Gratis weggeven doe je 100% expres. Het is alleen wel een kunst op zich. Want strooien, dat kan altijd.
Misschien heb je al een gratis weggever of meerdere. Of sta je op ’t punt er (weer) eentje te maken of verbouwen.
Maar hoe weet je nu
- of verbouwen nodig is?
- of je beter kunt investeren in het promoten van je weggever?
Wat zijn de bewijzen dat je gratis weggever ’t op zich al goed doet?
Bewijs 1: je deelt ‘m graag en vaak!
Je hebt er veel plezier in om je gratis weggever te promoten. Waar je ook bent. Online. In Real Life.
De inhoud en vorm past in ieder geval bij jou. Als expert. Als mens. Jij komt tot je recht.
De ontvanger leert jou en je dienst kennen. Dat is extra belangrijk voor dienstverleners, want je klant wil iets concreets, tastbaars. Ontdekken of je te vertrouwen bent.
Bewijs 2: je hebt aanloop, webbezoek. Genoeg.
Je negeert je allergie voor cijfers en de overload aan informatie van Google Analytics. Jij weet hoeveel mensen er op je website zijn geweest:
- bij Google Analytics ga ja naar => rapporten => doelgroep => overzicht. Dan verschijnen de grafiek en aantallen: (unieke) gebruikers, new visitors, returning visitors.
Wat is genoeg bezoek?
Wil je verdienen via YouTube, dan heb je miljoenen views nodig.
Ben je liever bekend, beroemd in je eigen markt? Dan kun je met veel minder bezoekers toe. Die zich – via je gratis weggever – abonneren op je mailinglijst.
Wat zijn genoeg abonnees?
Lees hier hoe groot jouw ideale mailinglijst is.
Bewijs 3: minimaal 1% van je bezoek wordt abonnee
Je wilt converteren, in dit geval van een gebruiker/visitor een abonnee maken. Zo kun je contact houden met mensen die dat zelf ook graag willen.
Neem als vuistregel een conversie van minimaal 1% voor je website. Dus als je 100 gebruikers/visitors per dag hebt => 700 per week, dan krijg je 7 nieuwe abonnees per week.
Teleurgesteld? Dit is waarom je bewijs 1 en 2 eerst moet hebben.
Denk pas aan een conversie van 25-70% als je…
- kwalitatief ‘hoog’ bezoek hebt
- EN de pagina waar je bezoek zich kan inschrijven is geoptimaliseerd
Eerst breng je de basis op orde, daarna ga je optimaliseren en je bereik vergroten. Je werkt eerst aan kwaliteit, dan aan kwantiteit.
Jouw gratis weggever doet ’t goed als je bewijs 1, 2 én 3 hebt gehaald.
hoe weet je of je gratis weggever ’t goed doet? http://t.co/fbg7Mp0DHG via @hennietibben
RT @hennietibben: ken je de 1% vuistregel voor je gratis weggever al? http://t.co/9DOL9T1fIV
RT @hennietibben: ken je de 1% vuistregel voor je gratis weggever al? http://t.co/9DOL9T1fIV