• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

vallen, opstaan en weer doorgaan

Door: Hennie Tibben 7 Reacties 10 november 2011

Bijgewerkt op: 15 juli, 20199:36 am

Er waren eens twee bijeenkomsten: het tentenkamp van de protestbeweging Occupy en de Sprout Challengerday met de Failure Edition. Allebei aan het Beursplein in Amsterdam.

Ook al lijken deze bijeenkomsten verschillend, failure is voor mij de overeenkomst. En daarmee bedoel ik niet de bijeenkomsten op zich 😉

“Failure refers to the state or condition of not meeting a desirable or intended objective, and may be viewed as the opposite of success”. Bron: Wikipedia.

Ik koos die woensdagmiddag in november voor de heerlijk energieke Challengerday en verzamelde 5 inzichten:

  • fouten maken is duur, maar Harvard ook: Annemarie van Gaal vertelde over vertrouwen – in een partner – dat geschonden was. En dat ze het zo weer zou doen: vertrouwen schenken. “Want zonder vertrouwen wil ik niet ondernemen”. Vlak daarvoor liet ze weten dat ze, als ze had geweten dat ze het podium op zou gaan, andere kleren had aangetrokken. Ik vond dat menselijk ontwapenend, vooral omdat ze er daadkracht en lef tegenover zet.
  • weet waar je winst vandaan komt: Bas Westland was zeer openhartig, helder en persoonlijk. Hij heeft ervaring met het werkwoord failleren én vond zijn bedrijf (of zichzelf?) opnieuw uit. Hij gooide zijn businessmodel om, organiseerde zich anders en ging van 80% naar 8% vaste kosten. Tijdens zijn speech lanceerde hij zijn nieuwe dienst, voor doorstartende ondernemers:-)
  • wees helder over je verdienmodel: in de pitches vertelden ondernemers weinig over hun verdienmodel. Terwijl ze aan de jurerende Dragons een investering vroegen van enkele tonnen of in de race waren voor 1 miljoen! Dit hoeven niet jouw getallen te zijn, maar als zelfstandige investeer je sowieso: in tijd en geld. Wie betaalt je, hoe vaak en wanneer? Verdien je per uur, click, gesprek, woord, product of dienst? Wat is nu je glazen plafond en hoe kun je deze openbreken?
  • maak je product of dienst lickable: technische verhalen of eigen enthousiasme krijgen in pitches al snel de boventoon. De tip van een van de jurerende Dragons was: maak het lickable. Nee, niet likeable maar lickable! What’s in it for them? Ik ga zelf voor minimaal een dubbele lick: voor jezelf én je mogelijke klant.
  • “if you want to succeed, double your failure rate” is een uitspraak van Thomas J. Watson. Over fouten kun je veel lezen, maar deze vroegere IBM-leider moedigde je dus aan ze vooral ook zelf te maken. Als je daar nu niet aan wilt: lees dan eens over blunders in het ABN AMRO ondernemersboek van het jaar: Ondernemerslessen van een InternetCowboy van Ronnie Overgoor.

Als je wilt leven en ondernemen, dan gaat dat niet zonder vallen, opstaan en weer doorgaan!

Wat is jouw ervaring? Ik lees je reactie graag! (klikken op reactie en dan naar beneden scrollen)

7 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Bas Westland zegt

    11 november 2011 om 11:22 am

    Beste Hennie,

    Leuk verslag en wat een eer dat ik daar zomaar bij Annemarie van Gaal sta 😉

    Groeten, Bas.

    Beantwoorden
  2. Connie Janssen zegt

    11 november 2011 om 1:24 pm

    Hoi Hennie,

    Een mens mag fouten maken. Een collega die je hierop wijst zie ik als positieve feedback.

    Dompel je regelmatig de groepsdynamiek en je krijgt een flinke energieboost.

    Beantwoorden
  3. Hennie Tibben zegt

    14 november 2011 om 10:28 am

    Tros in bedrijf maakte een korte rapportage over de Challengerday Failure Edition, je hoort o.a. dagvoorzitter Arko van Brakel, Paul Iske van het Instituut voor Briljante Mislukkingen en Pacelle van Goethem over de psychologie van falen.

    Dit is de link naar de rapportage: http://www.trosradio.nl/index.php?id=74&tx_ttnews%5Btt_news%5D=1764&tx_ttnews%5BbackPid%5D=71

    Beantwoorden
  4. Hennie Tibben zegt

    14 november 2011 om 10:38 am

    @Bas Ik was alleen in het midden van de middag op de Challengerday en vond je presentatie indrukwekkend openhartig. Geen jank- of machoverhaal, wel diep gegaan en klaar voor volgende stap. Je deelde ervaring en praktische tips, nu maar hopen dat je ondernemerspubliek niet te eigenwijs is;-) #valkuilen #eigenervaringeerst

    Beantwoorden
  5. Bas Westland zegt

    14 november 2011 om 11:31 am

    @Hennie Eigenwijs zijn is essentieel, maar het moet niet verworden tot een plaat voor je kop 😉 Dank voor je aardige woorden.

    Beantwoorden
  6. Marietta zegt

    10 juli 2012 om 1:24 pm

    Een goed artikel Hennie! Als startende ondernemer wordt je meer geconfronteerd met angst , failure en opstaan. Maar als doorgewinterde prof dus ook; de angst blijft, maar zolang je je blijft focussen op succes en bijstuurt kom je er wel. Volgens Ben Tiggelaar, staan vier bestraffingen gelijk aan één beloning en de kans is groot dat ons reptielenbrein (dat reageert op angst) probeert ons klein te houden en actie te verlammen. Dus chapeau voor alle ondernemers die zich hier niet door laten weerhouden en kansen blijven zien en zich niet laten wegblazen door hindernissen. Ik leer van jullie als rolmodellen!

    Beantwoorden
  7. Hennie Tibben zegt

    10 juli 2012 om 5:50 pm

    @Marietta ja, die 4:1 is schokkende verhouding en verklaart een boel!
    Veerkracht hebben, goed omgaan met hindernissen is wat mij betreft een spier die je kunt ontwikkelen. Fijn om een rolmodel te zijn:-)

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in