• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

jezelf nooit meer laten uitknijpen

Door: Hennie Tibben 13 Reacties 25 september 2012

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:22 pm

“Ik ben dol op bloemen, maar die kan ik mijn kinderen niet te eten geven”. Zo schreef Femke Halsema over opdrachtgevers die slordig omgaan met ZZP-ers. Ze gebruikte het woord ZZP-leed en dat is er zeker.

Veel zelfstandige professionals bieden zichzelf nog aan voor uurtje-factuurtje of iets wat daar veel op lijkt. Daarmee gaan zij vooral slordig met zichzelf om. Ze lokken klanten, roepen vrolijk “kijk hier” en laten dan vooral een leeg schap zien.

Op de freelance marktplaats worden projecten aangeboden, zo kun je met zijn 30-en solliciteren naar één klus. Of als trainer sta je extra vroeg op omdat de trainingen van het nieuwe seizoen online worden gezet. Je hebt een A-status, bent preferred supplier en nu ‘mag’ je als eerste opdrachten reserveren.

Nee, jij wordt gelukkig nog gebeld voor een klus. Het maakt je blij, je voelt je vereerd en over het tarief heb je het niet meer. Want je tarief staat al in een systeem, is bekend bij je opdrachtgever en je hebt de moed niet om het uurtarief middenin het jaar ter discussie te stellen. In deze tijd?

Maar dan hoor je dat je voor de klus ook nog veel moet reizen en zult samenwerken met een collega freelancer die je niet zo ziet zitten. Het zal er weer op neer komen dat je hem achter de vodden moet zitten. Om de klus te laten slagen en het werkbaar te houden, zul jij het als een project moeten managen. Hiervoor kun je geen uren of speciaal tarief rekenen.

Nog los van het geld, je zit op die werkzaamheden helemaal niet te wachten. Je wilt lekker bezig zijn met je eigen vak en je niet bezighouden met al die randverschijnselen en de laksheid van een ander compenseren.

Het ergste is: je weet dat wat je opdrachtgever heeft bedacht en gevraagd eigenlijk niet zal werken. Je hebt dit varkentje al vaker gewassen en weet hoe het wel zou kunnen werken. Voor het probleem heb jij eigenlijk de perfecte oplossing voorhanden. Maar daar heeft je opdrachtgever nu geen oren naar.

Opdrachten of klussen najagen – die een ander heeft bedacht – zet je minimaal op 0-1 achterstand. Je speelt geen thuiswedstrijd, de ander neemt het initiatief en jij mag flink in de verdediging. “Waarom zoveel tijd, kan dat uurtarief niet naar beneden, voor jou is deze klus toch ook goed voor je portfolio, naam, etc.? Hier hebben we geen budget voor!”.

In de strijd ‘goed betaald’ te worden sta je niet alleen. Ook bekende en mondige Nederlanders worden het ZZP-bos in gestuurd. Om dit te voorkomen is maar één strategie echt effectief. In plaats van jezelf in de verdedigingspositie te laten drukken, kies je zelf de aanval.

Je gaat niet naar je opdrachtgever om te kijken wat voor klussen daar in de aanbieding zijn. Je keert het om: je hebt geen lege schappen meer, maar vanaf nu een winkel met een eigen aanbod. Voortaan heb jij de regie: je ontwikkelt diensten rondom het werk dat je het allerliefste doet en de problemen van je favoriete klant.

Je neemt je eigen marktplek in, verwerkt je eigen eisen en wensen in een ideaal aanbod. Je ontwikkelt diensten met een kop en een staart, kiest de juiste verpakking, hangt er een goed prijskaartje aan en doet er een strik omheen.

Voortaan is je uurtarief je grootste bedrijfsgeheim en bepaal jij als eerste WAT je doet, met WIE, HOE en tegen WELKE voorwaarden.

Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)

13 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Dorien zegt

    25 september 2012 om 2:34 pm

    Klinkt als een droom, Hennie!

    Beantwoorden
  2. Hennie zegt

    26 september 2012 om 11:53 am

    @Dorien En…. deze droom is te realiseren, kijk maar eens bij https://hennietibben.nl/aanbod/je-ideale-aanbod/

    Beantwoorden
  3. @gjvdwc zegt

    11 januari 2013 om 12:05 pm

    RT @hennietibben: [tibbenblogt] jezelf nooit meer laten uitknijpen http://t.co/Kz1kq8ne

    Beantwoorden
  4. @LouiseJuliana_ zegt

    3 februari 2013 om 9:57 am

    RT @hennietibben: jezelf nooit meer laten uitknijpen http://t.co/2WmcTpnI

    Beantwoorden
  5. @DjSERYLJO zegt

    26 februari 2013 om 7:56 pm

    RT @hennietibben: jezelf nooit meer laten uitknijpen http://t.co/0deh2aOhTi

    Beantwoorden
  6. Anna-Maria zegt

    21 maart 2013 om 9:08 am

    Zag je verhaal en was blij met je conclusie. Luilekkerland is voorbij… Iedereen wordt langzaam wakker. Lang leve de crisis. Het gaat uiteindelijk om ambacht en een fijn robbertje met de concurrentie. Kwaliteit wint,

    Tijden zijn voorbij dat een goede site en seo voor opdrachten zorgt. Werk aan de winkel mensen!

    Beantwoorden
  7. @miekeroth zegt

    22 maart 2013 om 2:05 pm

    RT @hennietibben: wat Anna-Maria zegt: “Iedereen wordt langzaam wakker. Lang leve de crisis” http://t.co/pYvRLczySo @puur

    Beantwoorden
  8. @WillemienGroot zegt

    22 maart 2013 om 2:10 pm

    +1 RT @hennietibben wat Anna-Maria zegt: “Iedereen wordt langzaam wakker. Lang leve de crisis” http://t.co/7MV0P3gIC9 @puur

    Beantwoorden
  9. Katrien Laane zegt

    22 maart 2013 om 2:30 pm

    Inderdaad! Kwaliteit, een eenvoudig product en creativiteit/lef om het op allerlei nieuwetijdse manieren aan de man te brengen. Het is geen droom, slechts een wake-up call!

    Beantwoorden
  10. @KatrienLaane zegt

    22 maart 2013 om 2:30 pm

    RT @hennietibben: wat Anna-Maria zegt: “Iedereen wordt langzaam wakker. Lang leve de crisis” http://t.co/pYvRLczySo @puur

    Beantwoorden
  11. @puur zegt

    23 maart 2013 om 7:45 pm

    RT @hennietibben: wat Anna-Maria zegt: “Iedereen wordt langzaam wakker. Lang leve de crisis” http://t.co/pYvRLczySo @puur

    Beantwoorden
  12. @puur zegt

    23 maart 2013 om 7:46 pm

    RT @WillemienGroot: +1 RT @hennietibben wat Anna-Maria zegt: “Iedereen wordt langzaam wakker. Lang leve de crisis” http://t.co/7MV0P3gIC9 @puur

    Beantwoorden
  13. Muriel Warners zegt

    6 januari 2014 om 5:11 pm

    Ben precies nu ook met deze strategie/ontwikkeling bezig met mijn bedrijf. Ook niet makkelijk, maar voelt 100x beter!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in