“Hoe meer keuze, hoe meer vrijheid, hoe meer welvaart”. Barry Schwartz noemt dit het officiële dogma van de geïndustrialiseerde wereld.
Natuurlijk denk je dat het waar is!
Als je begint met geen keuze hebben. Als je in de rij moest staan voor water of een pakje boter.
Maar daarna…
Als het over spullen gaat, was ik als een kind zo blij met m’n eerste fiets, stereo en daarna auto. Zonder krediet en zelf aan het stuur. Overal naar toe, de wereld was van mij.
Daarna kwam er een tijdje niks. Geen herinneringen aan hoogtepunten qua bezittingen.
En toen: 10 weken leven, reizen en een heel klein beetje werken in Azië vanuit een rugzak. Het inpakken was deze keer een miniramp. Maar eenmaal de keuze gemaakt kon het niet duidelijker worden. Als de kleren ‘op’ zijn dan ga ik naar de laundry service.
Kijk jij er naar uit een nieuwe smartphone, zorgleverancier of webbouwer uit te zoeken? Zelfs de aanschaf van ontbijtgranen in de natuurwinkel of het kopen van jeans doet je duizelen. En zo ontstaan – na de rijen voor water en een pakje boter – de vergelijkingssites.
Natuurlijk wil je zelf bepalen en eigen keuzes maken. The paradox of choice, why more is less. Daarover gaat deze populaire TED-talk (mét transcriptie) van Barry Schwartz. Ik heb er een paar woorden uitgehaald…
verlamming
Een breed en diep assortiment – veel keuze dus – eist een topconditie in het beslissen. Kijk maar eens naar je inbox, meestal een vat vol uitgestelde beslissingen.
Je raakt overbezet van het continue wikken en wegen. Als je al tot een keuze komt. Je wilt immers de beste keuze maken. Voor altijd?
spijt en groener gras
Hoe meer opties er zijn, hoe groter de kans dat je spijt krijgt.
Hoe meer mogelijkheden, hoe meer aantrekkelijke alternatieven.
Kiezen is verliezen. Toch?
kermis of Zen?
Naar de supermarkt of Mediamarkt ga ik het liefst met een briefje. Waarop staat wat ik wil hebben of al uitzocht. Hoe anders was het toen ik rondliep in het Keulse warenhuis Manufactum:
“Our products are made from materials of the highest quality, they function well and will outlive any trend or fashion“
Het assortiment? Wel breed, niet diep: van alles één soort. Zorgvuldig geselecteerd. Je kunt het elitair noemen… Tssss…
Wat gebeurt er met je klant als deze jou of je website bezoekt?
Je aanbod ziet?
Ik ben benieuwd naar je reactie! (even naar beneden scrollen)
kermis of Zen? – hoe keuze jou en je klant verlamt http://t.co/oMnLCMsPfk via @hennietibben