“Genoeg van de administratie? Kom maar op, maak ik het duurzaam digitaal en ben iedere dag standby! Geniet van de zon!”
Dit was letterlijk een bericht van Monique Anröchte op Twitter. Rond 1 april kun je vreselijk druk zijn met administreren, alles voor dé jaarlijkse belastingaangifte. Wat als je die tijd en energie had gestoken in je eigenlijke werk, het werk dat je het liefste doet?
Veel zelfstandige professionals schieten door in zelluf doen. Of het nu gaat om administratie of andere activiteiten. Het motto lijkt: als ik het zelf doe, dan kost het me minder. Is dat zo?
Zelluf doen! is een bekende kreet van peuters, ze snakken al vroeg naar zelfstandigheid en zorgen daarmee voor wanhopige ouders en een kliederboel aan tafel. Bij je start als zelfstandige heb je vaak ideeën over anders of zelluf doen. Na een tijdje kan je dit opbreken. Peuters groeien door zelluf doen! maar als zelfstandige professional houd je jezelf juist klein met te veel zelluf doen!
Misschien was je ooit werknemer of ken je mensen die werken bij een grotere organisatie. Ze hebben collega’s zodat ze kunnen delegeren: werk (her)verdelen en taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden overdragen.Toch hebben ook zij vaak moeite met delegeren of uitbesteden. Hoe kan dat?
Enkele gedachten die je kinderachtig klein houden:
- ik kan het zelf sneller
- ik kan het zelf beter
- ik ben zelfstandig en dus alleen
- iemand anders vindt dit vast ook een rotklus, dus vraag ik geen hulp en doe ik het zelf maar
- ik kan dit aan niemand anders toevertrouwen
Met deze gedachten krijg je niet genoeg ruimte in je ideale werkweek. Ruimte voor het werk dat je zo graag wilt doen en waarin jij de expert bent. Het kan zijn dat je bepaalde activiteiten zelf blijft doen om iets anders te vermijden of uit te stellen. In mindere tijden gaf ik voorrang aan ordenen en administreren. Verborgen, achter de schermen. Dat zijn niet de activiteiten waar klanten mij vooral om waarderen! Door niet te delegeren creëer je uiteindelijk je eigen glazen plafond.
Zie delegeren als een investering, dús kan je het iets opleveren!
Je werk is een verzameling activiteiten, stel jezelf de volgende vragen:
- welke activiteiten zijn essentieel maar kosten me nu te veel handelingen en kan ik waarschijnlijk automatiseren?
- welke activiteiten zijn essentieel maar leiden me af van mijn eigen expertise en kan ik beter overlaten aan een andere professional?
Welke activiteiten kun je automatiseren of overlaten aan andere professionals?
- ben je een archivaris die gek is op mapjes of laat je vooral Windows of Apple zoeken en vinden?
- ben jij de grootboekrekenkamer of beheer je zelf de kassa en laat je de rest over aan een administratiekantoor en financieel/fiscaal expert?
- ben je vlees noch vis of markeer je je eigen marktplek en laat je andere experts ook groeien en bloeien?
- …
Hoe delegeer je aan andere professionals?
- benoem welke soort activiteiten je wilt delegeren, welk resultaat je verwacht, wat de waarde hiervan is, welke risico’s je loopt en wat je maatregelen zijn (bijv. vervanging bij ziekte, geheimhouding).
- zoek de voor jou juiste professional, selecteer zorgvuldig en manage verwachtingen. Dit is een investering die je wilt laten slagen.
- spreek een resultaat af en koppel daar een waardering aan, wees concreet en prettig zakelijk: je bent nu ook zelf een klant of business partner.
- richt een werkomgeving in (bijv. online informatievoorziening zoals mail, agenda, contacten, etc.) en stem regelmatig af
- bouw vertrouwen op: liever stap-voor-stap dan alles of niets
Op deze manier kun je ook als zelfstandige delegeren. Je bouwt je eigen team, met spullen en andere professionals! Je wilt toch geen ondernemende peuter blijven?
Ik lees graag je reactie!
Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (13-12-2011).
Lianne Ebbinkhuijsen zegt
Dag Hennie,
Topartikel!
Heel herkenbaar. Hoewel ik nu aardig op weg ben met delegeren, weet ik dat de neiging van zelluf doen ook nog lang kan blijven hangen (als reflex)
Fijn dat je ons er dan aan herinnert.
Wat voor mij de kern was met name een paar jaar geleden ivm het uitstellen en vermijden is het niet weten waar je je tijd als ondernemer dan WEL aan zou moeten besteden om succesvol te worden. Dat inzicht kreeg ik met jouw programma wel. Had ik #JIWW maar jaren eerder gehad dan had dat mij enorm veel tijd en geld gescheeld!
Maar ja toen was jij zelf misschien ook nog aan het ordenen en administreren 🙂
Hartelijke groet,
Lianne
Monique Anröchte zegt
Mooi stuk Hennie, maar dat had ik al gemeld.
Voor alle lezers die na dit mooie artikel direct besluiten tot actie over te gaan: Ik help je bij het creëren van een flexibele werkplek, waardoor jouw administratie eenvoudig uit te besteden is en 24/7 toegankelijk blijft.
Delegeren is in mijn ogen een kunst op zich en gefundeerd op vertrouwen. Voor een goede samenwerking is dat onontbeerlijk. Prettig van de moderne technieken is natuurlijk, dat controle (want o, wat is loslaten moeilijk) altijd mogelijk blijft. Een digitale administratie is hiervoor het uitgelezen tool. Als winner besparen we samen ook nog ladingen overbodige schriftelijke en mondelinge communicatie, waardoor papierstromen reduceren en fysieke afstanden nauwelijks overbrugd hoeven te worden. Beter voor ons milieu en beter voor jezelf.
Nogmaals dank voor het aanhalen van mijn aanbod, Hennie.
Fijne productieve dag!
Monique Anröchte
Hennie Tibben zegt
@Lianne: zelluf doen is een enorme reflex. Als je dat van jezelf weet, is het handig om reflectietijd in te plannen in je ideale dag/week/maand/…. Zodat je stilstaat bij wat je doet en eventueel nieuwe keuzes maakt.
Wat super om te lezen hoeveel je hebt gehad aan mijn programma “je ideale werkweek”, #JIWW. Ik had een aantal jaren geleden nog niet 100% gekozen voor zelfstandige professionals, wat een gemiste kansen;-)
@Monique: ja, vertrouwen is goed en controle qua financiën erg nodig:) Ik ben helemaal voor verdere digitalisering en hoop dat het niet lang meer duurt dat de financiële/fiscale systemen digitaal en eenvoudig met elkaar praten: te beginnen met verkoopfacturen, internetbankierregels en administratie. Help je mee?
heidi zegt
goede metafoor 😉
Hennie Tibben zegt
@Heidi dank en welkom als nieuwe eZine abonnee!
Isabelle Zumbrink zegt
Hallo Hennie,
Bedankt voor het voorhouden van mijn spiegel 😉 Ik zie weer een aantal van mijn valkuilen waar ik ingestapt ben…
Mijn administratie heb ik reeds vanaf het begin uitbesteed, iets wat ik niet wil en kan en dus liever aan een professional overlaat. En vooral nu met personeel, huisvestiging, inkoop/verkoop van onze textielaccessoires wordt t me erg gortig om bij te houden. Ik wil wel begrijpen wat er op de aangifte staat, ik blijf tenslotte eindverantwoordelijk als ondernemer. Ik merkte gelijk toen ik dit deel uitbesteedde dat er een last van mijn schouders viel, erg fijn!
Ik ga in de zomervakantie eens uitgebreid in de spiegel kijken en voor mezelf inzichtelijk maken hoe de valkuilen eruit zien. Dan kan ik nog meer “last van mijn schouders” laten glijden en mijn energie, enthousiasme en werkdrive weer verhogen. Ik kom denk ik graag bij je terug 🙂
Fijne zomer en wellicht tot gauw!
Groet, Isabelle
Hennie Tibben zegt
@Isabelle Leuk en goed je vorige week te treffen in mijn workshop. Inderdaad, willen begrijpen is belangrijk EN iets anders dan zelf willen doen. Weg met onnodige last, welkom (terug) energie en enthousiasme. Graag gauw tot de volgende keer, je bent heel welkom!
Barbara Karst zegt
heel goed geobserveerd, het overdreven alles zelluf willen doen! Delegeren = investeren, mooie vondst.
En net zo belangrijk: leven en laten leven, iedereen zijn eigen plek in de markt.
groet
Barbara Karst
Natalie zegt
Wat een geweldig artikel! Ik herken me zelf hier helemaal in. En mijn peuter ook… Ik heb een dochter van 2 en wordt gek van het “sef toen” (zelf doen). Ik ga meer naar ha kijken en een voorbeeld nemen aan hoe het NIET moet hahaha. Bedankt voor dit stuk, het heeft me een hoop inzichten gegeven.
@NatalieMartijn zegt
Leer van het gedrag van je peuter wanneer je onderneemt: ‘zelluf doen’ als handrem http://t.co/7GGZBoVC via @hennietibben
@avzurk zegt
Herkenbaar… kon ik als leidinggevende prima delegeren, doe ik als zzp-er graag dingen zelluf … http://t.co/vqmCAewB42 via @hennietibben
@SmitsIneke zegt
‘zelluf doen’ als handrem http://t.co/XgcT1VJp5y via @hennietibben #PA