• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

klanten trekken met je elevator pitch

Door: Hennie Tibben 4 Reacties 24 maart 2009

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:12 pm

Het is ergens netwerktijd. Op een beurs, congres, seminar. Of na een belangrijke presentatie. Je hebt een glas in je hand en net te veel papieren onder je arm. Iemand anders besluit dat het de hoogste tijd is om enthousiast vragen op je af te vuren.
“En, wie bij JIJ? Wat dóe je?”
Het is niet zomaar iemand deze vragensteller. Juist die ene persoon die zo van belang is voor…….. Jouw reactie doet er dus toe. De eerste indruk. Nu.

Ondernemers kunnen anderen interesseren en overtuigen. Bijvoorbeeld met de elevator pitch: in korte tijd bij je mogelijke klant of investeerder  interesse wekken voor jouw activiteiten, project of voorstel. Niet alleen in de lift, maar ook in een werkoverleg, presentatie of tijdens het netwerken.

De elevator pitch heeft vaste onderdelen en een ideale volgorde. Het lijkt op een speciale toepassing van het klassieke AIDA-marketingmodel: attention, interest, desire, action. Goeroes hebben recepten voor de ideale elevator pitch. Vaak werken ze met 4 stappen. Welke stappen ze ook noemen, de behoefte van de mogelijke afnemer (wat heeft hij/zij eraan?) gaat vóór de door jou aangeboden oplossing. Bijvoorbeeld: behoefte is aansluiten, een oplossing is internet. Behoefte is ontspannen, een oplossing is sauna.

  • volgens salesexpert Jan Willem Seip is de beste elevator pitch compact, uitgebalanceerd en helder. De pitch heeft een prikkelende opening, duurt max. 20 seconden (60 woorden), wordt met passie gebracht en eindigt met een vraag.
  • dit is het 1131-recept van ondernemer Ritzo ten Cate: trek de aandacht, los een probleem op, deel enkele details en doe een concreet voorstel. Verdeel de aandacht tussen deze vier onderdelen als 1 tot 1 tot 3 tot 1 en je bent klaar voor de elevator pitch.
  • de video hieronder is met de Canadese venture capital expert Sean Wise uit de business reality TV-serie Dragons’ Den.

NB: tekst loopt door onder deze video

 

 

Nu ken je de succesrecepten van verschillende goeroes. Wat zijn dan concrete voorbeelden van elevator pitches?

  • op Lancelots vind je enkele persoonlijke voorbeelden
  • en wil je voor 0,5 mio mensen pitchen? Dat kan: bij ons in de BV!

Een goed werkende elevator pitch vraagt: inleven, bedenken, oefenen, verbeteren, oefenen, verbeteren, oefenen.

Ik pitch wanneer het mij uitkomt. Zeker na de uitnodigende vragen “wie ben jij?” en “wat dóe je?”.

Welke elevator pitch of tips heb jij?

4 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Edo van Santen zegt

    3 mei 2009 om 8:25 pm

    Ha Hennie,
    de amerikaanse aanpak werkt niet in nederland, wij zijn toch wat nuchterder.
    Maar, het belangrijkste is dat je passie en energie overbrengt en de luisteraar laat denken “WOW!”.

    Ik deel de pitch in vier vergelijkbare stappen (net als Ritzo) op:
    1. Pre-frame (de what’s in in 4 me (voor de luisteraar);
    2. de Connect (interactie waardoor de luisteraar persoonlijk aangesproken wordt);
    3. de inhoud van je pitch;
    4. Activating moment: sluit krachtig af met de kernboodschap;
    Met name stap 4 is cruciaal, welke emotie wil je opwekken?

    Ik heb samen met dans- en bewegingscoach Esther Borst de kandidaten voor de AT5 Elevator Pitch getraind, ben heel beniewd hoe ze het er van afbrengen. Hier is de video van die training te zien:
    http://www.talkedo.tv/talkedo.video.at5.amsterdaminc.elevator.pitches.training.htm

    De “Workshop Perfecte Elevator Pitch” is ook voor een ieder te zien, zie:
    http://www.talkedo.tv/talkedo.video.workshop.perfecte.elevator.pitch.htm

    Denk ook aan je twitter-pitch, je elevator pitch in 140 tekens. Steeds belangrijker!

    Beantwoorden
  2. Rebecca zegt

    3 november 2009 om 9:23 pm

    Ik betwijfel of de Amerikaanse manier niet werkt. Een elevator pitch is zeer kort en als je je informatie overtuigend wil overbrengen dan moet je wel kunnen prikkelen en de aandacht trekken.

    Beantwoorden
  3. Edo van Santen zegt

    3 november 2009 om 10:00 pm

    op Talk&Do.TV een 10-minuten samenvatting, alsmede een 2-minuten samenvatting van mijn workshop Winnend Presenteren/De Perfecte Elevator Pitch, http://www.talkedo.tv/win
    oordeel zelf 🙂 ik denk dat hollanders te nuchter zijn voor de amerikaanse manier.

    Beantwoorden
  4. advocaat deventer zegt

    15 februari 2013 om 1:34 pm

    Ik kwam via Google op je site en ik vindt je blogpost erg interessant.
    Erg goede blog layout! Hoe vaak post je per maand?

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in