• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

grip op vitaal werk

Door: Hennie Tibben Reageer 19 augustus 2009

Bijgewerkt op: 6 maart, 201712:49 pm
bron: www.gitaya.nl
bron: www.gitaya.nl

Beste leverancier van vitale producten of diensten, beste bedrijven. Dit is een oproep, je hebt griepbestrijdingsplicht. Ik zie de grieppandemie als grote bedreiger van onze nationale veiligheid en economie. Ik wil dat je continuïteitsplannen maakt, midden augustus klaar alsjeblieft. Groetjes van Ab, je minister.

De brief is gestuurd naar werkgevers. Maar hoe gaan (zelfstandig) werkende professionals eigenlijk om met vitaal werken en hun eigen continuïteit? Ik merk regelmatig dat ze onzichtbaar, onbereikbaar zijn, een computer of telefooncrash hebben of belangrijke data kwijt zijn. Daar komt nu een grieprisico bij en straks weer iets anders. Steek jij je kop in het zand of sta je wel eens stil bij “wat als ….. ?”

In dit artikel geef ik wat voorbeelden uit mijn werkpraktijk, een instrument om een risicoanalyse uit te voeren, voorbeelden en maatregelen die relatief makkelijk uit te voeren zijn. Zodat je vooral met de kern van je werk bezig kunt zijn en blijven.

Eind juli bezocht ik de websites van het Ministerie van VWS en de RIVM. Op zoek naar griepinformatie, ik kon er nog niet zo veel mee. Via Twitter vroeg ik: “Mexicaanse griep, welke kansen/-risico’s/maatregelen zie je in jouw werk?” Geen favoriet onderwerp, wel enkele serieuze reacties.
– “ik neem geen maatregelen. Ik kan preventief een normale griepprik krijgen, maar die helpt niet tegen de mexicaanse denk ik (Maarten Bouwhuis, Presentator & Gespreksleider / Freelance journalist BNR Nieuwsradio).
– “dienen vanuit de zorg rekening houden met uitval 30-50%van personeel, zorg moet doorgaan, nu in kaart brengen ‘onnodige’ werk” (Karin Luidens, Manager Recruitment & Mobiliteit Amerpoort).
Er is al veel geschreven over de aanpak van de griepdreiging, vandaag gaat in ieder geval de landelijke grip op griep publiekscampagne van start.

Griep is één van de vele factoren die invloed hebben op je werk. Als je je eigen werk serieus neemt, dan kun je een risicoanalyse uitvoeren. Gewoon wat voorbeelden. Ik begin met de griep, dan hebben we dat gehad.

bron: www.alarmmanagement.eu
bron: www.alarmmanagement.eu

Een risico is 1-2 weken griep (H1N1) of quarantaine, dekans is 10-30% (?) tijdens najaar 2009, de consequentie ervan is tijdelijk groot. Welkemaatregelen kan ik verzinnen?
– voorkomen besmetting (tips Postbus 51), griepprik/vaccinatie
– vervanging door collega, virusremmer, thuiswerkplek, webshops voor benodigdheden, financiële buffer
– bedenken alternatieve werkzaamheden, wat kan ik nog wél?

Een ander risico: onbereikbaar zijn, bijv. per telefoon of email. Grote kans bij klant/relatie onvriendelijk gedrag, éénrichtings zendverkeer en bij overgang naar andere provider, de consequenties kunnen groot zijn.
Mogelijke maatregelen:
–  dagelijks contactmomenten (bellen, mailen, rondlopen) inplannen in agenda
–  verschillende providers voor mobiel en vast netwerk
–  provider en diensten beoordelen op continuïteit en bereikbaarheid (providers kunnen ook stoppen en je telefoon is meer dan een gadget)

En dan het risico: onzichtbaar op werkvloer, arbeidsmarkt. De kans hierop is groot als je je vooral richt op de waan van de werkdag. De consequenties kunnen groot zijn in de toekomst.
Mogelijke maatregelen voor een zichtbare professional:
– jezelf laten zien, horen, lezen en hiervoor wekelijks tijd inplannen (relatiebeheer, netwerken)
– je werkprofiel/CV online plaatsen (LinkedIn is 24/24 uur open)
– etc.

Nog eentje dan: risico van dataverlies (relevante contacten, agenda, documenten), moeilijk om de kans in te schatten, maar zeker is dat dit grote consequenties kan hebben.
Voor mij zijn contacten erg belangrijk. Verder houd ik van opruimen, maar niet van werk opnieuw doen of werk dat zichzelf naar de prullenbak heeft verplaatst.
Wat kun je zelf doen?
– dagelijks synchroniseren van relevante data van mobiele hardware (bijv. contacten en agenda op smartphone) met vaste hardware (bijv. computer, laptop)
– vaste back-up momenten (incl. data in beheer bij anderen, bijv. abonnementhouders bij e-nieuwsbriefservice). Grote kans dat je dit kunt automatiseren. Eén keer inrichten en klaar ben je.

Zo kun je natuurlijk nog heel veel risico’s benoemen. Algemene of persoonlijke risico’s. Of de griep zich laat managen zal blijken. Zeker is dat jij en ik in 2009 veel kansen krijgen om te zien wie vitaal blijft werken en prioriteit krijgt van een klant of leverancier.

Hoe vitaal ben jijzelf? Voor welke potentiële klanten is jouw werk nu vitaal? Welke leveranciers zijn voor jou vitaal en hoe vitaal zijn zij? Welke risico’s kun je omkeren in kansen?

Maak dus tijd voor je eigen analyse. Naast risico’s beheersen kun je ook kansen benutten!

Jouw reactie op dit artikel is welkom!

Reageer

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in