• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

Hoe blijf je binnen budget, juist met grátis?

Door: Hennie Tibben 15 Reacties 24 januari 2014

Bijgewerkt op: 1 juni, 20173:57 pm

“Ik wil best met je werken, maar we hebben geen budget”. Hoe vaak heb je dit gehoord?

Je bent een mens en een dienstverlener, helpen zit in je bloed. Dus je gaat geven. Tot je wakker wordt met een heuse kater.

Valse hoop

Zo was er een professionele fotograaf. Hij reisde tussen zijn afspraken door ook nog even last minute naar een landelijk congres dat er toe deed. Hij mocht gratis foto’s maken.

De foto’s verschenen rap op de Facebookpagina die er toe deed. Met ’n koele kale naamsvermelding. Zonder link naar z’n eigen website. Het zou vast goed komen. Principe van wederkerigheid.

Het universum is vriendelijk, toch?

No skin in the game

Als jij langs bent geweest bij je klant – letterlijk of figuurlijk – dan wil je dat er iets is veranderd. Verschil maken. De creatie of implementatie van iets dat nu mooier, beter, makkelijker of winstgevender is.

Wat doet het met je klant zolang je grenzeloos blijft geven? Het maakt van je klant een consument. Eentje die lekker achterover kan leunen. Zo’n klant waar jij steeds harder aan ‘moet’ trekken.

Voor je klant hangt er weinig van af. Er is geen spanning. Je klant voelt zich steeds minder geroepen iets te doen. Je zet je klant op non-actief.

Zwart gat en dikke mist

Je bent trots op je werk en een deel ervan is nu gevat in een PDF. Met mooie opmaak. En voor je het weet, stuur je deze zomaar rond. Als bijlage in een e-mail.

Zo zie je niet meer wie er nu echt interesse had in jouw werk. Wie graag zijn hand op had willen steken naar je. Jou aan je jasje had willen trekken, omdat je vast goed zou kunnen helpen.

Hoe kun je onbezorgd gratis geven? 

  • houd regie en neem ‘gratis’ artikelen op in je assortiment. Maak gratis weggever(s) met een heldere belofte, bied deze op een presenteerblaadje aan en geef je klant de kans om zich bij jou te melden met een duidelijk JA!
  • vraag iets terug. Altijd. Wees daarin heel precies. Wat komt jou heel goed uit? Een voornaam en e-mailadres? Of ook de familienaam en bedrijfsinformatie? Een plek op ’n website, met je bio, foto EN dé uitnodigende link naar je eigen website?
  • maak gratis waardevol en lever het in perfecte staat af. Gratis is geen prul, maar dienstverlening. Maak er geen disservice van. Zorg dat ook je gratis product naadloos past bij jouw propositie, jouw plek in de markt.
  • weet met welke 10 dingen je concurrenten inhaalt. Of je nu werkt met je klant of een businesspartner. Je hebt niet alleen expertise, maar ook relaties, producten, bezoekers, een infrastructuur (bijv. een lijstmanager, website, betaalservice) en meer.
  • werk je gratis voor je portfolio, prestige, naamsbekendheid? Regel dat dan. Heel precies. Mensen – en zeker werknemers – overschatten vanzelflopende mond-tot-mondreclame vreselijk. Het is aan jou om het anderen extreem makkelijk te maken bij jou te komen.

Wil je helder zicht op wat je klant wil en deze zelf in actie laten komen? Pak de regie en creëer een uitgekiende en populaire gratis afdeling binnen je dienstenaanbod. Anders word je GESLOOOOPT.

Wat doe jij (met) gratis? Per ongeluk of helemaal expres?

15 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. @henkdevelde zegt

    25 januari 2014 om 8:04 pm

    voor gul gratis geven heb je een budget http://t.co/0UFGDb9fA5 via @hennietibben

    Beantwoorden
  2. @maliebaan45 zegt

    29 januari 2014 om 8:40 am

    Voor gul gratis geven heb je een budget. Lees het blog van @hennietibben http://t.co/eJvYocSpud

    Beantwoorden
  3. @BrigitteSchapen zegt

    19 februari 2014 om 11:56 am

    we hebben nog n leuke stageplek @hennietibben: “Ik wil best met je werken, maar we hebben geen budget” http://t.co/fXxzvd9ULr

    Beantwoorden
  4. RiaSmid-counselcoach (@riasmid) zegt

    23 februari 2014 om 11:51 am

    “@hennietibben: “vraag iets terug. Altijd. Wees daarin heel precies”. http://t.co/QqyNSA2IzK #gratis” … en zo is dat!

    Beantwoorden
  5. @sonjavanvuren zegt

    23 februari 2014 om 1:52 pm

    RT @MarcelvanDriel: Mijn blog ‘Je hebt helemaal geen budget om voor niks te werken’ http://t.co/KUN5QsEQ0M aangevuld met link naar http://t…

    Beantwoorden
  6. M.P. van de Laak zegt

    23 februari 2014 om 2:06 pm

    Tsja, als wij, vrijwilligers, niet zouden werken in het theater …. zou er helemaal geen theater in de gemeente zijn!

    Beantwoorden
  7. Hennie Tibben zegt

    23 februari 2014 om 2:37 pm

    @Mrs. M.P.

    je vrijwilligersvoorbeeld lijkt voor mij te gaan over precies hetzelfde idee: een soort gratis afdeling binnen een groter geheel. Dan nodig ik zowel het theater als de vrijwilliger(s) uit het eigen gratis budget te bewaken. In tijd, geld, …. Het is niet oneindig.

    Beantwoorden
  8. Sonja Broekhuizen zegt

    23 februari 2014 om 6:33 pm

    Bam…!!!
    Het kan maar duidelijk zijn 😉

    Beantwoorden
  9. Riet de Wit (@WebsiteCoachRdW) zegt

    28 februari 2014 om 11:00 am

    “Helpen zit in je bloed. Dus je gaat geven. Tot je wakker wordt met een heuse kater.”
    http://t.co/gx2Gj4c9ql van @hennietibben

    Beantwoorden
  10. @GlennySijlbing1 zegt

    11 maart 2014 om 11:55 am

    RT @hennietibben: hoe kun je het allerbeste gul gratis geven als ondernemer? http://t.co/AgMYSRhGxY

    Beantwoorden
  11. Jolanda Pikkaart (@jolandapikkaart) zegt

    3 april 2014 om 8:09 pm

    RT @hennietibben: voor gratis geven heb je een budget http://t.co/ag1X4dhJKW

    Beantwoorden
  12. @schlimazlnik zegt

    3 april 2014 om 8:21 pm

    GMTA, @MarcelvanDriel RT @hennietibben: voor gratis geven heb je een budget http://t.co/tLhqXcEfPC

    Beantwoorden
  13. Thyraxx | Lou Marten (@thyraxx) zegt

    13 mei 2015 om 11:12 am

    RT @hennietibben: “Ik wil best met je werken, maar we hebben geen budget” http://t.co/uzLLdRphg8

    Beantwoorden
  14. @GerardWeck zegt

    30 juni 2015 om 9:46 am

    Heel nuttige (marketing)tip voor #zzp’ers en #mkb’ers: http://t.co/oaWesFDZKX. Dank @hennietibben

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in