• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

M én V talent aantrekken

Door: Hennie Tibben 9 Reacties 8 maart 2009

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:11 pm

boomerang-kaart-2009-internationale-vrouwendag8 maart is de internationale vrouwendag. De Nederlandse vrouwendag wil gemeenschappelijke strijdpunten van de vrouwenbeweging naar voren brengen.  We weten alweer 20 jaar dat mannelijke en vrouwelijke breinen verschillen. Hoe pakt dat nu uit in de werkpraktijk en welke strijdpunten bestaan daar nog?

Talent naar de Top wil op structurele basis meer vrouwelijk talent aan de top te krijgen. Afgelopen week hebben de Radboud Universiteit Nijmegen en andere onderwijsinstellingen de charter Talent naar de Top ondertekend.
De universiteit plaatste dit weekend onderstaande advertentie op de voorpagina van NRC handelsblad.
Ik vroeg me direct af: is dit een aantrekkelijke boodschap voor vrouwelijk talent?

Welke tekst zou jij in de advertentie zetten als je vrouwelijk hoogleraar talent wil aantrekken als een magneet?

Leef je uit, ik ben benieuwd naar je reactie!

08032009563

9 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Albert zegt

    8 maart 2009 om 7:54 pm

    Het lijkt me voor zowel mannen als vrouwen geen wervende tekst. De advertentie suggereert dat de situatie nu nóg slechter is dan die 1 op 4. Toch?

    Beantwoorden
    • hennietibben zegt

      8 maart 2009 om 8:21 pm

      Hallo Albert! 1 op 4 is zeker geen natuurlijke verhouding. Hoe kan het zo extreem zijn op bepaalde plekken, bijv. hoogleraarschap? Wat moet er dan zijn of gebeuren om het aantrekkelijk te maken voor vrouwen (en mannen)?

      Beantwoorden
  2. Ada zegt

    9 maart 2009 om 9:39 am

    Zal de oplossing echt in een wervende tekst liggen? Ik denk dat er genoeg belangstelling is, maar o zo moeilijk om er tussen te komen. Meer een kwestie van selectie dus en daarna van binnenhouden.

    Beantwoorden
  3. Mimia zegt

    9 maart 2009 om 10:20 am

    Aan de kwantiteit en kwaliteit van de hoogopgeleide vrouwen ligt het niet, dat blijkt wel uit de cijfers. De vraag is dan waar het ligt het aan? Wie zijn de beslissers, hoe is het gesteld met de begeleiding en doorstroom van vrouwen naar het hoogleraarschap. Wie selecteert en wat zijn de criteria?
    Is de tekst aantrekkelijk? Het lijkt er meer op dat de verandering van buiten moet komen, wie moet dat gaan waarmaken? Wat is de cultuur? Maak dat aantrekkelijk!

    Beantwoorden
  4. Karin Pijper zegt

    9 maart 2009 om 11:40 am

    Reagerend op wat Mimia zegt: Wie zijn de beslissers, hoe is het gesteld met de begeleiding en doorstroom van vrouwen naar het hoogleraarschap. Wie selecteert en wat zijn de criteria?……dan moet het toch nu beter gaan, na ondertekening van ‘Charter talent naar de top’.
    Ik denk dat vrouwen houden van een vriendelijke persoonlijke benadering/toon. Zonder soft te zijn.
    In Trouw van afgelopen zaterdag werd de top100 van de meest duurzame talenten van Nederland gepresenteerd. Van de 100 waren er 18 vrouwen. Er werden 7 criteria gehanteerd. Waaronder Daadkracht, Kennis, Charisma, Geld, die andere 3 weet ik even niet. Men weet dat er diverse vrouwen directe partners in werk zijn, schreef het artikel. Maar je zag ze niet.

    Beantwoorden
  5. Hennie Tibben zegt

    9 maart 2009 om 3:23 pm

    @Ada Ja, ik zie de advertentie slechts als symptoon. Wilde mijn vraag behapbaar houden. Ik lees en vermoed ook dat de selectiepoort een belangrijke en machtige is.
    @Mimia Zouden vrouwen niet in grotere aantallen een ander type vaardigheid onder de knie moeten krijgen áls ze die positie willen hebben? Cultuur lijkt me zeker ook een trekker of wegblijver. De minicultuur in de advertentie sprak voor mij boekdelen.
    @Karin Jouw idee over de toon spreekt mij ook aan. Zonder soft te zijn. Die top 100 heb ik ook gezien. Wijffels en Winsemius waren de gedeelde nummer 1 toppers, toch? Ga het nog eens opzoeken en speuren naar conclusies!

    Beantwoorden
  6. Mimia zegt

    10 maart 2009 om 10:12 am

    @Karin de 7 criteria zijn Daadkracht, Charisma, Innovativiteit, de drie P’s, Contacten, Kennis en Geld. Mooie criteria’s en wij zien graag leiders met deze eigenschappen, dus dat leidt misschien minder tot discussie. Maar door wie is dit lijstje opgesteld? wie waren die pannelleden? bestond deze voor 82% uit mannen of uit mannen die misschien de krachtige vrouwen die wij kennen niet op hun netvlies hebben, ik weet het niet…….

    Wat mijn betoog is dat je er niet alleen komt met het tekenen van een charter, het gaat er om dat je ziet dat eigenschappen van vrouwen complementair, aanvullend zijn. En wie moet dat zien, in eerste instantie de beslissers in eigen kring, dat bedoel ik met de cultuurverandering die van binnenuit moet komen, van de heersende cultuur van de mannen dus………

    Beantwoorden
  7. Hennie Tibben zegt

    10 maart 2009 om 12:39 pm

    De Volkskrant kopt op 7 maart 2009: “vrouwen in de top, net mannen”, als conclusie van een onderzoek.
    Ex-topuitzendvrouw Sylvia Tóth en ex-toppolitieman Eric Nordholt waren o.a. hiervoor gast bij Pauw & Witteman. De uitzending werd op 9 maart 2009 bekeken door 1,2 mio mensen, maar deed voor mij weinig recht aan mannelijk en vrouwelijk talent…..
    http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5btt_news%5d=4826&tx_ttnews%5bbackPid%5d=116&cHash=10f41f3211

    Beantwoorden
  8. Hennie Tibben zegt

    13 maart 2009 om 12:16 pm

    Artikel in MT management team “vrouwen moeten mannen niet de schuld geven”

    http://www.mt.nl/experts/1796277/Vrouwen_moeten_mannen_niet_de_schuld_geven.html#reacties

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in