Je hoort het telkens weer. Met social media kun je informatie delen, contact krijgen en houden. Verder worden jij en je ideeën daar gevonden, gezien en verspreid.
Ja, ja, jaaaah. Dat is allemaal mooi. En misschien heb je gehoord of gelezen van het Social Media Event. Of was je er zelfs bij. Maar je denkt vooral: social media, daar heb ik geen tijd voor!
Wat is dan toch een basisrecept en hoe kun je social media wél voor jou laten werken?
Het begint met wat voorbereiden:
- bedenken waar je wilt zijn (ik kies nu bijvoorbeeld voor LinkedIn, Twitter en schoorvoetend een beetje Facebook)
- besluiten dat je daar dan regelmatig even binnen wandelt
- 1 à 2 geduldige uren inplannen om live te gaan, eventueel samen met een supporter
- basismateriaal ‘klaarleggen’: een rake profieltekst in 120 tekens, 1 goede profielfoto en je digitale e-mail adresboek
Dan ga je live:
- je maakt een compleet profiel. Je laat jezelf zien als mens, je vertelt wat je deed, wat je nu heel graag doet en hoe je te bereiken bent
- hup, nu spring je naar je contacten. Een slim sociaal medium maakt het je heel gemakkelijk bestaande contacten te ‘importeren’ en uit te nodigen. Alle instrumenten liggen al voor je klaar.
Zo, dit waren de eenmalige investeringen. Nu kun je verder live gaan: met zaaien, water geven en oogsten. Telkens weer.
- gebruik de (status)update: “wat ben je aan het doen?”. Je kunt: deze vraag letterlijk beantwoorden, iets delen, een vraag stellen of je contacten met een link naar een interessante plek brengen (bijv. je website;-).
- doe mee met interessante groepen en deel je kennis in gesprekken en discussies
- natuurlijk reageer je op je contacten en breid je deze telkens uit (LinkedIn komt zelfs met voorstellen waar jij alleen maar op hoeft te reageren)
- verander je instellingen wanneer je te veel meldingen ontvangt, dat bespaart je een hoop ruimte in je mailbox en hoofd
nog even dit
- kies bewust je social media plekken, richt deze eenvoudig in en loop daarna regelmatig even binnen. Dit is onderdeel van je werk, bijvoorbeeld van een dagelijks mailrondje.
- ook al krijg je een uitnodiging, maak niet zomaar een nieuw profiel aan. Voor je het weet heb je er 10 in de lucht en niet 1 in de hand. Ken je dat: een verlaten profiel? Als een spookhuis met een allang vertrokken bewoner?
Wil je meer weten over social media? Dutch Cowgirls en Frankwatching schrijven er over!
Social media is een handige assistent die voor jou kan werken. Als een zichzelf bijwerkend adresboek of zelfs een soort homepage, als virtuele verrijker van je ‘echte’ leven. Wanneer jij maar je eigen plek kiest en daar regelmatig rondhuist!
(Hoe) maak jij tijd voor social media?
Je reactie is heel welkom! Klik hiervoor op reactie(s)
Geef een antwoord