“Ik raak verlamd door de hoeveelheid keuzes die ik moet maken”. Dit hoor ik veel van klanten of andere zelfstandige professionals.
Mensen willen graag zelf bepalen, maar ervaren hindernissen bij het kiezen.
Het effect ervan is dat ze onderweg onnodig lang stilstaan op een punt dat er eigenlijk geen keuze is of vele rondjes blijven draaien op een rotonde. Terwijl ze al hadden kunnen profiteren van een keuze.
Als zelfstandige stap je daarbij ook nog eens niet in een gespreid bedje, je kunt en hebt veel keuzes te maken. Over het waarom, hoe, met wie en wat, wanneer en nog veel meer.
Hoe kun je kiezen zonder verliezen? Ik geef je allereerst 3 misvattingen en daarna 7 sleutels.
Misvatting 1: keuzevrijheid is vooral blijheid.
In het algemeen is onze keuzevrijheid groter geworden. Of je nu in de supermarkt staat of werkt in je eigen praktijk of bedrijf. Keuzevrijheid vraagt ook inspanningen en vaardigheden. Je voelt een kans op fouten en deze hebben gevolgen. Keuzestress en zelfs angst kunnen de keerzijde van keuzevrijheid worden.
Misvatting 2: kiezen is voor altijd. Als mens denk je al snel dat je ergens helemaal aan vast zit, daar hoef je geen bindingsangst voor te hebben;-) Van nature wil je consistent zijn, je voelt gezichtsverlies als je ergens op terug moet komen (ook al weet je beter). Het probleem is dat je nu eenmaal niet ver in de toekomst kunt kijken. Wat overblijft is dat je kiest voor NU en dat je misschien zelfs – door voortschrijdende tijd en inzicht – verrassend lang bij je keuze zult blijven.
Misvatting 3: kiezen = verliezen. Uit brein- en gedragsonderzoek blijken een aantal zaken. Onze angst voor verlies werkt 2,5 keer krachtiger als onze hoop op winst. Van ons gedrag is 95% onbewust en maar 5% bewust. En dat terwijl we gevoeliger zijn voor korte termijn (bijv. nu zin in iets hebben) dan voor langere termijn (bijv. je oudedagvoorziening). Maar wat is het effect als een klant helemaal kiest voor jou? En andersom?
7 sleutels waarmee je van verliezen naar winnen komt:
- kies actief: of het nu gaat om wat je doet, waarom, voor wie en hoe! Wacht niet tot je klant (of een andere geliefde;-) zegt ‘ik wil niet meer’. Als ondernemer sta je op en maak je zelf een actieve keuze. Het maakt je ook nog eens heel aantrekkelijk: jij bent helder en dat is voor anderen een reden om voor jou te kiezen.
- verzilver je schat: je schat zie ik als de combinatie van 1. wat je heel graag doet 2. goed kunt en 3. je typische kwaliteiten en eigenschappen. Bijv. nieuwsgierig zijn, graag mensen ontmoeten, met een camera werken en een mooie plaat maken. Je schat verzilveren lukt alleen als je deze kent, zo vormgeeft en aanbiedt dat deze een voor je klant relevant probleem oplost.
- ken je ideale klant: met wie ga je het liefste om, wat doen zij in welke branche, op welk punt staan zij en welk relevant probleem ervaren zij? Wil je graag enkele grotere opdrachtgevers of je ideale werk doen met veel verschillende klanten? Mensen doen graag zaken met mensen. Niet alleen in coaching is de persoonlijke klik een belangrijke succesfactor. Volg je natuurlijke voorkeuren zodat je flow in plaats van weerstand ervaart.
- heb een eigen plan: weet wat je in een maand, kwartaal en jaar wilt bereiken. In ervaringen, winst, activiteiten. Geef je plan betekenis door het uit te drukken in beelden, woorden, feiten/getallen en gevoelens. Zodat je weet wat je nastreeft, dit in de waan van de dag levendig houdt en weet of je iets gehaald hebt (en een feestje kunt vieren!).
- blijf fit door te bewegen tussen plannen, doen, reflecteren en wijzer doen. Edward Deming benoemde dit in de PDCA-cirkel en Marinus Knoope in de creatiespiraal. Maak keuzes (ga dus een plan dóen) zonder dat je alles weet. Kiezen is een proces, door te doen kom je er achter of het een goede keuze was. Vaker en sneller kiezen is daarmee ook sneller beter weten.
- kies voor all-in-one activiteiten: als je een hoger rendement wil, combineer dan bijv. expertise met acquisitie. Trek klanten aan terwijl je lekker bezig bent met je favoriete werk op de plek waar je doelgroep aanwezig is. Maak het je nieuwe potentiële klanten heel gemakkelijk om naar jou of je website toe te komen (en doe daar dus iets voor, regel dit!).
- zeg overtuigd JA óf vriendelijk NEE!: tegen een telefoon, e-mail, een niet zo leuke activiteit of zelfs een klant. Dit gaat makkelijker met een eigen plan. Niet alleen voor een jaar, kwartaal of maand, maar zelfs voor een week: je eigen ideale werkweek. Zodat je je dagelijkse en wekelijkse praktijk verbindt aan je hogere doel (en je minder laat leiden door de waan van de dag en plannen van anderen).
Als 95% van ons gedrag onbewust is, dan is de cirkel met deze 7 sleutels rond. Winnen gaat niet zomaar, daar moet je wel iets voor doen!
Ik lees je reactie graag!
Vaker en sneller kiezen is daarmee ook sneller beter weten.
Mooi quote en een reminder, als ik weer eens niet in actie ga
bedankt
J
Je hebt helemaal gelijk, als je voor jezelf niet helemaal duidelijk hebt wordt hey kiezen moeilijk. Het bevestigd dat je jezelf duidelijkheid moet verschaffen. M.a.w. Wat wil ik, wanneer en hoe.
RT @hennietibben: hoe te kiezen zonder verliezen http://t.co/1cvNSb6euy
“@hennietibben: hoe te kiezen zonder verliezen http://t.co/QDbny2PEF6” Nuttig en hoopgevend voor deze twijfelaar 😉
“Vaker en sneller kiezen is daarmee ook sneller beter weten” @hennietibben http://t.co/piydmDeJnz