel vraagt je klant naar een prijs.
Wat wil je klant eigenlijk? Je klant heeft belangen en is op zoek naar de zekerheid dat jouw dienst de juiste oplossing is en werkelijk winst geeft. Om het nog een beetje overzichtelijk te houden vraagt je klant je uurtarief. Je klant is een gewoon mens en heeft een afkeer van risico.
Ingaan op jouw offerte of aanbod vraagt een investering van je klant. Of het nu om tijd, geld of iets anders gaat. Met een investering loopt je klant een risico. Is het afgeven van een tarief per uur (of dagdeel) dan wel de juiste manier om angst te managen en risico te beheersen?
Aan het afgeven van je uurtarief kleven nadelen:
- je maakt je zelf vergelijkbaar met ongelijken. Of doe jij precies hetzelfde als je freelancende concurrerende collega?
- je creëert je eigen glazen plafond. Je declarabele uren raken op, je werkt hard voor je klanten maar zorgt slecht voor je eigen bedrijf en snoept steeds meer uren van je vrije tijd
- dat je voor jezelf berekent hoeveel tijd je met iets bezig bent, wil nog niet zeggen dat je dit rechtstreeks overdraagt aan je klant: weet jij in hoeveel tijd een potje jam is gemaakt?
- je lijkt op een werknemer en schuift veel van je eigen toegevoegde waarde door naar de grote winsthoop van je klant. Een ondernemer creëert ook waarde voor zichzelf.
- je werkt met een prikklok. Wanneer je een uurtarief afgeeft, dan zul je deze ook moeten verantwoorden. Want je klant wil geen verlies en ziet jou als een investering die hij moet managen.
De essentie van een aanbod of offerte is dat je winst levert en een investering (tijd, geld…) vraagt. Dat geldt voor je klant en voor jezelf. Het afgeven van een uurtarief is maar 1 manier om je klant iets aan te bieden. Zolang je een prijs afgeeft per tijd, zul je ook aan die tijd gehouden worden.
Wat doe je als je weet dat de angst voor verlies bij je klant 2,5 keer zo groot is als de hoop op winst?
- de winst klip-en-klaar benoemen: in woorden, beelden, feiten, gevoelens
- bepalen of je prijs deze winst wel vertegenwoordigt en
- je afvragen of je prijs expliciet uitdrukken in tijd (per uur of dagdeel) voor jou wel voordelig is en de juiste manier is om de angst van je klant te managen.
Vertel je klant welke winst je belooft en hang er een prijskaartje aan die de waarde hiervan uitdrukt. Zodat je prijs geen angst vertegenwoordigt.
Ik nodig je uit om een dappere ondernemende dodo te zijn in plaats van de angsthaas te worden die je klant ook kan zijn!
Wat is jouw ervaring of tip? Klik op reactie om te reageren of reacties van anderen te lezen.
Geef een antwoord