“Overkill bestaat niet. Zorg eerst maar eens dat je té beroemd wordt online en als het zover is dan is er vast een expert die je helpt je nieuwe probleem op te lossen”. Ik hoor het mezelf zeggen in de Zomerwebinarweek. En anderen denken: “ja, duh…”
Je wilt nu weten welke grenzen er zijn. Anders wordt het moeilijk serieus werk te maken van je eigen online ondernemersleven. En is het lastig je zorgen voor morgen te bewaren.
Want de lijn lijkt dun. Wettelijk, ethisch, menselijk. Welke regels zijn er? Wanneer wordt je gebrandmerkt als een roeptoeter of spammert? Wanneer ben je te eager, kom je wanhopig over?
Hier volgt een verkenning en overzicht. Zodat je gerust beroemd kunt worden online. Zonder te spammen of te stalken. En jezelf en je klant niet hoeft te verloochenen. Want niemand heeft er wat aan als jij en je diensten het best bewaarde geheim worden.
Als je wilt klussen voor enkele opdrachtgevers of een bureau, dan is het nauwelijks de moeite waard verder te lezen. Maar wanneer je regie wilt over je tijd, geld, werkplek en lekker wilt werken met veel ideale klanten, lees dan vooral verder …
spam in de wet
In Nederland geldt de Telecommunicatiewet (de Tw) en in artikel 11.7 staan de regels voor elektronische berichten. De wet komt hier op neer: automatische systemen voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers mag alleen na toestemming.
e mail marketing en nieuwsbrieven
Wat nodig is is dat je als afzender 1. specifiek toestemming krijgt van de ontvanger (opt-in) 2. je werkelijke identiteit vermelden en 3. ervoor zorgt dat de ontvanger zich kosteloos en makkelijk af kan melden (opt-out).
Met iemand connecten via LinkedIn en deze daarna in je nieuwsbrieflijst plaatsen en vanaf daar mailen, dat is spam. Onderaan een nieuwsbrief of e-mailing geen werkende afmeldlink plaatsen, de afmelder eerst een wachtwoord vragen of een slecht leesbare Captcha in laten toetsen – dat is niet makkelijk.
LinkedIn, twitter en Facebook
Sociale netwerken hebben baat bij zelfreiniging. Ze maken regels en maken het gebruikers makkelijk. Je kunt zelf connections verwijderen, ontvolgen, ontvrienden, negeren of onzichtbaar maken.
LinkedIn geeft hier aan hoe spam of ongepaste berichten te markeren. Binnen de Groups vind je – rechtsboven – Group Rules en er zijn verschillende tabs voor discussions en promotions. En dan is er SWAM (Site Wide Automated Moderation): één Group Manager kan regelen dat je in álle (!!) LinkedIn Groups – waarvan je lid bent – wordt gemodereerd.
Op twitter zien ze dit als spam. Daarnaast kom je tijdelijk in de twitter jail bij 100 tweets/uur, 1.000 tweets/dag, 250 DM’s/dag of het volgen van 1.000 accounts/dag. Dit zijn extremen. Volgens Manageflitter ben je ’talkative’ bij > 5 tweets/dag en ‘quiet’ bij < 1 tweet/dag.
Ook Facebook maakt het je makkelijk spam te rapporteren.
Na deze verkenning nu de overstap naar een te behappen praktijk.
Hoe ga je jezelf en je diensten online promoten? Zonder dat je tijd, je waardigheid en het vertrouwen van de lezer verliest:
- zorg dat je ‘on topic’ bent: wees loyaal aan je ideale klant en zijn/haar urgente probleem. Publiceer je aanbod en content via je eigen website en blog. Het is relevant en er is een rode draad [consistent & content].
- kies dé online plek waar je ideale klanten of doorverwijzers ook zijn. Zet daar je eerste externe kamp op. Richt je eigen profiel/bio in (inclusief de url van je website), ontdek wat lokale gebruiken zijn, plaats regelmatig relevante updates met url naar je website, zoek nieuwe contacts/volgers/vrienden en beantwoord vragen [contact]
- geef de mensen die jou en je diensten willen leren kennen alle kansen: je eigen unieke aanbod is inclusief een gratis en onweerstaanbare weggever. Deze staat prominent op je website en is specifiek: je biedt vooral je gratis [naam weggever] aan met daarbij elke [frequentie] updates over [naam nieuwsbrief]. In je aanbod en belofte ben je transparant én je zorgt ervoor dat afmelden makkelijk is.
- om dit waar te maken heb je een drie-eenheid nodig: 1. een aanmeldformulier (zodat iemand minimaal een e-mailadres kan achterlaten), 2. een autoresponder (zodat je abonnee direct en automatisch krijgt wat jij hebt belooft) en 3. een lijstmanager (zodat je abonnee op een lijst komt waarvan hij zich makkelijk kan afmelden). Kies voor deze drie-eenheid je eigen e-mail marketing service provider (of nieuwsbriefsysteem)
- kies hierna eventueel een tweede online plek en zet daar een nieuw extern kamp op. Zonder je eerste kamp in de steek te laten
En tenslotte: hoe VAAK ‘mag’ je van je laten lezen?
Ondanks allerlei regels en hulpsystemen bepalen uiteindelijk mensen wat ze jou toestaan. En dat hangt van veel factoren af. Timing, context, campagne, event …
Maar ja, dat willen de meeste mensen hier nu niet lezen. Ik geef een voorzet:
per dag | per week | per maand | |
2 tot 5 tweets (puur zenden) | |||
Facebook pagina | min. 3 posts | ||
min. 1 update | |||
nieuwsbrief | min. 1, max. 4 |
En altijd: spreiden. Dus niet alles ineens achter elkaar.
Zo, nu kun je er zelf voor kiezen om de uitzondering op ongeschreven regels te worden 🙂
Je hebt niet alleen toestemming van je lezer nodig, maar ook van jezelf.
Zodat je eigen baas bent en blijft, ook over je online ondernemersleven!
RT @hennietibben: wanneer laat je online te veel of juist te weinig van je horen? #ondernemen http://t.co/J0usuqlgBm
“@hennietibben: hoe je online zichtbaar bent zonder te spammen http://t.co/yAPH95K20s” Nuttige handleiding!
Bruikbare tips voor Social Media van @hennietibben RT: hoe je online onderneemt zonder te spammen http://t.co/os23exJyLf
RT @SchrijfcoachRon: “@hennietibben: hoe je online onderneemt zonder te spammen http://t.co/L8qlnAQ6Gm” goed artikel! #leestip