• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

de grote prijs van op kleintjes passen

Door: Hennie Tibben 2 Reacties 30 augustus 2013

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:44 pm

“Wil jij de bon?” Twee ondernemers drinken samen een kopje koffie, vragen de rekening, staan op en nemen afscheid.  Maar eerst wil de één de ander de bon van nog geen € 10,– schenken.

De ‘gelukkige’ neemt de bon mee naar huis, legt deze in de schoenendoos bij de andere bonnetjes. Boekt of scant het bonnetje in of stuurt deze direct naar de boekhouder.

Door een bonnetje van nog geen € 10 in te brengen in je zaak en door te geven aan je boekhouder en de Belastingdienst, houd je elkaar in ieder geval bezig. En is er weer één die jou een factuur kan sturen.

Voor je het weet ben je steeds drukker met de kleintjes en verwaarloos je de groten. Penny wise pound foolish. Wanneer de concurrentie toeneemt – in een markt of in een grote stad – dan kun je er zelfs ‘kiasu’ van krijgen.

Kiasu? Het is Chinees/Hokkien, betekent ‘fear of losing (out), scared to lose, afraid of not getting the best, always wanting the upper hand or something for free’ en wordt vaak geassocieerd met Singapore.

Altijd op koopjesjacht, jezelf vol proppen bij het buffet of andere mensen negeren zodat je ook geen rekening met ze ‘hoeft’ te houden. Ook te zien tijdens de fietsspits in Utrecht hoor 😉

De algemene opvatting over het declareren van een bonnetje van nog geen € 10,– is natuurlijk: doen! Aftrekposten creëren is een volkssport, heimelijk genoegen of verdienmodel en je hebt er recht op. Dus alleen al uit principe zou je zeggen: doen!

Waarom zou je als zelfstandige stoppen met op kleintjes passen? Je krijgt er oogkleppen van (kiasu!). Je vergeet het grotere plaatje, denkt en handelt steeds marginaler. Daarom een paar ideeën, in tijd en geld.

  • ken je de 80/20-regel van Pareto? Hij stelde dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de bevolking. Zo kan 80% van je omzet ‘veroorzaakt’ zijn door 20% van je klanten. Of door 20% van je activiteiten.
  • welke klanten vragen het meeste van je tijd en betalen je de laagste prijs?
  • wat is vandaag het belangrijkste resultaat dat je wilt bereiken en wat zijn de 3 slimste activiteiten die je daarvoor inzet?
  • welk onbelangrijk geneuzel sloop je vanaf morgen uit je niet zo ideale werkweek?
  • welk onderdeel uit je dienstenaanbod voegt nauwelijks waarde toe voor je klant, jezelf en doe je omdat je vond dat het zo hoort in jouw vak of branche?
  • welke activiteit doe je bijna onzichtbaar voor je klant, onderscheidt je juist van alle anderen en ga je voortaan expliciet benoemen en aanbieden tegen een goede prijs?

Om penny wise pound foolish en kiasu uit je zaak te houden, houd je regelmatig een kleintjes-opruiming.
Je vervangt je vakbril door je strengere ondernemersbril en stelt jezelf een aantal 80/20-vragen.
Want van marginaal ondernemen worden maar weinig mensen blij en vrij.

Ik ben benieuwd naar jouw (re)actie!

 

2 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Aliëtte zegt

    30 augustus 2013 om 4:39 pm

    Wie ’t kleine niet eert, is ’t grote niet weerd!

    (ik zet er zelfs bonnetjes in van 2,50)

    Beantwoorden
  2. Dirk Boersma (@DirkBoersma1) zegt

    31 augustus 2013 om 12:09 pm

    @hennietibben op de groten letten en passen voor kleintjes? http://t.co/Bo7SMeiIkK Wees je #bewust van je #keuzes!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in