Mijn vorige blog ging over pop-ups op je website: waarom ze werken en wat je nodigt hebt om ervoor te zorgen dat ze niet irritant zijn. Want een goeie pop-up verdubbelt de inschrijvingen via je site.
Maar wat is nou de beste?
Als je het aan collega-ondernemers vraagt, dan krijg je reacties als:
“Gravity Forms! Daar word je blij van!”
“OptinMonster. Hands down de beste plugin.”
“Ik gebruik gewoon de formulieren van Autorespond en dat bevalt mij goed.”
Maar ja, en dan? Je bent een beginner, je weet niet wie je moet vertrouwen. Je weet niet eens dat GravityForms en Autorespond, bijvoorbeeld, helemaal geen pop-ups leveren. Alleen een inschrijfformulier.
En waaróm is de pop-up tool van je collega-ondernemer de beste?
Dat zeggen ze er nooit bij. En omdat er verschillende types tools zijn, die ook nog eens verschillende dingen dóen, is het kiezen nóg lastiger.
Dus even helderheid. Welke types zijn er?
A: de pure pop-up tools. Je kunt het formaat en de huisstijl instellen: horizontaal, over het hele scherm, of klein en vertikaal. Frontaal, in the face, of bescheiden in een hoekje. Qua huisstijl kun je de kleuren zelf kiezen en soms kun je een afbeelding toevoegen. En je zegt waar en na hoeveel tijd hij verschijnt.
B: de alleskunners. Zij maken niet alleen een pop-up voor je, maar ze doen ook allerlei andere dingen. Hun pop-ups kun je ook testen en in meer vormen én op specifieke momenten laten verschijnen. Bijvoorbeeld als je lezer op een bepaalde plek in een pagina komt. Of vlak voordat je lezer vertrekt. Een voorbeeld is MailMunch of het populaire OptinMonster.
Wat voor eisen moet je stellen aan een pop-up tool?
Dit is wat de tool moet kunnen, 7 eisen:
© 2016 Hennie Tibben
*) vanaf 10 januari 2017 extra belangrijk voor je Google ranking.
Multifunctionele tools zoals OptinMonster, OptimizePress en Leadpages beloven álles voor je te doen. Dat kan heel handig zijn. Maar ze zijn complex, ze hebben onderdelen die je misschien niet nodig hebt en daar betaal je voor: in tijd en geld.
De beste tool is simpel en puur:
- hij doet wat-ie moet doen
- jij kunt ‘m makkelijk instellen
Ik zou zeggen: kies voorlopig de simpelste
Met Popup Maker – een gratis WordPress plug-in – kun je veel, hij is makkelijk in te stellen en je blijft flexibel. Wil je later meer, dan ga je meer betalen maar dan heb je inmiddels zoveel ervaring dat je weet waar je op moet letten.
Heb je geen WordPress website, maar een ander Content Management Systeem? Zoek en kies dan – eventueel samen met je webbouwer – de tool die werkt met jouw systeem én voldoet aan de 7 eisen.
Hoe stel je de pop-up optimaal in?
Ik laat het je zien, in 4 stappen:
Update 10-1-2017: stel je pop-up in op een breedte van maximaal 280 pixels. Dat is mobielvriendelijk, ook voor de kleinste schermen.
PS: lees ook: Waarom een pop-up op je website altijd werkt – zelfs als je denkt: irritant
tx!
goeie vergelijking! dank voor je werk!
heb alleen gemerkt dat de formulieren van autorespond niet in deze plugin worden geladen :-(. die laden wel in ‘WordPress PopUp – Popover Maker’
deze plugin gebruik ik ook. (nog) niet voor mn weggever, maar voor mn bestelformulier op mn productpagina. hij popt dan als je klikt op de bestelknop. werkt ook `prettig en netjes.
ha Maaike! Dat is inderdaad 🙁 Ik zou het ook aan Autorespond voorleggen, hun formulieren moeten toch integreren met een populaire plug-in als Popup Maker?
Ik heb de gratis versie van WordPress PopUp uitgeprobeerd, ik vind ‘m op onderdeel 6 minder: alleen op pagina/URL in te stellen, niet op categorieën. Dat geeft extra werk als je bijv. een speciale pop-up wilt maken voor een bepaalde categorie blogposts. Maar misschien is dat niet relevant voor jou.
Ha wat een leuke blog om uiteindelijk bij een vergelijking van tools te komen. Goed geschreven Hennie! En een helder filmpje. Ik weet alleen eerlijk gezegd niet goed wat een pop-up is 🙂
Ha Sibrenne, graag geschreven en gemaakt! In deze blog lees je ’t antwoord op ‘wat is een pop-up?’: http://hennietibben.com/pop-up-website-inschrijvingen/
Hoi Hennie, altijd fijn om een goede gedetailleerde uitleg van dergelijke tools te zien. Zelf ben ik fan van Mailmunch (https://www.mailmunch.co/), misschien een aardige suggestie voor je lezers. Dat is geen plug-in: je plaatst eenmalig een scriptje in de “head” van je site (vergelijkbaar met het plaatsen van scriptjes zoals die van Google Analytics). Daarna kun je in Mailmunch zelf je pop-ups (of scrollboxes, of topbars, of in de pagina ingebedde formuliertjes) aanmaken en daar alles instellen. Werkt out-of-the-box met de belangrijkste e-mail marketing tools : Mailchimp, Constant Contact, ActiveCampaign, Infusionsoft, Aweber, Getresponse, Campaign Monitor, ConvertKit, Intercom, Mailerlite en Klaviyo (voor Maaike: niet met Autorespond). Je kunt er gratis mee beginnen en upgraden naar de betaalde versie voor meer opties.
Ha Chris, dank voor je eigen tip! MailMunch is ook een populaire tool, wel type B. Ik hou ’t graag helder en simpel voor m’n lezers: eerst type A, dan eventueel B. Zie blog:)
Hoi Hennie,
Wat een geweldige en duidelijke content lever je weer, en gratis ook nog (voel me bijna bezwaard om het allemaal tot me te nemen).
Wel een vraagje i.v.m. de ‘irritatiefactor’.
Stel dat je de pop-up op vier pagina’s laat verschijnen en de bezoeker komt op elke van die pagina’s terecht, krijgt hij die pop-up dan 4x te zien? Of kun je het zo instellen dat het na 1 of 2 keer ophoudt (voordat ’t op jengelen gaat lijken)?
Misschien nog belangrijker: verschijnen de pop-ups (ook op andere pagina’s) niet meer zodra iemand zich via de pop-up heeft ingeschreven? Dat zou namelijk pas echt ergerniswekkend zijn. Dus ook niet bij een volgend bezoek (via cookies of zo)?
ha Arjan, dank! Ik geef je eerst rechtstreeks antwoord:
1: Wat je beschrijft is in basis wat er gebeurt. De instelling ‘stoppen na zoveel keer’ is er bij tools van type B. Een relativering: hoeveel pagina’s bekijkt je bezoeker gemiddeld?
2: de instelling ‘geen pop-up voor bestaande abonnees’ bestaat bij de tools van type B+. Dan is de integratie nodig met je NBR-systeem, zodat je pop-up tool de bezoeker als al bestaande abonnee herkent. Ik vind ’t zelf elegant, maar ’t zal niet waterdicht zijn en ’t raakt ook privacy.
Tenslotte, om alle irritant!-gedachten rondom pop-up te toetsen: hoe is ’t voor jou als je geinteresseerd een zaak binnenloopt en er niemand jou begroet of laat weten er voor je te zijn?
Wat een heerlijk helder filmpje! Dank!
Ha Karin, dank! Ga je er ook één maken, bijvoorbeeld bij al je fijne blogs?
Ha Hennie, wat ontzettend fijn en duidelijk uitgelegd . Kwam hem net op tijd tegen deze losr.Yvonne
Ha Denise, dank en fijn: ik ben heel benieuwd naar je pop-up. Er zijn genoeg auteurs die jouw boekpromotie tips goed kunnen gebruiken!
PS: wie is Yvonne? Zie je comment:)
Dat Yvonne ging per ongeluk. Ik heb nog wel eens van die kleine ongelukjes omdat ik het niet goed zie. Leesbril niet op. Ja, ik denk dat er veel auteurs zijn die mijn tips goed kunnen gebruiken. Ik heb eigenlijk voor het eerst op jouw website gekeken. Kende je naam natuurlijk, zie je overal voorbij komen. Nu pas zie ik wat een mooi aanbod je hebt. Geweldig. Ik ben lid van diverse facebook groepen van Tiny Houses. Droom ervan om ooit mijn grote eengezinswoning op de Utrechtse Heuvelrug te verkopen en in een Tiny House te gaan wonen. Het leven mag wel een stukje simpeler. Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik had me aangemeld voor een van de bezoekersdag van het huisje van golfkarton, ben even de naam kwijt. Was ziek, niet gegaan. Ik heb me ingeschreven voor je blog over tiny houses. Ben benieuwd.
Ah, helder:) Nog los van je ogen: veel websites hebben te kleine letters voor de meeste mensen. Mijn website krijgt ook een groter lettertype. Leuk om je enthousiasme te lezen, voor m’n aanbod en Tiny Houses. Het huisje van golfkarton is Wikkelhouse, je hebt ’t wellicht als nieuwe abonnee ondertussen gezien. Graag tot later!
Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
Beste Bartje,
ik heb vooral ervaring met mobile + user friendly, niet met mobile first.
Wellicht vind je hier interessante tips: https://wisepops.com/mobile-popups-best-practices/ Of kijk bij Nathalie Lussier: https://popupally.com/blog/generate-more-leads/more-traffic/mobile-friendly-popup/
Groet!