• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

Waarom een pop-up op je website altijd werkt – zelfs als je denkt: irritant

Door: Hennie Tibben 15 Reacties 19 november 2016

Bijgewerkt op: 17 juni, 201910:10 am

Waarom een pop-up op je website altijd werkt – zelfs als je denkt: irritant

Ik ben de enige in de kledingzaak. Goddank. Nu kan ik rustig rondkijken. Het is al een wonder dat ik binnen ben gelopen.

Dan zie ik De Jurk en ik voel een grote glimlach komen. Ineens hoor ik: “Leuk hè, ik heb ‘m zelf ook. Kan ik je helpen?”

Irritant.

Zo werkt ’t ook met pop-ups: iedereen vindt ze vervelend. Behalve de ondernemers die ze op hun website hebben: die krijgen twee keer zoveel inschrijvingen.

Wat is een pop-up?

Je komt op een website en dan schuift er – óver de pagina die je eigenlijk wilt zien – een nieuw venster. Zonder dat je er zelf om vraagt.

Dat gebeurt meestal als je nét op een webpagina bent. Soms vlak voordat je vertrekt.

In dat venster staat een waarschuwing, een uitnodiging of een advertentie. Bijvoorbeeld over cookies of een gratis ebook.

Als bezoeker moet je nu iets doen: op de melding ingaan of hem wegklikken.

Waarom zijn pop-ups zo irritant?

Pop-ups zijn niet per sé irritant. Het hangt er helemaal vanaf hoe de pop-up verschijnt en hoe hij zich gedraagt.

Een slechte pop-up is als een digitale Jehova’s getuige: hij komt altijd op het verkeerde moment en je moet heel veel moeite doen om hem weg te krijgen.

Een goeie pop-up is als een nieuwe minnaar: je denkt: hee, waar was je al die tijd? En waar mag ik klikken?

En hoe je pop-up zich gedráágt kun je allemaal instellen.

Waarom heb je een pop-up nodig?

Als integere ondernemer wil je je lezer niet irriteren. Maar als je niks doet heb je onnodige lekkage op de site.

Een bezoeker die voor het eerst op je site komt, en die enthousiast is, vergeet jou misschien toch weer als je hem niet concreet uitnodigt voor je nieuwsbrief. Een pop-up is een vriendelijke herinnering om zich in te schrijven.

Maar wie wil zich nou abonneren op een nieuwsbrief?

We zijn al vaak teleurgesteld. Veel nieuwsbrieven zijn alleen maar reclame. Dus je moet het vertrouwen van je lezer winnen voor hij zich inschrijft. En je kunt hem een extra zetje geven om zijn wantrouwen aan de kant te zetten, met een goede weggever.

Okee, ik probeer het gewoon uit. Hoe maak ik een pop-up?

Eerst een voorbeeld, dat praat makkelijker:)

4

Wat heb je nodig?

  • een WordPress plugin – check dit overzicht met tools. Welke tool je ook kiest, hij moét integreren met je nieuwsbriefsysteem, zoals MailChimp, AWeber, ActiveCampaign, etc. Zo komt je nieuwe abonnee vanzelf in je systeem.
  • een afbeelding, liefst met jou erop. Helemaal mooi: eentje waarop je lichaamstaal wijst naar het inschrijfformulier, zoals in ’t voorbeeld hierboven.
  • de kleurcode voor je button: de huisstijl-kleur die je gebruikt voor je Call To Action
  • een micro verkooptekst

Als je dit allemaal klaar hebt liggen, is het in een half uurtje gepiept.

En hoe stel ik hem dan in op mijn site?

Je downloadt en activeert de plugin. Dan stel je de plugin in:

  1. wanneer de pop-up verschijnt: na 60 seconden
  2. hoe de pop-up verschijnt: rechtsonder of breed over ’t scherm
  3. waar de pop-up verschijnt: selecteer de pagina’s en berichten. En sluit verkooppagina’s, waar je een andere belangrijke Call To Action hebt, uit.
  4. mobielvriendelijk: test de werking van de pop-up op je eigen smartphone. En pas hem aan als je denkt: irritant. Vanaf 10 januari 2017 is dit ook belangrijk voor je Google ranking.

Welke tool je ook kiest, zorg dat je ál deze eigenschappen kunt instellen.

We willen geen Jehova’s getuigen.

PS: lees ook: Welke pop-up kies je en hoe stel je ‘m in? (met video) mét info voor je Google ranking

15 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Veron Goemans zegt

    19 november 2016 om 11:06 am

    Mooi artikel Hennie! Met jouw uitleg en de tip voor de plug-in ga ik ook eens zo’n pop-up instellen. Ik erger me er meestal aan, maar …. wie weet werkt het!

    Beantwoorden
  2. Hennie Tibben zegt

    19 november 2016 om 11:17 am

    Ha Veron, echt niet meer over nadenken. Wel uitproberen en kijken wat er gebeurt. Laat je van je lezen? Groet:)

    Beantwoorden
  3. Michaël zegt

    19 november 2016 om 5:53 pm

    Zou het handiger zijn om de popup in een vrije hoek te laten verschijnen en niet midden in de pagina over de tekst heen waar ik geconcentreerd aan het lezen ben? Mijn eerste reflex is: wegklikken. Eigenlijk had ik ‘m best willen zien, maar NIET NU.

    Beantwoorden
  4. Kitty Kilian zegt

    19 november 2016 om 6:00 pm

    Ja, ben het helemaal eens met Michaël. Een popup die middenover je tekst komt en die je er sé moet wegklikken omdat je anders niet kunt doorlezen, dat vind ik pas irritant. Ik heb er uiteindelijk ook een genomen en ja, het werkt echt. Maar hij schuift omhoog vanuit de rechteronderhoek. Minder in the face, Vind ik als lezer ook prettiger.

    Beantwoorden
    • Hennie Tibben zegt

      19 november 2016 om 7:00 pm

      Michaël en Kitty, in het midden converteert beter, maar kans op irritatie is inderdaad ook groter. Het is zoeken naar de balans in het effect bij je eigen lezers.

      Ik heb een 10-tal extra pop-up tools getest. Het viel me op dat ik – bij de instellingen – altijd een eis moest laten vallen. Zoals: HOE de pop-up verschijnt op de pagina, in het midden of rechtsonder.

      Ik zal morgen verder rondstruinen in de pop-up tools. Als ik een wondertje vind dan komt er een eis bij. En zal ik ze opnieuw prioriteren.

      Beantwoorden
      • Hennie Tibben zegt

        20 december 2016 om 11:55 am

        PS: ik ben van 3 naar 4 eisen gegaan. Instellen HOE de pop-up verschijnt – rechtsonder OF over ’t hele scherm is erbij gekomen.

        En ja, ik vond tools die aan alle eisen voldoen: http://hennietibben.com/pop-up-tool-review-opt-in-plug-in/

        Beantwoorden
  5. Pieter zegt

    19 november 2016 om 6:00 pm

    Maar eeh,
    Hoe zit het ook al weer met Google en pop-ups?

    http://www.theverge.com/2016/8/23/12610890/google-search-punish-pop-ups-interstitial-ads

    En wat een leuke foto heb jij bij je pop-up staan !

    Beantwoorden
    • Hennie Tibben zegt

      19 november 2016 om 6:31 pm

      ha Pieter, belangrijk om Google’s omgang met pop-ups te volgen en dank voor je aanvulling.

      Dit staat ook in ’t artikel: ‘If a site with a pop-up still has the best information, it’s still likely to appear first. ‘.

      In de jungle van al die veranderingen blijft dat voor mij de houvast: the best information, relevant zijn voor je eigen lezer.

      Beantwoorden
  6. Michaël zegt

    19 november 2016 om 10:18 pm

    * Hennie, op jouw site draait, op de pagina ‘Hennie Tibben’ een video. Deze video is bijna het enige dat er te zien is op de pagina. Er is voldoende tijd om de korte tekst te lezen voordat de pop-up verschijnt. De video is rustig qua beeld: jij zit te praten. Leuk om jou te zien, maar met alleen naar jou luisteren komt de inhoudelijke info ook binnen. En dan verschijnt er een pop-up! En die stoort mij niet, want ik kan gewoon door blijven luisteren! Ja zó lust ik alle pop-ups wèl. Goed gedaan Hennie!
    * Hoe beleef jij dat Kitty Kilian?
    Hoe komt trouwens jouw foto in jouw reactie? Of is dat een bijdrage van Hennie?
    * Ik heb ook eens een pop-up gezien die verscheen als een klein ‘opgeprikt’ kattebelletje (met een punaise). Na het verschijnen wiebelde hij nog even heen en weer. Alsof iemand hem net rechtstreeks op mijn scherm had geprikt. Dat vond ik een leuk effect, maar weet niet waar ik die vinden kan???
    * Jouw foto in de pop-up vind ik ook een hele goeie: alsof je mij persoonlijk even iets komt vertellen.

    Beantwoorden
    • Hennie Tibben zegt

      19 november 2016 om 10:47 pm

      Michaël, dit is alvast de tip voor een foto bij je reactie: http://nl.gravatar.com/support/what-is-gravatar/
      Even aanmaken – voor al je e-mailaccounts – en dan heb je ’t voor 90% automatisch geregeld.

      Beantwoorden
  7. Audrie zegt

    20 november 2016 om 9:33 am

    Goed blog, Hennie, ik klikte zelfs de pop-up weg om snel verder te kunnen lezen Sorry!

    Beantwoorden
    • Hennie Tibben zegt

      20 november 2016 om 10:33 am

      Dank en: geen probleem:)

      Beantwoorden
  8. @willem78926858 zegt

    25 september 2017 om 2:26 pm

    Waarom een pop-up op je website altijd werkt – zelfs als je denkt: irritant – Integere Online M… https://t.co/IHZlg50fNI via @hennietibben

    Beantwoorden
  9. Peter zegt

    14 juni 2019 om 5:31 pm

    Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

    Beantwoorden
    • Hennie Tibben zegt

      17 juni 2019 om 10:10 am

      Beste Peter, die informatie vind je in de vervolgblog: https://hennietibben.nl/pop-up-kiezen-instellen/
      Groet!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in