• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

kop of munt, wat ben jij waard?

Door: Hennie Tibben 10 Reacties 25 mei 2010

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:20 pm

Werk jij al met waardebepaling achteraf? In de wandelgangen van mijn werk hoor ik regelmatig deze vraag. Boven dit opvallende prijsverschijnsel hangt een wolk van nieuwsgierigheid, sneeuwt het verbeelding en regent het vragen, voors en tegens.

Voor een zelfstandige en dienstverlenende professional komt waardebepaling ook nog eens heel dichtbij: “wat is ‘het’ waard?” lijkt dan op “wat ben ‘ik’ waard?”.

Wat is waardebepaling achteraf? Hoe bepaal je je waarde als zelfstandige professional? Bepaal je zelf of laat je de klant bepalen? Bepaal je voor- of achteraf in je ideale werkweek?

Waardebepaling achteraf (WBA) is de Nederlandse vertaling geworden voor Pay-What-You-Want (PWYW). “We define PWYW as a participative pricing mechanism that delegates the whole price determination to the buyer”. Bron: Journal of Marketing.

Als aanbieder (verkoper) van een workshop binnen een groter evenement kreeg ik al eens een soort WBA voor mijn kiezen. Als potentiële koper zei ik al regelmatig nee! tegen een aanbod met WBA. Je leest het al, ik was geen fan. En na een tijdje sudderen en onderzoeken ben ik nog steeds geen fan.

Ja, ik ben voor participatie en delegeren. Maar om als zelfstandige professional je prijsbepaling volwassen uit te besteden, dat vraagt hogeschool waardebepaling met een stevige mix marketing, economie, psychologie en een eigen visie op waardevolle tijd. Hogeschool? Hoe zou de basisopleiding er dan uit kunnen zien? Een waarschuwing: eerst gaan we grof rekenen en dan wordt het gek.

groep 1: spieken bij werknemers
Om je waarde *) als zelfstandige te bepalen, kun je spieken bij werknemers. Het meest voorkomende bruto inkomen voor werknemers is  €32.500 per jaar (bron: CPB). Wat is jouw streef bruto inkomen? Streef je naar het meest voorkomende inkomen of naar 0,3x, 3x of 30x dat bedrag? Hoe ziet je leven er uit bij deze verschillende bedragen?

*) waarde kan van alles zijn. Om praktische reden kies ik hier voor monetair kapitaal: zoals de euro.

groep 2: declarabel zijn
Je bewijst dat je minimaal 1.225 uren per jaar onderneemt en krijgt een fiscaal cadeau van de Belastingdienst. Diezelfde Belastingdienst ziet 1.800 uren per jaar als een normaal werkjaar. Oké, ik neem nu het gemiddelde: 1.500 werkuren per jaar. Gemiddelde zelfstandigen rekenen met 60% declarabele uren => 60% x 1.500 = 900 declarabele uren.

groep 3: rekenen
Nu kun je een gemiddeld uurtarief berekenen, maar je wilt ook even spieken bij anderen: welke uurtarieven hanteren zij? Van vrachtwagenchauffeur tot interimmanager: gemiddeld rekenen zij met €69,– per uur. Gemiddeld gemiddeld kun je dus 900 declarabele uren à 69 = €62.100 bruto omzetten, nog excl. je kosten.

groep 4: uurtje factuurtje
Voor je werkzaamheden maak je facturen met een uurspecificatie. Eigenlijk werk je met een industriële prikklok. Het maakt dat je baalt en smokkelt. Je bedenkt verschillende tarieven voor verschillende soorten werkzaamheden. Maar je weet ook dat het aantal uren in je dag niet van elastiek zijn. De rek is op, je werk kost je steeds meer vrije tijd.

groep 5: waarde bieden
Welkom in de wereld van de waarde. Het maakt minder uit hoeveel uren en wanneer jij werkt. Wat levert jouw werk voor jezelf en je klant op? Welke alternatieve diensten zijn ook een mogelijke oplossing voor het probleem van je klant? Welke investering vraagt dat van jou en je klant (geld, tijd, ruil, …..)? Na deze overwegingen ontwikkel je jouw product en je noemt de waarde. Je bent in de markt, luid en duidelijk.

groep 6: waarde bepalen
Je begint aan je laatste voorbereiding voor de hogeschool waardebepaling. Je kiest voor je expertise en je favoriete klant. Je weet wat je wilt doen en laten in je ideale werkweek, je krijgt het vertrouwen van je klant, maakt je beloftes waar en je evalueert. Dan hoor je over waardebepaling achteraf, een van de prijsmechanismen binnen de klassieke marketing-P’s.

Dit was een schets van de basisopleiding, nu komt het WBA-schoolonderzoek;)

wist je dat…..

  • bij WBA de koper de prijs bepaalt door zijn persoonlijke interne prijsreferentie en bereidheid om zijn ‘winst’ te delen met de verkoper. WBA een effectief promotie instrument is voor producten als lunch, bioscoop en drankjes. Bij hoger geprijsde producten geeft de koper meer voorrang aan persoonlijke winst en minder aan billijkheid naar de verkoper. Bron: Journal of Marketing.
  • ongecijferdheid, na de komst van rekenmachines en computers, de opvolger is van analfabetisme. Bron: John Allen Paulos (professor wiskunde).
  • een aspirientje van twee kwartjes beter werkt dan een aspirientje van een stuiver. Bron: Dan Ariely (professor gedragseconomie).
  • kiezen en beslissen is rationeel en emotioneel. Thaler en Sunstein ontwierpen NUDGE, een hulp om complexe keuzes te maken. Complex? Omdat de mens moeite heeft met afweging korte en langere termijn, omdat sommige vraagstukken niet frequent voorkomen (denk bijv. aan hypotheek, pensioen).
  • de mens een scheef geldbrein heeft: gevoeliger voor onmiddellijke voordelen dan latere nadelen, over- en onderperceptie van kansen en risico’s, angst voor verlies heeft 2x meer impact dan kans op winst. Bron: Jaap van Ginneken (professor massapsychologie) in zijn boek “gek met geld”.

Je staat nu bij de poort van de hogeschool waardebepaling: kop of munt, wat ben jij waard? Laat jij jouw waarde (en dus ook tijd) tossen? Weet je zeker dat je geen struisvogel bent? Met vleugels van valse bescheidenheid?

Hoogste tijd om te roepen: waardebepaling, dat doe je vóóraf!

Door glashelder te zijn over je aanbod en waarde zorg je voor participatie of commitment: jij wilt je belofte waarmaken en je klant zijn investering eruit halen. Een goede deal voor beiden: win/win-waarde. Wanneer je het een beetje warm krijgt bij het noemen van je waarde, dan zit je juist goed!

Het is aan jou om de koper te helpen de keuze voor jou te maken. Maar uiteindelijk wikt en weegt je klant op geheel eigen wijze en zijn besluit “ja, ik wil!” laat zich niet delegeren. Want, Jaap schreef het al: we zijn gek met geld.

Wat is jouw ervaring of tip? Klik op reactie om te reageren of reacties van anderen te lezen.

Mis mijn volgende artikel niet! Abonneer je gratis via www.tibbenwerkt.nl op mijn eZine met tips en inspiratie voor je ideale werkweek.

10 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Anneke Krakers zegt

    25 mei 2010 om 6:22 pm

    Hoi Hennie,

    Goed om ook jouw heldere kijk op waardebepaling te lezen. Ik heb geen ervaring met waardebepaling achteraf maar natuurlijk kriebelt het hier ook. Zou het wat zijn voor mij? Zouden mijn klanten het op prijs stellen? En wat als…?

    Vandaag heb ik het volgende gedaan: een klant hecht zoveel waarde aan mij dat hij mij mailt dat ik ‘bovenaan zijn verlanglijstje’ sta. Wauw! Maar helaas onzekerheid over zijn budget. Nu heb ik hem voorgesteld dat ik hem na afloop van de klus een factuur stuur met daarop in ieder geval mijn km vergoeding en het bedrag voor de klus zelf laat ik open. Dat mag hij dan zelf invullen op basis van wat mijn bijdrage hem waard is en op basis van zijn beschikbare budget. En ik heb duidelijk aangegeven ‘alles is goed’.

    Voor mij is dit een eerste voorzichtige stap … Ik heb nog geen reactie op mijn voorstel maar ben reuze benieuwd.

    Groetjes,
    Anneke

    Beantwoorden
  2. Hennie Tibben zegt

    26 mei 2010 om 8:42 am

    Hoi Anneke,

    fijn dat je bovenaan zijn verlanglijstje staat! Wat is dat waard?

    Met je oplossing stel je het budgetmoment uit, financieel loopt hij geen risico qua koop.
    Zijn er nog andere consequenties voor hem rond/na de koop?

    Ik ben erg benieuwd naar het verloop van je stap!

    Hartelijke groet,
    Hennie

    Beantwoorden
  3. Katrien Smets zegt

    26 mei 2010 om 12:35 pm

    Waardevol artikel,
    Als presentatietrainer/coach besteed ik steeds meer tijd en aandacht in een training/coachgesprek om mensen te laten stilstaan bij wat ze ontvangen en hoeveel waarde dit toevoegt in hun leven/werk. Vaak gaan gever en ontvanger hier aan voorbij, terwijl hierin de bevrediging en het resultaat duidelijk wordt. Hartelijke groet, Katrien

    Beantwoorden
  4. Kaat Mossel zegt

    27 mei 2010 om 1:40 pm

    Ik heb er niets mee 🙂 De fervente gebruikers van het systeem zijn over het algemeen ook de personen die in een verleden hun waarde al hebben aangetoond en daarvoor al vele facturen schreven. Wat hen ‘bedrag’ is, is al bekend. Naast WBA zijn er nu ook de verlanglijstjes… dat ligt ook niet op mijn pad. Ik heb een uurtarief, een spreektarief en een ‘dit-vind-ik-leuk-dus-doe-ik-ook-buiten-die-twee-tarieven-om’-tarief.

    Het is aan mij, na vraag,om aan te bieden, het is aan de vrager om al dan niet akkoord te gaan. Voor mij de beste aanpak! 🙂

    Beantwoorden
  5. RagnaJa zegt

    27 mei 2010 om 4:09 pm

    Ik ben er niet zo’n fan van. Niet om zelf te gebruiken, maar ook niet om aan te bieden. Als ik iets ga doen weet ik liever van te voren hoeveel me dat gaat kosten. Ik heb een planning waar ik me graag aan houdt qua financiën. ( en ik neem aan dat dat voor veel van mijn klanten ook zo in elkaar steekt)
    Een paar keer wel gebruikt gemaakt van ‘iets’ met WBA; ik ga na wat de waarde zou moeten zijn; wat ik eigenlijk zou kunnen missen, en omdat je de waarde (deels) zelf bepaalt zit er een moreel vraagstuk in verborgen. Ben ik te zuinig, geven anderen niet meer, wat denkt de ontvanger ervan. Allemaal zaken die door mijn hoofd schieten.

    Goeie marketing dus wel; Doet een beroep op je morele waarden, wederkerigheid en lef. Precies dat appél op je morele verantwoording weerhoudt mij van het gebruik maken van WBA. Ik hou niet van dat onrustige gevoel.

    Ik ben in sommige gevallen wel voorstander van WaardeBeTalingAchteraf. Heb je NU hulp nodig, maar heb je NU nog geen geld (maar wel zicht op.. ) dan valt daarover te praten…

    Beantwoorden
  6. Hennie Tibben zegt

    28 mei 2010 om 10:16 am

    @Katrien ik herken de waarde van stilstaan bij …. Levert veel op en wordt vaak vergeten, in de waan van de dag
    @Kaat @Jessica heel duidelijk, had niet anders van je verwacht:)
    @Ragna ik zie niet bij iedereen een plan(ning), ook niet financieel. Juist het hebben van een eigen plan helpt bij het bewaken van je eigen waarden. Leuke eigen variant: WaardeBeTalingAchteraf!

    Beantwoorden
  7. Peter zegt

    9 augustus 2010 om 8:56 pm

    Ik ben toch meer van waardebepaling vooraf. Achteraf is een leuk experiment, maar voor de meeste producten en diensten zijn kosten aan verbonden en hebben vooraf een bepaalde waarde. Je zou wel je klant tussen een minimum en maximum kunnen laten kiezen maar ik vind het vooral veel onduidelijkheid bij de klant scheppen. Lees ook nog even dit stukje over waardebepaling vooraf: http://bit.ly/a8YFMP

    Succes

    Beantwoorden
  8. Waldien zegt

    31 augustus 2011 om 9:38 am

    Ook ik vind het geen prettige manier. Zelf zal ik het zeker nooit doen. Wel heb ik een workshop gevolgd waar we achteraf de waarde mogen bepalen. Die waarde laat zich pas op wat langere termijn bepalen, dus zal ik het ergens in de toekomst in mijn agenda zetten en dan bekijken wat het me opgeleverd heeft en wat me dat waard is. En heel plat gezegd zal het dan toch grotendeels van mijn eigen financiële situatie afhangen. Zaken als hypotheek, kantoorlasten etc. gaan nu eenmaal voor. Ik wil graag veel betalen, want dat betekent dat het me veel opgeleverd heeft ;).

    Beantwoorden
  9. Hennie Tibben zegt

    1 september 2011 om 3:23 pm

    @Waldien Met een ijkdatum in je agenda zetten ben jij nog wel een ideale workshopdeelnemer voor waardebepaling achteraf!

    Beantwoorden
  10. @KYKLevenskunst zegt

    9 januari 2013 om 12:27 pm

    Weer interessant @hennietibben kop of munt, wat ben jij waard? http://t.co/Mo95aeTA

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in