“Wil jij de bon?” Twee ondernemers drinken samen een kopje koffie, vragen de rekening, staan op en nemen afscheid. Maar eerst wil de één de ander de bon van nog geen € 10,– schenken.
De ‘gelukkige’ neemt de bon mee naar huis, legt deze in de schoenendoos bij de andere bonnetjes. Boekt of scant het bonnetje in of stuurt deze direct naar de boekhouder.
Door een bonnetje van nog geen € 10 in te brengen in je zaak en door te geven aan je boekhouder en de Belastingdienst, houd je elkaar in ieder geval bezig. En is er weer één die jou een factuur kan sturen.
Voor je het weet ben je steeds drukker met de kleintjes en verwaarloos je de groten. Penny wise pound foolish. Wanneer de concurrentie toeneemt – in een markt of in een grote stad – dan kun je er zelfs ‘kiasu’ van krijgen.
Kiasu? Het is Chinees/Hokkien, betekent ‘fear of losing (out), scared to lose, afraid of not getting the best, always wanting the upper hand or something for free’ en wordt vaak geassocieerd met Singapore.
Altijd op koopjesjacht, jezelf vol proppen bij het buffet of andere mensen negeren zodat je ook geen rekening met ze ‘hoeft’ te houden. Ook te zien tijdens de fietsspits in Utrecht hoor 😉
De algemene opvatting over het declareren van een bonnetje van nog geen € 10,– is natuurlijk: doen! Aftrekposten creëren is een volkssport, heimelijk genoegen of verdienmodel en je hebt er recht op. Dus alleen al uit principe zou je zeggen: doen!
Waarom zou je als zelfstandige stoppen met op kleintjes passen? Je krijgt er oogkleppen van (kiasu!). Je vergeet het grotere plaatje, denkt en handelt steeds marginaler. Daarom een paar ideeën, in tijd en geld.
- ken je de 80/20-regel van Pareto? Hij stelde dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de bevolking. Zo kan 80% van je omzet ‘veroorzaakt’ zijn door 20% van je klanten. Of door 20% van je activiteiten.
- welke klanten vragen het meeste van je tijd en betalen je de laagste prijs?
- wat is vandaag het belangrijkste resultaat dat je wilt bereiken en wat zijn de 3 slimste activiteiten die je daarvoor inzet?
- welk onbelangrijk geneuzel sloop je vanaf morgen uit je niet zo ideale werkweek?
- welk onderdeel uit je dienstenaanbod voegt nauwelijks waarde toe voor je klant, jezelf en doe je omdat je vond dat het zo hoort in jouw vak of branche?
- welke activiteit doe je bijna onzichtbaar voor je klant, onderscheidt je juist van alle anderen en ga je voortaan expliciet benoemen en aanbieden tegen een goede prijs?
Om penny wise pound foolish en kiasu uit je zaak te houden, houd je regelmatig een kleintjes-opruiming.
Je vervangt je vakbril door je strengere ondernemersbril en stelt jezelf een aantal 80/20-vragen.
Want van marginaal ondernemen worden maar weinig mensen blij en vrij.
Ik ben benieuwd naar jouw (re)actie!
Wie ’t kleine niet eert, is ’t grote niet weerd!
(ik zet er zelfs bonnetjes in van 2,50)
@hennietibben op de groten letten en passen voor kleintjes? http://t.co/Bo7SMeiIkK Wees je #bewust van je #keuzes!