• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

waarin Eva Jinek niet de enige is

Door: Hennie Tibben 4 Reacties 27 april 2012

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:21 pm

In haar talkshow noemde Eva Jinek € 150.000 een hoger middeninkomen. Haar gast reageerde onmiddellijk: ‘dat is geen hoger middeninkomen, dat is gewoon een heel hoog inkomen’.

Zij zijn niet de enigen die met elkaar soebatten over de hoogte van een hoger inkomen. Ook zelfstandig ondernemende professionals worden uitgedaagd als het gaat om tarieven. Zo kan het zijn dat je klant een werknemer is en jou al snel een graaier en wel erg vrije vogel vindt. Maar is dat zo?

Het CPB rekent in 2014 met € 34.500 als bruto modaal jaarinkomen. Wist je dat ruim 50% van de ZZP-ers een winst heeft die minder is dan modaal?

Maar deze vergelijkingen brengen je vooral van de regen in de drup.

De werkelijkheid is dat hier zure appels met zoete peren worden vergeleken.
Zo bestaat er een vuistregel: streef als zelfstandige (dienstverlenende) professional naar een jaaromzet van minimaal 2,5 x het jaarinkomen van een werknemer. Omdat je veel extra’s (tijd, geld) voor eigen rekening en risico neemt.

Een werknemer loopt eigenlijk met een all inclusive polsbandje rond. Hij heeft alles uitbesteed en georganiseerd bij de werkgever. Hierdoor blijven veel werkelijke kosten en voorzieningen buiten zijn gezichtsveld.

Toch komen veel zelfstandige professionals – ook hoger opgeleide – er onnodig bekaaid af, dat blijkt wel uit de cijfers, de ingewikkelde financiële vergelijkingen en het troebele beeld over wat een hoger middeninkomen is of niet. Ook de Kamer van Koophandel en het Calimero-effect helpen niet.

Want de Kamer van Koophandel geeft je een flink stempel bij het inschrijven: ze noemen je een starter. En voor je het weet ga je naar een netwerkbijeenkomst en maak je bij iemand een belabberde eerste indruk. Want je hoort het jezelf zeggen: ‘ik ben net begonnen’.

Of je voelt je klein tegenover grote merken, organisatiereuzen en oudgedienden. Zij zijn groot en ik ben klein, ineens doe je Calimero heel goed na.

Wacht even: een startende Calimero? En dat terwijl je een hoger opgeleide medior of senior bent! Iemand met veel werkervaring, nog meer levenservaring en alle kansen en redenen om dit de komende jaren te verzilveren en verder uit te bouwen.

Wil je als zelfstandig ondernemende professional een vliegende doorstart maken?

Je eerste en allerbelangrijkste stap is dan om je streefjaaromzet te bepalen. Deze is minimaal (echt minimaal) 2,5 x een bruto modaal jaarinkomen. Was je kortgeleden nog werknemer? Dan pak je 2,5 x je laatste bruto jaarinkomen.

Hierna vraag je jezelf af met welke soort artikelen je deze jaaromzet gaat bereiken. Verkoop je tijd tegen een bepaald uurtarief of heb je een winkel met een paar aantrekkelijk geprijste kant-en-klare dienstpakketjes met een mooie strik eromheen?

Wanneer je je tijd gaat verkopen dan heb je 2 zekerheden. Allereerst stort je jezelf op de markt van eenvoudig inwisselbare flexwerkers. Maar alleen al naar deze markt gaan en er staan is uitputtend. En áls het je lukt om jezelf heel goed te verkopen dan raak je snel uit voorraad. Je werkuren zijn op, je hebt net als in de supermarkt een leeg schap.

Verkoop je tijd, dan knal je dus al snel tegen je eigen glazen plafond. Zelfs op een pak hagelslag staat niet in hoeveel tijd deze werd gemaakt. Zelfs werknemers met Het Nieuwe Werken worden niet betaald voor uren maken, maar wel voor het resultaat dat ze leveren.

Het geweldige alternatief is dat je een paar heel concrete diensten of producten aanbiedt. Je kiest je eigen appels, peren of ander fruit.  Ze hebben een kop en een staart, beloven een resultaat en zijn zeer winstgevend voor jou én je klant.

De verdienmodellen van zelfstandig ondernemende professionals staan in Nederland nog in de kinderschoenen. Maar als je niet snel tegen je eigen glazen plafond aan wilt knallen, dan stop je nu met uurtje-factuurtje en maak je een eigen assortiment.

Je ontwikkelt en verkoopt diensten die jou én je klant fantastisch helpen: je boekt meervoudige winst (tijd, geld, energie, vrijheid, flexibiliteit, continuïteit, …..)

Ik lees je reactie graag ! (klik op reactie en scroll naar beneden)

4 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. @HappySan zegt

    14 december 2012 om 9:38 am

    mooie eye-opener en goede uitdaging. “@hennietibben: [tibbenblogt] waarin Eva Jinek niet de enige is http://t.co/KRG7n67u”

    Beantwoorden
  2. @Pirouette2012 zegt

    4 januari 2013 om 9:08 am

    Over eerlijk kijken naar je tarief als ondernemer. http://t.co/XlsgLjOM via @hennietibben

    Beantwoorden
  3. Hennie Tibben (@hennietibben) zegt

    4 januari 2013 om 2:30 pm

    @Pirouette2012 dank voor je mention! http://t.co/CAYrLoGO

    Beantwoorden
  4. @TamaraHeskes zegt

    1 mei 2013 om 12:06 pm

    Leestip: over je tarief als ondernemer RT @hennietibben waarin Eva Jinek niet de enige is http://t.co/5L9OmWYGRH

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in