• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

Waarom een gratis weggever een dilemma is en tóch loont

Door: Hennie Tibben 11 Reacties 12 september 2013

Bijgewerkt op: 1 juni, 20173:59 pm

9 redenen waarom een gratis weggever je niet duur komt te staan. Artikel met ondernemerstips van Hennie Tibben“Een gratis weggever, eh… moet ik dan een eBook maken? Nee, een nieuwsbrief, daar beginnen we niet aan. Weinig nieuws onder de zon en al helemaal niet origineel”.

De hang naar nieuw en orgineel is zo groot dat veel zelfstandige professsionals klanten en omzet missen.

Gratis weggever, monster en proef, iedereen vindt er wat van. Want iedereen ként het. Gratis is woest aantrekkelijk. In ieder geval voor de ontvanger.

Waarom experimenteert en scoort de ene zelfstandige professional er wel mee en blijft het bij anderen ergens haperen? De een schuwt gratis diensten, de ander geeft grenzeloos gratis informatie. Wat is dat toch?

Gratis bezorgt de gever ook een spagaat, dilemma en spanning. Dat gaat niet alleen over ‘hoe doe ik dat dan slim?”. Maar ook over “waarom eigenlijk?” en je eigen gedachten over “gratis”.

Apart sociaal type

Mensen kunnen er een dagtaak van maken om GRATIS weggevers te scoren. Bonnetjes, wedstrijden, etc. Ga maar eens praten met de consumentenservice van een pak hagelslag of zak chips. Daar kennen ze XXL-gratis-jagers die eerst klagen om daarna een genoegdoening te ontvangen. Gratis.

Ik las en ken een verhaal over een gratis lunch en de horden die erop af kwamen. Ook wel ‘apart sociaal type’ genoemd in het boek Free van Chris Anderson. Wil je die in je zaak, bedrijf of praktijk?

Ethiek van hackers – principe nummer 3 De Amerikaanse schrijver Stewart Brand sprak in 1984 op een Hackers Conference met Steve Wozniak, de cofounder van Apple Computer:

“On the one hand information wants to be expensive, because it’s so valuable. The right information in the right place just changes your life.

On the other hand, information wants to be free, because the cost of getting it out is getting lower and lower all the time.

So you have these two fighting against each other”.

Dit gevecht gaat door. Hackers en klokluiders zeggen “information should be free”. En aan de andere kant hebben we het intellectuele eigendom en zijn mensen bang dat hun werk software wordt.

“The right information in the right place just changes your life”

Precies daar zit de opening. Jij en je mogelijke klanten kunnen dagenlang informatie aftappen. Van netwerkbijeenkomsten, workshops, het internet. Maar wat doen ze er mee? Doe je er iets mee? Heb je er direct iets aan?

Iedereen heeft toegang tot veel informatie. Dat is zelfs een probleem: too much information. Information overload. Infobesitas.

Wie zorgt ervoor dat het direct een stap verder komt na horen, zien en lezen? Actie, praktische toepassing, implementatie? Bij voortduring? Dit is het terrein en de taak van de dienstverlenende ondernemer!

9 redenen waarom je direct een gratis weggever wilt aanbieden, helemaal expres

  • je hoeft niet te wachten op het JA-woord van je klant tegen een grotere betaalde dienst. Je maakt je klant instant gelukkig door 1 stukje relevante informatie te geven, waarmee je klant direct een verandering in zijn of haar leven kan maken. Zelfs bewustwording is daarin een stap. En daarna door naar het volgende level. Met jou.
  • je wekt vertrouwen via een gratis demonstratie (aanname: goed concept, goed uitgevoerd!). De Bob Burg-mantra: mensen doen graag zaken met mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Met een gratis demonstratie kom je ver voorbij “wij van WC-eend adviseren…” want je gaat direct door naar ‘walk your talk’.
  • je maakt diensten tastbaar als een pak hagelslag. Als aanbieder weet je welk probleem je oplost en wat er allemaal nog meer mogelijk is, maar de ander niet. Mijn vader vindt internet nog steeds niets, maar is al wel gek op Flightradar24 op mijn smartphone (en zo werd de gratis app al snel de betaalde pro-versie).
  • je kunt via internet 24 uur per dag/7 dagen per week een dienst verlenen. “Misschien dat het verhaal duidelijker wordt als we je een kleine demonstratie geven van ons pakket”. Zo lees ik in mijn e-mail. Voor deze demonstratie moet ik wel ergens naar toe. Hopen dat dat een goede investering is. En een sympathiek bedrijf.
  • je bent vrij van allerlei telefoontjes of vragen in je e-mail waarvan je direct al weet dat je er weinig mee kunt of wilt. Je gratis diensten filteren en regelen dat de mensen en vragen die bij jou komen al een stap verder zijn. Wat er op je ligt te wachten is kwalitatiever.
  • je bent verlost van steeds dezelfde vragen beantwoorden, dezelfde instructies of voorbereidingstips geven. Antwoorden, instructies en tips die het leven van jou én je klant snel kunnen veraangenamen. De vragen die na je gratis weggever komen, zijn al van een andere orde. Een stap verder, dieper.
  • je krijgt een zelfstandig wandelende reclamezuil. Mond-tot-mond-reclame, doorverwijzers, virale marketing/sales. Mensen tippen en helpen elkaar graag en als jij het ze met een ideale weggever heel makkelijk maakt…
  • je aan één gratis weggever niet genoeg hebt. Zelfs gratis verkoopt niet vanzelf. Gratis is ook een aanbod en heeft een vervolg nodig: opbouw en samenhang. Je gratis afdeling is niet gescheiden van je betaalde aanbod, je klant kan een naadloze overgang bij je maken. Maar pas als jij de uitnodigingen doet EN de ‘juiste knip’ hebt tussen gratis en betaald.
  • je gratis weggever is een marktverkenner. Je ontdekt welke diensten je wel of juist niet gaat (door)ontwikkelen. Of het nu gaat om de presentatie, productvorm of inhoud: de belangstelling voor je gratis weggever laat zien waar mensen op zitten te wachten. Want zelfs je gratis weggever vraagt een investering van ze.

De weg naar omzet en klanten loopt niet rechtstreeks via gratis. Ik krijg ook ‘zomaar’ mensen aan de lijn die direct met me willen samenwerken. En toch: heel vaak is dat begonnen met een ‘gratis’. Ergens. Ooit.

11 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. @belindafallaux zegt

    12 september 2013 om 12:26 pm

    “@hennietibben: “moet ik dan een eBook maken?” gratis artikel over gratis weggevers http://t.co/VkHeb2K9bh” Goed en toepasbaar blog.

    Beantwoorden
  2. @Metatekst zegt

    12 september 2013 om 5:29 pm

    Vandaag voor 2 klanten een e-book geredigeerd, zie ik een blog van Tibben: waarom het zo goed werkt. Aanrader: http://t.co/cmNtMfFV6b

    Beantwoorden
  3. Henk van der Wijk zegt

    13 september 2013 om 10:31 am

    Echt een hot item, waar veel over te zeggen valt. Wat doelstelling betreft gaat het steeds om het verstevigen van de relatie met de (potentiële) klant en om het verlagen van de drempel om te kopen. Het weggeven van waarde is daartoe een goed middel. Maar dat middel kan vele vormen hebben. Wat ook relevant is maar niet zo bekend: tussen het moment van het eerste contact met een prospect en het koopmoment vindt een psychologisch proces plaats (know-like-trust-buy) dat om een aantal contacten vraagt. Als je dat invult met waarde voor de prospect, die niet veel kost om te produceren, levert dat goede ROI op. Een goede grens om te bepalen welke info gratis is en welke niet meer, wordt bepaald door het “how to” principe in het oog te houden: willen weten hoe je het moet doen, ligt in de betaalde zone.

    Beantwoorden
  4. Michel Penterman (@MichelPenterman) zegt

    13 september 2013 om 11:15 am

    Dus: doen die gratis weggever! RT @hennietibben: mn gratis weggever over gratis weggevers http://t.co/ljpdYcx9bY

    Beantwoorden
  5. Marjon Saft zegt

    13 september 2013 om 1:06 pm

    Redenen genoeg zo te zien!

    En leuke timing van je blog; Ik heb mijn gratis weggever bijna klaar, en het is een soort voorbereidende stap geworden waardoor mensen alvast na kunnen denken over wat ze willen met hun website! Ben benieuwd hoe het gaat werken!

    Beantwoorden
  6. @DeVideovakvrouw zegt

    13 september 2013 om 4:39 pm

    “De hang naar nieuw en orgineel is zo groot dat veel zelfstandige professsionals klanten en omzet missen”@tibbenwerkt http://t.co/WYMwZH3s2M

    Beantwoorden
  7. @DeVideovakvrouw zegt

    16 september 2013 om 1:40 pm

    “Mensen kunnen er een dagtaak van maken om GRATIS te scoren. Bonnetjes, wedstrijden, etc.” Blog van @hennietibben http://t.co/Ms9zhLrbIl

    Beantwoorden
  8. @GretavB zegt

    18 september 2013 om 11:52 am

    waarom gratis weggevers je niet duur komen te staan http://t.co/eQ8bzpjgau via @hennietibben

    Beantwoorden
  9. @PatrickJenner zegt

    17 december 2013 om 12:11 pm

    Het concept van #opensource RT @hennietibben: 9 redenen waarom gratis weggevers je niet duur komen te staan http://t.co/32BGxJV0W3

    Beantwoorden
  10. Marlijn Mosterd (@MarlijnMosterd) zegt

    1 mei 2014 om 3:55 pm

    Waarom een gratis weggever een dilemma voor je is en tóch loont http://t.co/3gjx7LnHQo http://t.co/kQ78bCbc3S RT @hennietibben

    Beantwoorden
  11. @FemkeHogema zegt

    12 mei 2015 om 11:16 pm

    RT @hennietibben: waarom een gratis weggever een dilemma voor je is en tóch loont http://t.co/mxU3ZnJEwX

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in