• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

het lef om NEE! te zeggen

Door: Hennie Tibben 3 Reacties 21 oktober 2010

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:29 pm

“Ik vind het moeilijk om NEE! te zeggen”. Zelfstandigen zijn graag druk en voelen zich vereerd wanneer een klant ze een opdracht gunt. Maar is het wijs om altijd maar JA te zeggen tegen klanten of opdrachten, zelfs wanneer je recessie voelt?

Je pakt wat je pakken kan en werkt hard, drukte geeft je houvast. Als je nu niet JA zegt, dan zit je straks misschien zonder. Voor je het weet doe je dingen waar je niet goed in bent en waarvoor je uiteindelijk slechter wordt betaald.

Je belooft jezelf: als het rustiger is dan ….. Zo komt het dat je flink produceert, maar niet investeert. Je werkt niet aan je bedrijf of ideaal. Je ideeën verstoffen, je hebt trouwe klanten maar krijgt er weinig nieuwe bij.

Ons brein is primitiever dan we denken en maakt geen zuivere afweging. We maken denkfouten en één daarvan heet ‘loss aversion’. De angst voor verlies is bij de meeste mensen 2,5x groter dan de hoop op winst. Deze denkfout geeft irrationeel gedrag en mensen investeren hierdoor ‘scheef’ of buiten proportioneel in tijd of geld.

Daarbovenop maak je snel een andere denkfout: ‘sunk cost fallacy’. Koppig doorgaan met een idee, project, product of klant. Omdat er al zoveel tijd of geld inzit dat het onmogelijk lijkt er alsnog mee te stoppen. Dat gaat niet alleen over gigantische projecten als de Noord/Zuidlijn. Je kunt ook koppig zijn in je eigen bedrijf: doorgaan met activiteiten die je niet dichterbij je ideaal brengen.

Met een scheef en koppig brein kun je maar beter een paar feiten regelmatig checken. Al helemaal wanneer je een zelfstandige professional bent met een heel groot hart voor je eigen zaak, klanten en diensten.

Op het hoofdkantoor van je supermarkt zit de schapbaas ‘broodbeleg’, hij wil maximaal rendement uit zijn schap halen. Van zijn hele schap toetst hij zeker wekelijks de omzet en winst van broodbeleg. Zo kan het dat hij NEE zegt tegen een huismerk gemberjam en ook zijn eigen favoriete hagelslag is niet zeker van een plek in het schap.

Ik weet dat veel zelfstandigen cijfers niet sexy vinden, terwijl ze ook een winkel hebben. Toch heb je ze keihard nodig als reality check. Of je nu ‘broodbeleg’ of een andere expertise hebt, als ondernemer sleutel je regelmatig aan de vorm: je assortiment, doelgroep, acquisitie, etc. Dat kan ook betekenen dat je NEE zegt. Of wil jij rondlopen met een blok aan je been?  Jij bent toch ook uit op rendement?

Zeg NEE tegen activiteiten, klanten of leveranciers die je weinig verder brengen. Investeer regelmatig in een reality check en blijf sleutelen aan je bedrijf en assortiment. Want voor je het weet maak je je druk, denk je scheef en houd je koppig vol, tegen beter weten in.

Wat is jouw ervaring? Ik lees je reactie graag! (klikken op reactie en dan naar beneden scrollen)

Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (24-1-2012).

 

3 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. @SylvieZuidam zegt

    31 december 2012 om 10:18 am

    RT @hennietibben: [tibbentop2012] nummer 1 het lef om NEE! te zeggen http://t.co/LhcdVHGP #veelgelezen

    Beantwoorden
  2. @MiraSaia zegt

    31 december 2012 om 11:26 am

    RT @hennietibben: [tibbentop2012] nummer 1 het lef om NEE! te zeggen http://t.co/LhcdVHGP #veelgelezen

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in