Het is ergens netwerktijd. Op een beurs, congres, seminar. Of na een belangrijke presentatie. Je hebt een glas in je hand en net te veel papieren onder je arm. Iemand anders besluit dat het de hoogste tijd is om enthousiast vragen op je af te vuren.
“En, wie bij JIJ? Wat dóe je?”
Het is niet zomaar iemand deze vragensteller. Juist die ene persoon die zo van belang is voor…….. Jouw reactie doet er dus toe. De eerste indruk. Nu.
Ondernemers kunnen anderen interesseren en overtuigen. Bijvoorbeeld met de elevator pitch: in korte tijd bij je mogelijke klant of investeerder interesse wekken voor jouw activiteiten, project of voorstel. Niet alleen in de lift, maar ook in een werkoverleg, presentatie of tijdens het netwerken.
De elevator pitch heeft vaste onderdelen en een ideale volgorde. Het lijkt op een speciale toepassing van het klassieke AIDA-marketingmodel: attention, interest, desire, action. Goeroes hebben recepten voor de ideale elevator pitch. Vaak werken ze met 4 stappen. Welke stappen ze ook noemen, de behoefte van de mogelijke afnemer (wat heeft hij/zij eraan?) gaat vóór de door jou aangeboden oplossing. Bijvoorbeeld: behoefte is aansluiten, een oplossing is internet. Behoefte is ontspannen, een oplossing is sauna.
- volgens salesexpert Jan Willem Seip is de beste elevator pitch compact, uitgebalanceerd en helder. De pitch heeft een prikkelende opening, duurt max. 20 seconden (60 woorden), wordt met passie gebracht en eindigt met een vraag.
- dit is het 1131-recept van ondernemer Ritzo ten Cate: trek de aandacht, los een probleem op, deel enkele details en doe een concreet voorstel. Verdeel de aandacht tussen deze vier onderdelen als 1 tot 1 tot 3 tot 1 en je bent klaar voor de elevator pitch.
- de video hieronder is met de Canadese venture capital expert Sean Wise uit de business reality TV-serie Dragons’ Den.
NB: tekst loopt door onder deze video
Nu ken je de succesrecepten van verschillende goeroes. Wat zijn dan concrete voorbeelden van elevator pitches?
- op Lancelots vind je enkele persoonlijke voorbeelden
- en wil je voor 0,5 mio mensen pitchen? Dat kan: bij ons in de BV!
Een goed werkende elevator pitch vraagt: inleven, bedenken, oefenen, verbeteren, oefenen, verbeteren, oefenen.
Ik pitch wanneer het mij uitkomt. Zeker na de uitnodigende vragen “wie ben jij?” en “wat dóe je?”.
Welke elevator pitch of tips heb jij?
Ha Hennie,
de amerikaanse aanpak werkt niet in nederland, wij zijn toch wat nuchterder.
Maar, het belangrijkste is dat je passie en energie overbrengt en de luisteraar laat denken “WOW!”.
Ik deel de pitch in vier vergelijkbare stappen (net als Ritzo) op:
1. Pre-frame (de what’s in in 4 me (voor de luisteraar);
2. de Connect (interactie waardoor de luisteraar persoonlijk aangesproken wordt);
3. de inhoud van je pitch;
4. Activating moment: sluit krachtig af met de kernboodschap;
Met name stap 4 is cruciaal, welke emotie wil je opwekken?
Ik heb samen met dans- en bewegingscoach Esther Borst de kandidaten voor de AT5 Elevator Pitch getraind, ben heel beniewd hoe ze het er van afbrengen. Hier is de video van die training te zien:
http://www.talkedo.tv/talkedo.video.at5.amsterdaminc.elevator.pitches.training.htm
De “Workshop Perfecte Elevator Pitch” is ook voor een ieder te zien, zie:
http://www.talkedo.tv/talkedo.video.workshop.perfecte.elevator.pitch.htm
Denk ook aan je twitter-pitch, je elevator pitch in 140 tekens. Steeds belangrijker!
Ik betwijfel of de Amerikaanse manier niet werkt. Een elevator pitch is zeer kort en als je je informatie overtuigend wil overbrengen dan moet je wel kunnen prikkelen en de aandacht trekken.
op Talk&Do.TV een 10-minuten samenvatting, alsmede een 2-minuten samenvatting van mijn workshop Winnend Presenteren/De Perfecte Elevator Pitch, http://www.talkedo.tv/win
oordeel zelf 🙂 ik denk dat hollanders te nuchter zijn voor de amerikaanse manier.
Ik kwam via Google op je site en ik vindt je blogpost erg interessant.
Erg goede blog layout! Hoe vaak post je per maand?