• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

goeddoen en winst maken

Door: Hennie Tibben 8 Reacties 2 februari 2012

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:43 pm

“Goeddoen zit nu eenmaal niet in het DNA van een bedrijf”. Zo schreef Sheila Sitalsing. Ik lees haar columns graag en natuurlijk trek ik deze zin uit een groter geheel.

Nu het woord ‘graaier’ trending topic is, wordt vaak luid of juist heel geniepig beweerd dat goeddoen en winst maken niet samengaan.

Als je dit artikel leest dan is er een grote kans dat je winst wilt maken. Alleen al omdat je een mens bent. Je bent waarschijnlijk ook nog eens een ondernemend mens met of in een bedrijf. Er is toch geen mens of bedrijf dat verlies wil leiden?

Toch zijn er veel zelfstandige professionals met scheve inkomsten: de verdiensten staan niet in verhouding tot de kennis en kwaliteiten die ze in huis hebben. En dus leiden zij (en hun potentiële klanten) eigenlijk verlies.

Daar zijn allerlei redenen voor, maar ik weet dat het woord WINST al snel spanning oproept.

Oude systemen, werkwijzen, business- en verdienmodellen vallen om als dominostenen. Terwijl we steeds meer worden aangesproken op flexibiliteit en zelfredzaamheid voelt de zelfstandige professional zich al snel een grote graaier.

Er is van alles nodig om goed te zorgen voor jezelf, je klanten en anderen. Voor nu en later. Als zelfstandige professional wil je een inkomen en lol, hiervoor is het simpelweg nódig dat je vette winst maakt met je werk en bedrijf. Maar hoe kun je vette winst zelfs heel erg lékker gaan vinden?

tastbaar maken

Als ik dit bij mezelf naga, dan wil ik altijd vooruit. Ik kan bijna niet anders: mezelf en mijn bedrijf blijven ontwikkelen, vernieuwen, laten groeien. Verschil maken, iets neerzetten. Van A naar Beter, Mooier, Slimmer, Flexibeler, Vrijer of……  Aan het einde van de dag, week of het jaar wil ik graag iets hébben of zíjn.

Een manier om dat hébben’ of zíjn tastbaar te maken (en zo je slagingskans te vergroten) is om dit uit te drukken in beelden, woorden, gevoelens en getallen. Zodat het voor jou betekenis krijgt. Dus pak een groot vel papier: dit is je wensenlijst waarop je alles verzamelt wat je heel graag wilt ervaren en bereiken met je werk. Onderweg en bij de eindstreep.

c’est le mot qui fait la musique

Vind jij winst een vet vies woord?

Sommigen spreken liever over waarde toevoegen of waarde creëren. Onder mijn lezers en klanten zijn een paar meesters in taal of verleiden. Zij waarschuwen me altijd voor deftige taal, hersenen zijn gek op spreektaal. Ik weet zeker: mijn hersenen gaan niet vlammen van het woord ‘waarde’.

Wat is dan het woord waar je hersenen (en dus jij) wél verlekkerd van raken? Zin van krijgen? Is het dan baat, voordeel, nut, profijt, ……. of toch winst?

over waarde(n)

Een bedrijf (met winst) zou niet samengaan met goeddoen. Goeddoen gaat over deugen of bepaalde principes hanteren. Waarden, een moreel kompas hebben. Het is onzin dat goeddoen niet in de DNA van een bedrijf zit. Natuurlijk bestaat de wolf in schaapskleren. Maar bedrijven worden geleid door mensen en deze zijn er in soorten en maten.

Welke principes streef jij na, waar kunnen je klanten bij jou altijd op rekenen?

Laat je niet beroven van je idealen. Goeddoen en winst maken gaan samen.
Want werken zonder winst, dat lijkt me waarde(n)loos ondernemen!

Ik lees je reactie graag ! (klikken op reactie en dan naar beneden scrollen)

Dit artikel verscheen ook op NUzakelijk.nl Ondernemersblog (7-2-2012).

8 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Monique Nillessen zegt

    2 februari 2012 om 5:44 pm

    Dat is nog eens een prachtige, to-the-point diepteanalyse en aansporing tegelijk, Hennie! En zoals gewoonlijk doe je dat in gewone, heldere woorden. Dank je wel! Ik vrees dat voor veel mensen ook geldt dat ze hun dienst (lees = zichzelf) niet zoveel waard (ja, waarde:-) vinden dat dat een goed tarief rechtvaardigt. En ik vind: we zijn allemaal van zoveel waarde!! Iedereen op zijn eigen, unieke manier. Laat je dan dus ook goed betalen.

    Beantwoorden
  2. Hennie Tibben zegt

    3 februari 2012 om 10:26 am

    @Monique dank voor je waardering:) Het lijkt erop dat veel mensen het berekenen, beoordelen (en voelen) van eigenwaarde uit hebben besteed aan werk-/opdrachtgevers. Salaris, schalen, uurtarieven.
    Overzichtelijk, maar eigenlijk is het jezelf ophokken. Want welke winst wordt met ‘jou/je dienstverlening’ gemaakt? Ik wil graag bijdragen aan een groeispurt van professionals: van werknemen naar ondernemen.

    Beantwoorden
  3. Jenny zegt

    3 februari 2012 om 3:25 pm

    Nee, ik vind vette winst niet vies. Vergeet niet dat freelancers zichzelf maar 1x kunnen inzetten, dus her aantal uren zijn beperkt. De term vette winst valt hier dus wel mee.. Indien je specialitische kennis hebt, mag je gerust veel geld vragen. Morgen ziet de wereld er nl weer anders uit en is je kennis achterhaalt. Daarvoor spaar je een potje op. Ook om de middelen te hebben om een periode te overbruggen om weer bij te scholen.

    Beantwoorden
  4. Hennie Tibben zegt

    6 februari 2012 om 2:04 pm

    @Jenny helder!

    Beantwoorden
  5. Dirk Boersma zegt

    2 januari 2013 om 9:36 am

    Mooie blog Hennie, ik ben het helemaal met je eens dat winst maken en goed doen niet met elkaar in tegenspraak zijn. Het is wel grappig dat ik de kerkelijke tradities er sprake is van een dankdag voor gewas en arbeid. Dan gaat het om de resultaten en daar hoort voor een bedrijf ook de winst bij. het gaat er vervolgens om wat je doet met die winst, dat is een moreel vraagstuk voor degene die de beschikking geeft over die winst. Interessant om te zien wat het meningsverschil daarover tussen Henry Ford en de gebroeders Dodge opleverde. Volgens de rechters in de VS heeft een bedrijf geen moraal, alleen de mensen, die er werken en de mensen, die het bedrijf of de aandelen ervan in handen hebben die hebben een moraal. Mooi om ons daar in het begin van 2013 nog even bij stil te laten staan . Want het gaat uiteindelijk om de keuzes die jij en ik maken.

    Dirk Boersma

    Beantwoorden
  6. @DirkBoersma1 zegt

    2 januari 2013 om 9:36 am

    RT @hennietibben: [tibbenblogt] niet vies van vette winst http://t.co/pBESZPUd

    Beantwoorden
  7. Anton zegt

    27 april 2013 om 10:32 am

    Goh Hennie, naast hardlopen, ondernemen, delen hebben we weer een gemeenschappelijk thema Dagobert Duck. Ik heb hetzelfde onderwerp onlangs ook beschreven in een blog http://www.leanquality.nl/2013-dagobert-duck-management-of-willy-wortel-stijl/ maar dan meer bedoeld voor MKB en grotere organisaties en vanuit de LEAN gedachte. Met “goed” DNA kun je dus goed geld verdienen (niks mis mee) en bovendien zorgen voor stabiliteit op lange termijn. En het is nog leuk ook om dit samen te realiseren. Misschien een mooie aanvulling op jouw verhaal .

    Beantwoorden
  8. Theo Meereboer zegt

    30 juli 2013 om 1:36 pm

    Hennie, ik heb genoten van je blogpost en wilde uitgebreid reageren. Dat is doe ik bij deze in de vorm van een blogpost: http://www.commidea.nl/?p=7580

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in