“Meer dan 1.000 zei ik. Dan maak je vuur, kan het meer en meer zelf lopen en wordt het interessant”. Want ik kreeg de vraag: hoe weet je of een weggever werkt of dat je meer moet promoten?
Een ideale weggever levert je een mailinglijst op met gekwalificeerde contacten: mensen die ja! hebben gezegd, regelmatig van je horen, zien of lezen en die je fan, doorverwijzer of klant kunnen worden.
Maar hoe grOOt is je ideale mailinglijst met gekwalificeerde contacten?
Dit kan werken als je een paar grote klanten of opdrachtgevers hebt en dat je goed betaalde en favoriete werk jou zo ongeveer wordt aangereikt. Dit wil je graag zo houden. De klantwaarde is hoog: ze kopen € 10.000 +++ bij je in.
Je investeert meer in de ontwikkeling van je product of dienst – omdat deze op maat is – dan de ontwikkeling van het aantal klanten. Je investeert wel flink in de relatie met deze klanten, er staat veel op het spel.
de 100+ lijst (lijkt op 1 handjevol)
Dit is voor jou als je in een overzichtelijke markt werkt en jij hebt daarin je eigen plek al verworven of concept helder. Je hebt hiervoor ook een organisatie, je werkt met partners, doorverwijzers of vertegenwoordigers.
Stel je product heet Lipton Ice Tea en je verkoopt dit aan de Nederlandse supermarkten. Dan is er al veel geïnvesteerd. Zowel je potentiële klanten als je product zijn al bekend. Binnen de 100+ serie zijn er vaak weer 1 handjevol contacten die de dienst uitmaken en waarmee je de relatie goed wilt onderhouden.
Iedereen die diensten wil leveren aan de zakelijke markt (definitie: niet-particulieren) en buiten de vorige 2 lijsten valt, zou een flinke 1.000+ lijst moeten hebben.
Je bent je eigen marktplek nog aan het inrichten en veroveren, je dienst en/of product aan het finetunen. Doe je dit als zelfstandige professional? Dan kun je een accent kiezen: vooral investeren in product- of klantontwikkeling?
Groeit je lijst richting de 10.000 en verder en levert deze je ideale klanten en omzet op? Dan werk je aan een “imperium” en krijg je te maken met: hoe organiseer ik mijn business en bedrijf?
Laten aanmeldingen, ideale klanten en omzet nog op zich wachten? Dan ga je verder sleutelen aan je aanbod zelf (dus ook aan je weggever) en de promotie ervan.
Als je diensten en producten wilt leveren aan particulieren en je valt niet in de 100+ serie, dan gelden voor jou sowieso de grote getallen. Direct al. Je hebt volume nodig.
conversie is queen
Reken maar eens uit: stel, je converteert het komende jaar 1-5% van je huidige lijst tot klanten.
Hoeveel klanten zijn dat dan, welke waarde heeft hun gemiddelde aankoop en op welke jaaromzet kom je dan uit?
een vuistregel
Hoe hoger de klantwaarde hoe kleiner je ideale lijst kan zijn.
Hoe lager de klantwaarde – omdat je bijv. producten verkoopt van € 79 – hoe groter je ideale lijst moet zijn.
Voor de meeste zelfstandige professionals geldt: voor de zakelijke markt is een vette 1.000+ lijst en voor de particulieren is een vette 10.000 lijst nodig.
Grote kans dus dat meer dan 1.000 mensen nu wachten op jouw ideale weggever.
Zodat zij kunnen starten en kennis maken met je dienstverlening.
Daarna ga je – via je lijst – weer voor het volgende level!
Ik ben benieuwd wat deze getallen en vuistregel jou zeggen, je reactie is heel welkom!
Beste Hennie,
Ik vroeg het al op twitter en ben erg benieuwd naar je antwoord: noem je mensen/bedrijven die je gratis weggever afnemen al klant? Dus heb jij het over 1000 klanten of 1000 contacten?
Hartelijke groet,
Eveline
@Eveline 1.000 contacten is het meest neutrale woord voor mij. Ik heb tijdens het schrijven verschillende woorden overwogen. Zijn het voor mij 1.000 mensen, contacten of klanten?
Ik stelde mezelf wat vragen. Is iemand klant als deze heeft gekocht? Ga ik vanaf dat moment dan pas beginnen iemand als klant te zien? En t/m wanneer doe ik dat dan? Voor mij klopt dat niet.
Als iemand koopt/een investering doet is het commitment – van beide kanten – groter. Dat is zeker. Toch zie ik websitebezoekers en de gekwalificeerde contacten in mijn lijst als klant.
Aan de andere kant: ik laat geen testimonials van niet-betalende klanten bij betaalde diensten zien. Daar ben ik wel strikt in.
Hoe kijk jij hiernaar?
Hoi Hennie,
Ik zit in een ander soort business dan jij (waar je een 100+-lijst voor nodig hebt), dus mijn verkooptrajecten zijn wat langer. Tijdens die trajecten beschouw ik bedrijven eigenlijk al als klant, dus ik probeer mijn contactpersoon bijvoorbeeld al te helpen collega’s en bazen van mijn aanpak te overtuigen. Ook gebruik ik dan al een soort gepersonaliseerde weggevers (ik stuur een boek of artikel dat ze interessant zullen vinden).
Dit deed ik overigens niet bewust, ik realiseer me dit door jouw antwoord. Ik merkte al wel dat als mensen aan me vroegen met welke klanten ik aan het werk was, dat ik dan ook al de “prospects” (nu zou ik zeggen niet-betalende klanten) noemde. Het voelt nl hetzelfde om met die bedrijven bezig te zijn. Ook hen wil ik graag helpen.
Dank voor je heldere uitleg!
Eveline
Oei… Ik realiseer me ineens dat ik voor de jaarwisseling graag 10.000 contacten meer op mijn mailinglist zou willen hebben. Ik ben dol op uitdaging, maar is dit realistisch en waar begin ik? *naar deo en verfrissingsdoekjes grijpt*
@Nancy heb je al eerder 10.000 contacten op je eigen lijst gehad? Wat is de grootte waarmee je nu werkt? Belangrijk voor de 1e stap naar de HOE-vraag en realiteitscheck. De deo en verfrissingsdoekjes begrijp ik sowieso 😉
@BabetteSocial Denkertje. http://t.co/78rgnZkkwT
Lekker aan de slag! RT @hennietibben hoe weet je of je meer moet promoten? http://t.co/JqurIHVA2Q
“@hennietibben: hoe weet je of een weggever werkt? http://t.co/z98xu5Divf” leuk overzicht!
mis je 10, 100 of 1.000 klanten op je lijst? http://t.co/ynze5CkMZ5
Beste Hennie,
Ik denk dat je qua aantallen wel goed zit, maar waar meer aandacht aan besteed dient te worden is de kwaliteit van je lijst. Weg gevers trekken veel niet beslissers aan (studenten, informatie zoekers, etc.) plus de ervaring leert dat de mutatiesnelheid behoorlijk hoog ligt, het is dus twijfelachtig of een contact van meer dan een jaar oud nog wel een potentiële klant is.
Gr. Mario Brinkbaumer
@Mario helemaal mee eens dat kwaliteit OOK belangrijk is. Het is een samenspel, maar zonder kwantiteit is het moeilijk (genoeg) ideale klanten aan te trekken die zich vervolgens zelf kwalificeren.
Dit artikel is vooral een handreiking om de grotere getallen te verkennen, ik zie daarin veel missers en onwetendheid. Voor de meesten is het bereik vergroten (de wijde wereld ingaan) prio nr. 1, zodat je e.e.a. ziet ontstaan en vervolgens filtert.
Aan de kwaliteit van van je lijst kun je als ondernemer zelf veel doen. Met o.a. je positionering, ideale weggevers en de follow-up.
Heb je eigen ervaring/zelf een lijst?
Zo, dat was een goede wake up call! Heb mijn lijst verviervoudigd sinds ik dit artikel las. Nu nog werken aan hogere conversie (= meer inschrijvingen uit hetzelfde aantal bezoekers van mijn site). Doe mee aan je 28-daagse. Bedankt!!!
@Nancy: wat gaaaaaaf!! Prachtig om te lezen en dat belooft wat tijdens de komende 28 dagen challenge 🙂
@allen: welkom bij de online challenge “in 28 dagen je lijst en lef boosten” aanmelden kan hier: http://www.hennietibben.com/aanbod/online-challenge-in-28-dagen-je-lijst-en-je-lef-boosten/