De klant is koning, hij gaat altijd voor. Overdag ren je graag voor je klant. Ja, dit kan best. En dat kan er ook nog wel bij. Daar heb ik ook een oplossing voor. Wat heb je toch machtig werk en je bent er mooi druk mee.
JA-knikken. Je ziet het jezelf bijna doen. Als een ober in een überchique restaurant. De klant is koning en jij buigt net zo diep als de ober en een knipmes.
Wanneer de klant weg is sta je alleen in je winkel. Hij heeft alles van je gekocht en nu ben je out-of-stock en je verlangt naar een maaltijd, rust en tijd voor jezelf.
Je schappen zijn leeg en je etalage is nog van vorig seizoen. Je kassa en administratie zijn een chaotisch paar. In je mailbox en op je bureau liggen briefjes en interessante uitnodigingen. Voor bijeenkomsten waar je nieuwe klanten kunt ontmoeten of trainingen die je als ondernemer heel goed kunt gebruiken.
Ook weet je dat je een afspraak met jezelf had gemaakt. Dat je op woensdagmorgen zou werken aan je bedrijf en niet open zou zijn of de telefoon op zou nemen. Maar je hebt jezelf al op de eerste date een blauwtje laten lopen. Je kwam niet opdagen op je eigen afspraak. No show.
Je besluit je administratie op zondag bij te werken. Dan is het rustig en kun je lekker doorwerken en heb je de boel zo weer ingehaald. Wat je toch weer uitstelt is je ontmoeting met nieuwe klanten of werken aan de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.
Daar belt de klant alweer aan. Het is maandagmorgen en jij kunt weer aan de bak. En zo gaat het door…
Ik ben geen fan van het woord ZZP-er, maar ik ken wel een veel voorkomende variant: Zelfstandige Zonder Plan.
Als de klant koning is, dan ben jij altijd nog een admiraal met een keizerlijk plan. Zonder een eigen plan kruipt je klant altijd voor en is het slecht onderhandelen in je eigen winkel.
Een plan hoeft niet ingewikkeld te zijn, wat dacht je van een afspraak met jezelf? Dat je op woensdag sowieso met niemand afspreekt? Of dat je op maandagmiddag werkt aan je bedrijf?
Als de koning dan je winkel binnenstapt gaat er in ieder geval een bel rinkelen. De bel die je herinnert dat je een eigen plan hebt, een afspraak met jezelf.
Laat jezelf geen blauwtje lopen en nodig je klant van harte uit op een moment, plek en gelegenheid die jou én je klant goed uitkomt.
Ik lees graag je reactie! Wil je reageren of andere reacties lezen? Klik dan op reactie(s), bovenaan dit artikel.
Wat een herkenbaar artikel!
Ik ben (nog) geen zelfstandige, maar wat hierboven wordt beschreven komt natuurlijk ook voor bij mij!
En wat is het waar, waarom zijn de afspraken met anderen zo belangrijk dat zaken wijken, maar een afspraak met jezelf zo ‘onbelangrijk’ dat we hier gemakkelijk overheen stappen.
Ik heb weer wat om overna te denken vandaag en een ‘Plan’ te maken voor mezelf!
Dank!