‘Vandaag geopend 10:00-19:30 uur’, lees ik op Google. Da’s mooi, dan kan ik er vandaag nog terecht. Ik pak m’n fiets, volg de snelste route en sta binnen een half uur voor de deur.
Hoe verschijnt jouw bedrijf in de etalage van Google?
Zo weet je ’t snel:
- Google je naam of bedrijfsnaam – het liefst incognito
- Google je belangrijkste zoekwoord en woonplaats
- Google je concurrenten, ondernemende vrienden, mij 🙂
Wat krijg je te zien, in de rechterkolom of het kader direct na de advertenties?
Sta je daar niet, dan lijk je op de meeste dienstverleners. En dus kun je een voorsprong nemen, nog wel.
Google is de grootste zoekmachine én een populair navigatiesysteem.
Dat laatste vergeet je als je zelf meestal op bekend terrein bent, ’thuis’ of bij klanten. Of veel online of locatie onafhankelijk werkt. En geen winkel hebt.
Maar als dienstverlener héb ik toch ook geen winkel?
Diensten zijn niet vanzelf tastbaar, daarom kunnen we leren van fysieke winkels. Een goeie winkel verschijnt wél. Met alles erop en eraan, zoals deze in mijn oude buurt ==>
Wat heb je nodig, om zo bij Google te verschijnen?
- een Google Mijn Bedrijf account, die is gratis
- een vestigingsadres, die uit ’t handelsregister van de Kamer van Koophandel
- in ieder geval een goeie profielfoto, van jezelf of je team
- recensies, reviews
Je krijgt er 1. organische (gratis, niet via betaalde advertenties) bezoekers voor je site én 2. een interactieve kaart voor terug.
Krijg ik dan ook spam?
Als je voor ’t eerst je adres online zet, dan denk je dat de hele wereld je gaat mailen of nog erger: opzoeken. Meestal valt ’t mee;)
Zo voorkom je brievenbuspost: activeer de non-mailing indicator van de Kamer van Koophandel. En je e-mailadres op je site bescherm je met een plugin als Email Address Encoder.
1. Hoe stel je Google Mijn Bedrijf goed in?
- ga naar Google Mijn Bedrijf startpagina, je logt in of maakt een nieuwe vermelding
Google verifieert eerst je account, daarna kun je snel wijzigen en optimaliseren. Het systeem is meer gemaakt voor fysieke winkels en horeca, minder voor dienstverleners.
Daarom doe je op de volgende plekken eigenwijs:
- bedrijfsnaam: noem voor of achter je bedrijfsnaam ook de woorden waarmee je altijd gevonden wilt worden
- hele adres: klik [ja] bij ‘Ik lever goederen en services aan mijn klanten op hun locatie’ óf vink het selectievakje aan naast ‘Ik verleen services aan klanten op mijn bedrijfsadres’
Dit is nodig om je hele adres te laten zien. Je hoeft er zeker niet altijd te zijn, maar Google én mensen willen weten waar je basis is. Het gaat om vertrouwen. - openingstijden: noem je reguliere én speciale tijden, zoals feestdagen, open huis, vakantietijd
- foto’s: plaats je profiel- of teamfoto op de plek waar Google om een logo vraagt. Zo laat je als eerste gezichten zien.
Laat je niet gek maken door nu ook diréct naar nummer 1 te willen bij Google. Of naar 100 recensies met 5 sterren.
Moet ik echt openingstijden laten zien?
Niets noemen is hetzelfde als ‘altijd geopend’ en alleen zinvol als je je bedrijf wilt onderscheiden met ’24 uur per dag open’. Bijvoorbeeld als je storingen verhelpt of ondernemer bent van Fitness anytime:)
Iedereen snapt dat mailen of je website bezoeken altíjd kan, dus noem de tijden waarop je echt open bent.
Noem je openingstijden ook om Google te behagen:
met een compléét profiel krijg je online meestal een hogere plek.
2. Hoe krijg je de Google Kaart op je site?
De kaart is een onderdeel van Google Mijn Bedrijf en interactief.
Met deze kaart op je contactpagina kunnen mensen zíen welke buurt je basis is. Zo ben je beter te vertrouwen en onthouden.
Heb je ook afspraken op je eigen locatie? Geef je bezoek de link naar je contactpagina, zodat ze je makkelijk vinden en bereiken.
Zo krijg je de kaart op je contactpagina:
- log in op je WordPress site => ga naar [pagina’s] => ga naar je contactpagina
- kies [bewerken] en kies [tekst] zodat je in de codeversie van de pagina staat
- open in je browser een nieuw venster en zoek jezelf op Google Kaart/Maps
- klik op [delen], klik op [kaart insluiten]
- kopieer de hele code, deze begint met <iframe src=
- plak de code op de juiste plek van je contactpagina
- klik op [bijwerken] en [pagina bekijken]
Nu verzorgt Google vanzelf de interactieve kaart op je site. En jij hebt een betere contactpagina.
3. Hoe krijg je Google-recensies, reviews, sterren?
Iedereen met een Gmail adres of Google account kan een recensie, review schrijven. Dus ook je klanten: nodig ze uit dit te doen. Tip: doe dit niet te vroeg en niet te laat.
Foto: Slava Bowman
[activecampaign form=95]
Hennie, krijg je dan een stuk van Google maps op je contactpagina? Of krijg je dan je vermelding in Google – dat stuk met wat je net allemaal hebt uitgelegd? Domme vraag misschien..
ha Kitty, door je vraag heb ik de opzet aangepast. Met 1. zet je Google Mijn Bedrijf ‘aan’. En ja, met 2. breng je je interactieve Google Kaart naar je eigen site (embedden op je contactpagina). Je kunt ’t formaat eventueel aanpassen. Helder antwoord?
Hoi Hennie,
Hoe kom je terecht aan de linkerkant als maps? Je ziet meestal een map met daaronder drie bedrijven vermeld.
Ha Fred, ik weet niet zeker welke situatie je bedoelt.
Daarom ben ik op je site naar de pagina ’trainingslocatie Utrecht’ gegaan. Als je kiest voor ‘Add a missing place’, dan regel je de vermelding van jouw bedrijf op het adres (Daltonlaan 100). Goeie locatie overigens, ik heb er jaren geleden veel gewerkt als trainer en docent:)
Ik wilde met deze blog een quick win geven. Wil je veel meer weten over Google Mijn Bedrijf? Kijk dan eens bij: http://www.xenonis.nl/handleiding-google-mijn-bedrijf-horeca/
Ja! Die heb ik niet nodig, dus 😉
Dat bespaart je weer tijd 🙂
Voor ondernemers die online én regelmatig op eigen locatie werken is ’t wél handig.
Of voor ondernemers, bij wie mensen zich afvragen: waar IS hij of zij?
Ja.. mijn adres staat wel op mijn site. Maar een kaartje is overbodig, aangezien ik in the cloud woon 😉