“Het is echt niet zo moeilijk. Ik doe het in 5 minuten”. Ik spreek met de helpdesk, mijn internetverbinding hapert ineens en ik wil het graag en snel oplossen.
Mijn computerbuddy constateerde dat mijn bandbreedte niet constant genoeg was.
Nu hoor ik van mijn provider dat mijn modem – van anderhalf jaar – oud en niet goed is. Ik zie op tegen wat komen gaat: een nieuwe modem is snel bezorgd. Maar wie gaat deze installeren?
“Mevrouw, het is echt niet moeilijk, ik kan het in 5 minuten. U krijgt er een handleiding bij, het spreekt voor zich”. Ik denk “ja, voor jou wel. Ik moet weer eens beslissen of ik er dus eerst zelf aan begin of direct hulp regel”. Maar ik wacht eerst even af.
De doos met het nieuwe modem is er supersnel. Ik neem het aan van de postbode en hoor nog de mannenstem van de helpdesk: “5 minuten, mevrouw”.
Ik wil de man graag geloven en denk: als het hem 5 minuten kost, dan doe ik er misschien een uur over maar hoef ik niet meer een monteur te bestellen en op hem te wachten. Misschien heeft de helpdeskman gelijk en kan ik het zomaar zelf fixen.
Ik pak de handleiding ‘gemakkelijk installeren in 4 stappen’ en bij het tweede onderdeel van stap één gaat het al mis: “bepaal het type van je NT1-kastje”. Ja, hoe dan?
Ondanks de schema’s, kleurtjes en bemoedigende “5 minuten, mevrouw” gaat het mis. Ik volg de makkelijke handeling maar moeilijk en de afbeeldingen lijken niet op de spullen in mijn doos of meterkast.
Zie je nou wel! Wat een rotspullen en -leverancier. Mij vertellen dat het makkelijk is. Mij stom laten voelen. Ik doe het meestal niet makkelijk, met doe-het-zelf-pakketten van anderen.
Wat ik wel makkelijk kan, is bellen. De man komt, hij raakt de handleiding ‘gemakkelijk installeren in 4 stappen’ en veel snoertjes uit de doos maar nauwelijks aan en heeft het toch snel voor elkaar. Mijn nieuwe modem werkt.
Wat heeft mijn technische onnozelheid met ondernemen of jou te maken?
Als zelfstandige professional kun je het fundament van je bedrijf maar beter bouwen op dat wat jij makkelijk in 5 minuten doet, maar waar je geen genoeg van kunt krijgen.
- je plezier, geluk en flow worden voor een groot deel bepaalt door je activiteiten: dus doe het liefst wat je het allerliefste doet
- anders dan werknemers of freelancers, hoef jij je als ondernemer niet te plooien naar een functieprofiel of opdracht, maar kun je je dienstenaanbod zelf ontwerpen. Jij bepaalt WAT je doet en HOE
- ondernemen is uitdagend, maak het jezelf ook makkelijk. Of je met of zonder een team werkt: weet waarmee je met kop en schouders uitsteekt boven anderen en laat de rest over aan diezelfde anderen
- je favoriete werk worden briljante bezigheden als je deze als een mooi pakketje aanbiedt dat (urgente) problemen oplost van je favoriete klanten
- beloof een klinkend resultaat en zeg nooit meer: dat kan ik makkelijk in 5 minuten. Je beledigt je klant en doet jezelf tekort. Je bent een uitblinker: je hebt je natuurlijke voorsprong verder uitgebouwd, veel vlieguren gemaakt en dus al kapitalen geïnvesteerd.
Weet wat jij – ten opzichte van anderen – makkelijk doet, waar je nooit genoeg van krijgt en neem dat als uitgangspunt bij het ontwerpen van je diensten. Zo wordt je aanbod onweerstaanbaar: voor jezelf en je klanten!
Ik lees je reactie graag! (Klik op reactie en scroll naar beneden)
Helemaal waar. RT @hennietibben: [tibbenblogt] wat jij makkelijk in 5 minuten doet http://t.co/sCWZDvqU
‘Helpdesk: “Mevrouw, het is echt niet moeilijk, ik kan het in 5 minuten”. ‘ http://t.co/4vC5vHSc @hennietibben
Eentje vr @Drawblind 🙂 RT @KittyKilian: ‘Helpdesk: “Mevrouw, ‘t is echt niet moeilijk, ik kan het in 5 min. ‘ http://t.co/jLCCMbTf
Modem installeren. “Bij het 2e onderdeel van stap 1 gaat het al mis: bepaal het type van je NT1-kastje” http://t.co/4vC5vHSc @hennietibben
RT @hennietibben: wat jij makkelijk in 5 minuten doet http://t.co/kA8r5CUk
Zo kom je aan onweerstaanbaar aanbod! RT Wat jij makkelijk in 5 minuten doet http://t.co/9XoSxokO89 @hennietibben
RT @hennietibben: wat jij makkelijk in 5 minuten doet http://t.co/9jCFkThPxz