“Ik wil best met je werken, maar we hebben geen budget”. Hoe vaak heb je dit gehoord?
Je bent een mens en een dienstverlener, helpen zit in je bloed. Dus je gaat geven. Tot je wakker wordt met een heuse kater.
Valse hoop
Zo was er een professionele fotograaf. Hij reisde tussen zijn afspraken door ook nog even last minute naar een landelijk congres dat er toe deed. Hij mocht gratis foto’s maken.
De foto’s verschenen rap op de Facebookpagina die er toe deed. Met ’n koele kale naamsvermelding. Zonder link naar z’n eigen website. Het zou vast goed komen. Principe van wederkerigheid.
Het universum is vriendelijk, toch?
No skin in the game
Als jij langs bent geweest bij je klant – letterlijk of figuurlijk – dan wil je dat er iets is veranderd. Verschil maken. De creatie of implementatie van iets dat nu mooier, beter, makkelijker of winstgevender is.
Wat doet het met je klant zolang je grenzeloos blijft geven? Het maakt van je klant een consument. Eentje die lekker achterover kan leunen. Zo’n klant waar jij steeds harder aan ‘moet’ trekken.
Voor je klant hangt er weinig van af. Er is geen spanning. Je klant voelt zich steeds minder geroepen iets te doen. Je zet je klant op non-actief.
Zwart gat en dikke mist
Je bent trots op je werk en een deel ervan is nu gevat in een PDF. Met mooie opmaak. En voor je het weet, stuur je deze zomaar rond. Als bijlage in een e-mail.
Zo zie je niet meer wie er nu echt interesse had in jouw werk. Wie graag zijn hand op had willen steken naar je. Jou aan je jasje had willen trekken, omdat je vast goed zou kunnen helpen.
Hoe kun je onbezorgd gratis geven?
- houd regie en neem ‘gratis’ artikelen op in je assortiment. Maak gratis weggever(s) met een heldere belofte, bied deze op een presenteerblaadje aan en geef je klant de kans om zich bij jou te melden met een duidelijk JA!
- vraag iets terug. Altijd. Wees daarin heel precies. Wat komt jou heel goed uit? Een voornaam en e-mailadres? Of ook de familienaam en bedrijfsinformatie? Een plek op ’n website, met je bio, foto EN dé uitnodigende link naar je eigen website?
- maak gratis waardevol en lever het in perfecte staat af. Gratis is geen prul, maar dienstverlening. Maak er geen disservice van. Zorg dat ook je gratis product naadloos past bij jouw propositie, jouw plek in de markt.
- weet met welke 10 dingen je concurrenten inhaalt. Of je nu werkt met je klant of een businesspartner. Je hebt niet alleen expertise, maar ook relaties, producten, bezoekers, een infrastructuur (bijv. een lijstmanager, website, betaalservice) en meer.
- werk je gratis voor je portfolio, prestige, naamsbekendheid? Regel dat dan. Heel precies. Mensen – en zeker werknemers – overschatten vanzelflopende mond-tot-mondreclame vreselijk. Het is aan jou om het anderen extreem makkelijk te maken bij jou te komen.
Wil je helder zicht op wat je klant wil en deze zelf in actie laten komen? Pak de regie en creëer een uitgekiende en populaire gratis afdeling binnen je dienstenaanbod. Anders word je GESLOOOOPT.
Wat doe jij (met) gratis? Per ongeluk of helemaal expres?
voor gul gratis geven heb je een budget http://t.co/0UFGDb9fA5 via @hennietibben
Voor gul gratis geven heb je een budget. Lees het blog van @hennietibben http://t.co/eJvYocSpud
we hebben nog n leuke stageplek @hennietibben: “Ik wil best met je werken, maar we hebben geen budget” http://t.co/fXxzvd9ULr
“@hennietibben: “vraag iets terug. Altijd. Wees daarin heel precies”. http://t.co/QqyNSA2IzK #gratis” … en zo is dat!
RT @MarcelvanDriel: Mijn blog ‘Je hebt helemaal geen budget om voor niks te werken’ http://t.co/KUN5QsEQ0M aangevuld met link naar http://t…
Tsja, als wij, vrijwilligers, niet zouden werken in het theater …. zou er helemaal geen theater in de gemeente zijn!
@Mrs. M.P.
je vrijwilligersvoorbeeld lijkt voor mij te gaan over precies hetzelfde idee: een soort gratis afdeling binnen een groter geheel. Dan nodig ik zowel het theater als de vrijwilliger(s) uit het eigen gratis budget te bewaken. In tijd, geld, …. Het is niet oneindig.
Bam…!!!
Het kan maar duidelijk zijn 😉
“Helpen zit in je bloed. Dus je gaat geven. Tot je wakker wordt met een heuse kater.”
http://t.co/gx2Gj4c9ql van @hennietibben
RT @hennietibben: hoe kun je het allerbeste gul gratis geven als ondernemer? http://t.co/AgMYSRhGxY
RT @hennietibben: voor gratis geven heb je een budget http://t.co/ag1X4dhJKW
GMTA, @MarcelvanDriel RT @hennietibben: voor gratis geven heb je een budget http://t.co/tLhqXcEfPC
RT @hennietibben: “Ik wil best met je werken, maar we hebben geen budget” http://t.co/uzLLdRphg8
Heel nuttige (marketing)tip voor #zzp’ers en #mkb’ers: http://t.co/oaWesFDZKX. Dank @hennietibben