• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

Hoe je jezelf en je klant verlamt

Door: Hennie Tibben 1 Reactie 27 juni 2014

Bijgewerkt op: 15 juli, 20199:23 am

kiezen“Hoe meer keuze, hoe meer vrijheid, hoe meer welvaart”. Barry Schwartz noemt dit het officiële dogma van de geïndustrialiseerde wereld.

Natuurlijk denk je dat het waar is!

Als je begint met geen keuze hebben. Als je in de rij moest staan voor water of een pakje boter.

Maar daarna…

Als het over spullen gaat, was ik als een kind zo blij met m’n eerste fiets, stereo en daarna auto. Zonder krediet en zelf aan het stuur. Overal naar toe, de wereld was van mij.

Daarna kwam er een tijdje niks. Geen herinneringen aan hoogtepunten qua bezittingen.

En toen: 10 weken leven, reizen en een heel klein beetje werken in Azië vanuit een rugzak. Het inpakken was deze keer een miniramp. Maar eenmaal de keuze gemaakt kon het niet duidelijker worden. Als de kleren ‘op’ zijn dan ga ik naar de laundry service.

Kijk jij er naar uit een nieuwe smartphone, zorgleverancier of webbouwer uit te zoeken? Zelfs de aanschaf van ontbijtgranen in de natuurwinkel of het kopen van jeans doet je duizelen. En zo ontstaan – na de rijen voor water en een pakje boter – de vergelijkingssites.

Natuurlijk wil je zelf bepalen en eigen keuzes maken. The paradox of choice, why more is less. Daarover gaat deze populaire TED-talk (mét transcriptie) van Barry Schwartz. Ik heb er een paar woorden uitgehaald…

verlamming

Een breed en diep assortiment – veel keuze dus – eist een topconditie in het beslissen. Kijk maar eens naar je inbox, meestal een vat vol uitgestelde beslissingen.

Je raakt overbezet van het continue wikken en wegen. Als je al tot een keuze komt. Je wilt immers de beste keuze maken. Voor altijd?

spijt en groener gras

Hoe meer opties er zijn, hoe groter de kans dat je spijt krijgt.
Hoe meer mogelijkheden, hoe meer aantrekkelijke alternatieven.
Kiezen is verliezen. Toch?

kermis of Zen?

Naar de supermarkt of Mediamarkt ga ik het liefst met een briefje. Waarop staat wat ik wil hebben of al uitzocht. Hoe anders was het toen ik rondliep in het Keulse warenhuis Manufactum:

“Our products are made from materials of the highest quality, they function well and will outlive any trend or fashion“

Het assortiment? Wel breed, niet diep: van alles één soort. Zorgvuldig geselecteerd. Je kunt het elitair noemen… Tssss…

Wat gebeurt er met je klant als deze jou of je website bezoekt?

Je aanbod ziet?

Ik ben benieuwd naar je reactie! (even naar beneden scrollen)

Ik ben heel benieuwd naar je reactie! (eerst even naar beneden scrollen) – See more at: http://www.hennietibben.com/2014/06/05/garantie-usp-koopbezwaar/#sthash.9VdBmPoH.dpuf
Ik ben heel benieuwd naar je reactie! (eerst even naar beneden scrollen) – See more at: http://www.hennietibben.com/2014/06/05/garantie-usp-koopbezwaar/#sthash.d0WAbgYf.dpuf
Ik ben heel benieuwd naar je reactie! (eerst even naar beneden scrollen) – See more at: http://www.hennietibben.com/2014/06/05/garantie-usp-koopbezwaar/#sthash.d0WAbgYf.dpuf

 

 

 

1 Reactie

Lees Interacties

Reacties

  1. Hanneke Dijkman (@hannekedijkman) zegt

    30 juni 2014 om 4:37 pm

    kermis of Zen? – hoe keuze jou en je klant verlamt http://t.co/oMnLCMsPfk via @hennietibben

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in