Kom jij ook wel eens op het verkeerde moment in de supermarkt? Juist op het moment dat je een uitgebreide boodschappenlijst hebt – je gaat iets uitgebreids en lekkers maken – zijn een paar belangrijke ingrediënten al op. De lege schappen wachten op de vakkenvullers.
Vervelend als je misgrijpt en ergens anders ‘moet’ kopen terwijl je graag nú wilt kopen bij je eigen supermarkt. Ook de supermarktmanager vindt het vervelend: de producten zijn out-of-stock, dit zijn keiharde nee-verkopen en het is gemiste omzet.
Ook als zelfstandige dienstverlener kun je – zonder dat je er bewust van bent – met een leeg schap zitten. Zodat jij ook nee-verkopen en gemiste omzet hebt.
Schrijf je bijvoorbeeld op je website: “ik werk op maat” of “bel/e-mail mij zodat ik een offerte kan maken die aansluit bij uw wensen”? Of je publiceert je uurtarief. Dikke kans dat je klant doorloopt en bij een ander gaat kijken wat er in de aanbieding is.
Je maakt het je klant te moeilijk: deze ziet geen lekker hapje, moet zelf gaan bedenken wat hij precies aan jou heeft, tast in het donker. Je laat je klant uit eigen fantasie putten, terwijl deze een probleem heeft of juist nu graag verder geholpen wil worden. Door jou zelfs.
Je laat de klant in de steek, je hebt weinig concreets in de aanbieding.
Nu heb je als zelfstandige dienstverlener geen supermarkt met duizenden producten, maar wel een schap of etalage. Je weet wat er gebeurt als deze leeg is 🙁 .
Stel: je maakt 3 aantrekkelijke pakjes van je diensten en legt dit assortiment op je schap. Wat kan dit jou en je potentiële klant opleveren?
- je klant merkt dat je vaker met dit bijltje hebt gehakt en voelt dat hij bij jou geen buil zal vallen
- je klant kan een product bijna aanraken, proeven of ruiken
- je klant heeft een vertrekpunt en kan op basis hiervan met jou in gesprek
- je klant heeft keuze (en dat vind niet alleen jij fijn 😉 )
- je klant hoeft je niet meer voorbij te lopen omdat hij zich door jou niet gezien of begrepen voelt
- jij hebt de regie: met je assortiment regel je dat je doet wat je het allerliefste doet, met wie en tegen welke prijs
- je krijgt focus, versnelt je voorsprong in expertise en dat wordt alleen maar beter
- je hebt altijd een offerte klaarliggen en hoeft niet telkens opnieuw na te denken over bijzaken
- je krijgt meer zelfvertrouwen omdat je altijd 3 vertrouwde pakjes hebt waar je je klant naar toe kunt brengen
- je weet precies wat je wilt, kunt en gaat verkopen, zoat je goed verdient, ideale klanten trekt en dat in minder tijd
- na deze 10 baten kom ik bij het gekkengetal 11 en zou ik moeiteloos door kunnen gaan. Want waar kom je uit als je niet duidelijk bent in wat je aanbiedt? Je assortiment is het kloppende hart voor je klant en jou. Zonder assortiment geen markt, geen koop, weinig vervulling, weinig regie: je mandje raakt leeg.
Laat je klant niet in de kou staan voor een leeg schap.
Maak aantrekkelijke pakjes van je diensten, leg deze op je schap en zet de spotlights erop!
Wil je je eigen assortiment en pakjes zo maken dat deze past bij jou, je klant en maximaal rendeert?
Dan nodig ik jou zeker uit voor ‘je ideale aanbod’!
Ik lees je reactie graag! (klik op reactie en scroll naar beneden)
Leerzaam artikel! Bedankt! RT @hennietibben: verkoop jij NEE, zonder dat je het weet? http://t.co/s53hUpkxQA