Met je gulle garantie neem je niet alleen koopbezwaar No. 1 weg, je laat het hart van je klant smelten en ondertussen doe je de concurrentie vergeten. Wie wil dat nou niet?
Helaas…. hiervoor moet je eerst je Unique Selling Proposition kennen en dat is vaak je grootste blinde vlek. Wat helpt is om te spieken en over je eigen schutting te gluren naar hartverwarmende voorbeelden van merken, stenen winkels en webshops:
gul garanderen, (HOE) doe je dat als dienstverlener?
Daarvoor móet je eerst terug naar de de barre basis en vanaf daar maak je – in een paar woorden – hét grote onderscheid tussen jou en de rest zo helder als wat.
onderkant markt, de barre basis
Je bent een integere dienstverlener die anderen graag helpt en de wet is voor jou ‘onderkant markt’. Verkoop je vanuit Nederland en
- is je ideale klant een bedrijf ? Dan doe je dus aan business to business, B2B – dan gelden de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
- is je ideale klant een consument en verkoop je via telefoon of website? Dan heb je te maken met de wet kopen op afstand. Deze verandert per 13 juni 2014 en wordt volgens deze implementatiewet in het Burgerlijk Wetboek aangepast.
Opvallend en hilarisch:
- (ver)kopen van digitale content/inhoud is nog één van de uitzonderingen in deze vernieuwde wet, dat was vast te moeilijk…
- ‘men’ zegt en schrijft: de regels worden strenger. Terwijl er ‘gewoon’ wettelijk geregeld wordt dat
1. een aanbieder/verkoper infoverplichting heeft (ja, duuuuh)
2. de koper recht heeft op herroeping (was 7 werkdagen, wordt 14 kalenderdagen) en deze verandering ervoor zorgt dat
3. webshopexperts nu waarschuwen dat e.e.a. iets betekent voor het bestel- en retourproces. Gek, ik zie ineeens oranje busjes en bezorgers voor me en denk aan al die Zalando schoenen die heen-en weer gestuurd worden;-)
niet de tent maar de vent
Als dienstverlener begin je met 3-0 achterstand: je aanbod is niet zomaar tastbaar en smakelijk als M&M’s.
Wil je ook nog eens via je website verkopen – terwijl jij lekker met klanten werkt of andere dingen doet – dan heb je dus het vertrouwen te winnen en bezwaren weg te nemen zonder dat jij in levende lijve aanwezig bent.
je eigen norm
Wat me opvalt: zakelijk dienstverleners zijn er (nog) niet zo scheutig mee. Met gul garanderen. Doe dit vooral wel, ook al lijkt het eng of …. (?).
Ik deed een oproep en vond dienstverleners die in de praktijk gul garanderen. Ze staan allemaal vierkant voor hun vak en dienst. De gulle garantie ook pront noemen in het aanbod zelf, dat doen de meesten nog zuinigjes.
Maurice Jager is portretfotograaf (gespecialiseerd in Personal Branding) en geeft je de optie om terug te komen voor een extra foto bij ontevredenheid achteraf. “Zoveel vertrouwen heb ik in m’n product. Terugkomen is nog nooit gebeurd”.
Lia Spaans garandeert dat zij vrouwen in 3 sessies van hun vermoeidheidsklachten af kan helpen. “En als dat onverhoopt niet lukt, dat de 4de sessie voor mijn rekening is”
Hanneke Dijkman maakt dat ambitieuze managers, professionals en NL expats werk vinden dat naar hun zin is. Zij geeft een “niet goed geld terug garantie” en noemt deze ook expliciet in haar aanbod en voorwaarden.
Wat doen gulle garantiegevers eigenlijk?
Zij staan vol vertrouwen op, gaan flink verder dan de wet en in enkele woorden:
- laten ze merken dat ze het zwakke punt van concurrenten in de markt kennen
- vertellen ze over hun Unique Selling Prosition
- doen ze een ijzersterke belofte, winnen ze vertrouwen en zetten ze de rest van de markt in hun hemd
- nemen ze koopbezwaar No. 1 (en 2, 3, 4 en 5) weg en laten ze zelfs je hart smelten
Je gulle garantie zet je op verschillende plekken in de etalage: als slogan/pay-off in je logo of headline, in je aanbod (offerte of webpagina), in je algemene voorwaarden, etc.
Heb je nog koudwatervrees?
Ik fietste naar een stenen winkel van Coolblue, een heldere en gulle garantiegever en vroeg naar ‘garantiemisbruik’. Er was een klant die – na 4x retourneren van een smartphone – een heel schappelijk aanbod kreeg waarmee hij zijn eigen retourrecht stopte. Deze klant bleek de uitzondering.
Welke gulle garantie geef jij?
De ontwikkeling en presentatie van je eigen unieke aanbod en gulle garantie gaan altijd door. Oh ja: uurtje-factuurtje als enige belofte is een aanwezigheidspremie. Dus kom op,
welke gulle garantie geef jij, altijd?
Ik ben heel benieuwd naar je reactie! (eerst even naar beneden scrollen)
Garantie geven op resultaat, of aanwezigheidspremie berekenen aan cliënt? Artikel van @hennietibben http://t.co/ijANmL2UJa via @hennietibben
Goed blog van @hennietibben over vertrouwen in je product hebben & daarvoor durven te staan: http://t.co/RyoG1Ow2ck (ik word ook vermeld)
RT @hennietibben: alvast ’n ijsje? 😉 nieuw artikel, over koopbezwaar No 1 en t hart van je klant doen smelten http://t.co/1NSwLyZLCr http…
Leuk artikel, benieuwd naar andere reacties. Mijn gelukstips zijn altijd met glimlachgarantie. Alleen dat al tovert een glimlach op je gezicht, toch?
Ik geef een niet goed geld terug garantie, met mooie stempel op meerdere plekken op mijn site.
Maar garantie hoeft niet altijd. Voor mijn blogcursus geef ik geen garantie. Daar hangt de opbrengst teveel af van de inzet van de deelnemers. Ik ben wel schappelijk als iemand ziek wordt of er is andere overmacht.
RT @hennietibben: gulle garantie, (hoe) doe je dat als dienstverlener? Nou, zo @maurice_jager @liaspaans @hannekedijkman @kittykilian http:…
@kittykilian inderdaad eigen INZET, de verschilmaker die je niet kunt (af)kopen!
En vertrouwen. Ook van de cursist of deelnemer in zichzelf.
Ik ben vooral bezig met het “managen” van resultaatverwachtingen.
Voor de #28xLEF challenge kreeg ik bijv. ook een expliciete garantievraag. Wegens misleiding (?) of teleurstelling elders.
Ik heb het nu opgelost in: wat het je minimaal oplevert (wat je krijgt als je in je hangmatje blijft liggen) en wat maximaal (als je er regelmatig uitkomt). En dat laatste op basis van door eerdere deelnemers behaalde en mij bekende resultaten.
Vrolijker en helderder weet ik het nog niet te brengen!
Iets met smelten: “Wat doen gulle garantiegevers eigenlijk?” http://t.co/Eo1BUZuNTa @hennietibben
Iets met smelten: “Wat doen gulle garantiegevers eigenlijk?” http://t.co/Eo1BUZuNTa @hennietibben
RT @hennietibben: gulle garantie, (hoe) doe je dat als dienstverlener? Nou, zo @maurice_jager @liaspaans @hannekedijkman @kittykilian http:…
RT @hennietibben: “je hoeft niet eens te vertellen waarom je ontevreden bent” http://t.co/t96yIsLeuO
Hoe je met gulle garantie koopbezwaar No. 1 laat smelten http://t.co/eJrBcTgvex via @hennietibben (+ garantie bij Hennie is gul!)