“Tibben, wat heb je NU weer gedaan?” Ik ben nog maar net een twintiger en zit achter mijn bureau. Voor me staan Harm en meneer Fred, een onafscheidelijk ICT-duo dat aan je bureau verschijnt als er iets platligt. Fred stond altijd strak in het pak, Harm had steevast opgestroopte overhemdsmouwen.
Vanaf mijn 2e werkgever trof ik het met de techniek. De eigenaren van de bedrijven waar ik werkte hadden veel baat bij slimme systemen. Er moesten grote aantallen van fabrieken naar klanten. Elke dag weer, zo betrouwbaar en efficiënt als mogelijk.
Maar vandaag is het weer zover, Harm en meneer Fred staan aan mijn bureau. Volgens hen ben ik de ellendige veroorzaker en ik hoor “Tibben, wat heb je NU weer gedaan?”.
Dit herenduo met een heel eigen gevoel voor humor leek het fijn te vinden me te laten voelen alsof het allemaal aan mij lag. Ook pakten ze deze momenten schijnbaar royaal aan om te laten merken hoe afhankelijk ik wel niet van ze was.
Terwijl mijn collega’s en ik voor 12.00 uur de bestellingen van klanten in dat prachtige systeem wilden hebben. Zodat de vrachtwagens op tijd bij klanten konden zijn.
Een aantal 😉 jaren later kan ik me goed voorstellen dat ik als junior een dankbaar ‘slachtoffer’ was voor Harm en meneer Fred. Ik was en ben ambitieus, wil vernieuwen en maak graag gebruik van helpende systemen. En dus loop ik ook tegen ICT-hindernissen aan. Niet alleen tegen de systemen, maar ook tegen de logica en taal van de makers ervan.
Die frustratie weegt niet op tegen de voordelen die je als zelfstandige professional kunt hebben van techniek. Dikke kans dat je zonder Microsoft, KPN, Apple, het www en natuurlijk de open source van de laatste jaren kansloos zou zijn als zelfstandige professional.
“Ik ben een digibeet!” hoor ik ondernemende professionals regelmatig verzuchten. Ze branden hun vingers er liever niet aan, Skypen, sociale media en bloggen is gedoe en vooral iets voor anderen.
Maar moeilijke omgang met technologische vooruitgang is van alle tijden.
Dit zijn een aantal fragmenten uit een interview met hoogleraar techniekfilosofie Peter-Paul Verbeek (bron: Volkskrant 6-8-2011):
- mensen ontwerpen voortdurend technieken die de mens lijken te overstijgen. …. De bril, de auto, de elektriciteit….
- mensen zijn zelf meeveranderd in interactie met die techniek … Zo ontdekken we steeds iets over onszelf in interactie met die techniek.
- je kunt wel heel hard gaan roepen dat iets slecht is en er niet zou moeten zijn, maar die dingen zijn er nou eenmaal
- je kunt beter gaan nadenken over hoe we ermee kunnen omgaan en wat doet zo’n techniek met het goede leven?
- aan ethici is het om te duiden wat er verandert en wat er op het spel staat
- zodat je zelf actief vorm kunt geven aan jouw bestaan met die techniek, hoe je ermee omgaat
Kijk naar wat anderen succesvol inzetten en selecteer de techniek waarvan je denkt dat deze jou en je bedrijf gaat helpen je idealen te bereiken. Weet zelf wat je belangrijk vindt, welke eisen je stelt en regel support. Dat is niet Harm of meneer Fred maar wel een expert die oog heeft voor jouw situatie en goed naar je wensen luistert:-)
Geef techniek een kans om ook voor jou en het goede leven te werken!
Wat is jouw ervaring? Ik lees je reactie graag! (klikken op reactie en dan naar beneden scrollen)
Mooi en oooh zo waar.
Hoe vaak moeten we opdrachtgevers nog overtuigen dat een meeting in de hangout van Google+ echt zinvol en effectief is?
Ons bedrijf werkt zonder een vast hoofdkantoor en alle medewerkers werken vanuit verschillende locaties. Zelfs wanneer we wel bij elkaar zijn, is onze workflow volledig digitaal, bewust om er voor te zorgen dat alle acties voor iedereen inzichtelijk blijven. Je wordt er blij van en het werkt heel intuïtief.
Wat betreft het boek in de afbeelding. Fantastisch en zinvol om te lezen.
Hoe ethisch is de technologische vooruitgang wanneer die is toegepast op de mens? Is het terecht om een renner zonder benen die een protese gebruikt, te verbannen van reguliere wedstrijden… omdat hij te hard kan rennen?
Kristian
leuke fragmenten uit de krant. Ik ben het ermee eens en denk dat deze ontwikkeling in technologie veel goed kan doen, kijk bijvoorbeeld daar de kracht van goede doelen en aanzetten tot actie via social media..
@Kristian zeer herkenbaar en dat overtuigen (of in laten zien) zie ik voorlopig als onderdeel van mijn werk. Goed te lezen dat ook jij niet alleen instrumenteel denkt, maar ook de wezenlijke vragen stelt! Op het goede leven:)
@Lana in 2011 zag ik prachtige voorbeelden van goede doelen of acties via sociale media. Op naar meer!