Sommige artikelen dringen zichzelf op. Gisteren liep ik er bijna tegenaan en ik maakte deze foto. Voor de zekerheid googelde ik ‘condens’: “wanneer warme vochtige lucht een koud oppervlak bereikt”.
De koelvitrine met condens en een interessante sticker – later meer daarover – stond in de natuurwinkel. Ik weet zeker: er werden die dag minder gekoelde producten verkocht.
Wat hebben beslagen koelvitrineramen met jou en mij te maken?
Stel: je droomklant belt. Hier heb je al een tijdje aan gewerkt, op gehoopt. En ineens is hij daar. Je bent bijna perplex, oh wat een klik, herkenning en een geanimeerd gesprek. En dan, ja wat dan? Je sluit af met een vaag ‘we houden contact!’.
Eerst ben je blij. Maar dan bedenk je dat hét magische moment voorbij is. Je droomklant was bijna too hot to handle en jij was nogal onderkoeld. Je was wel thuis, maar had niets om aan te bieden. Je nodigde je klant niet uit verder te gaan, voor een concrete actie of afspraak, later.
Iedereen vertelt je: je moet netwerken, op acquisitie. Dat is belangrijk. Ze vergeten erbij te zeggen dat je maar beter een panklaar aanbod mee kunt nemen. Hoe klein of groot dan ook. Je had namelijk zojuist iemand een flinke stap verder kunnen helpen, maar had een leeg schap: je had geen aanbod voorhanden.
Een andere situatie: je vaste klant komt langs. Je hebt een vitrine met beslagen ramen, maar voor deze klant is dat geen enkel probleem. Hij opent de deur, grijpt routineus naar je tijd en wat hij altijd van je wil, geeft je een herhalingsopdracht, doet beng! de deur met een harde klap weer dicht.
Je vindt dat je niet mag klagen, blij moet zijn met deze opdracht en denkt aan je portemonnee, zeker in deze tijd. Maar ondertussen krijg je er werk en mensen bij die je helemaal niet meer zo liggen. Je komt niet meer tot je recht, wordt steeds meer een klusser en manusje van alles. Je vaste klant en hang naar een herhalingsopdracht zorgen ervoor dat je eigen schap steeds leger wordt en de ramen van je vitrine steeds meer beslaan.
Het temperatuurverschil tussen je eigen passie en die van je vaste klant wordt steeds groter. Je ramen beslaan en het houdt je weg van nieuwe plannen, eigen wensen en favoriete klanten.
Weet je wat er op de sticker stond, links op het raam van de koelvitrine in de natuurwinkel? Kijk, kies en open dan pas de deur!
- kijk en sta stil bij wat je het allerliefste doet
- kies je briljante bezigheden, favoriete klant, het meest urgente probleem waarvoor jij een oplossing biedt en maak hier een woest aantrekkelijk aanbod van
- open dan de deur naar de markt met je ideale aanbod
Zo krijg je nooit meer beslagen ramen maar een helder assortiment waarmee je meer omzet, vrijheid, plezier én altijd een ideaal aanbod voor je klant in huis hebt!
Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)
& daardoor heb je ook geen tijd om bezig te gaan met waar je naar toe wilt.
Je hebt tijd nodig om koffers te pakken, en het huis op te ruimen ….
Maar er blijft maar waan van de dag – herhaling binnenkomen.
Inderdaad …
Time 4 a time out!
Jouw artikel komt via Twitter binnen, net nu in met mijn grote canvas ‘business model generation’ bezig ben. Mooie uitsmijter met jouw invulling van: kijk, kies en open. Ben vooral fan van ‘briljante bezigheid’ en ‘woest aantrekkelijk aanbod’. Leuk en dank!
RT @hennietibben: geef goed zicht op je aanbod http://t.co/akkhoNV94c
Altijd goed om je weer even bewust te zijn: @hennietibben: geef goed zicht op je aanbod http://t.co/msp8UfAEy2 #tip #website