
Wat kost jij? Dit is wel de meest platte manier om aan jou te vragen wat je waarde is. Toch is het een wezenlijke vraag. De waarde van jou en je diensten moet voor jezelf en je potentiële klant glashelder zijn. Ook in harde euro’s.
Toch staan zelfstandige professionals vaak met de mond vol tanden en zie ik prijzen waarvan ik denk: van welke dienst ga je dan wél goed leven of écht verdienen?
Je prijs is een belangrijk instrument, daarmee zet je je tijd en werk om in waarde voor jezelf en je klant.
Hoe bepaal je je prijs als zelfstandige professional? Hieronder vind je een paar manieren om te spelen met getallen, zodat je dichterbij je eigen ideale prijs komt.
- denken als werknemer: het meest voorkomende bruto inkomen voor werknemers is € 33.000,– per jaar (bron: CPB). Streef je naar het meest voorkomende inkomen of naar 0,3, 3x of 30x dat bedrag? Hoe ziet je leven eruit bij deze verschillende bedragen?
- starten als ondernemer: je rekent er niet op dat je fulltime declarabel bent voor klanten. Want je werkt ook aan je bedrijf en neemt vrij. Wanneer je bijv. rekent met 60% van 1.500 werkuren per jaar dan heb je 900 declarabele uren.
- verkopen per uur en jaar: welke uurtarieven hanteren anderen? Van vrachtwagenchauffeur tot interim-manager: gemiddeld rekenen zij met € 69,– per uur. Gemiddeld kun je dus 900 declarabele uren à € 69,– = € 62.100,– verkopen per jaar.
- vrekkerig inkopen: je maakt er een sport van zo weinig als mogelijk uit te geven en draait veel uren. Zodat je verkopen -/- inkopen = brutowinst overhoudt. Dit is zoals supermarkten in oorlog werken: veel moeite voor relatief weinig brutowinst.
- overtuigd ondernemen: je ontwikkelt je diensten en kennis, investeert in acquisitie, opleiding, support en bewaakt je kwaliteit. Je hebt een waardevol aanbod voor een gerichte doelgroep. Je klant betaalt voor de waarde en het resultaat dat jou dienst heeft en geeft.
Wat je ook doet, hang bewust een prijskaartje aan jezelf en je tijd. Maak je keuzes want jij en je potentiële klant kunnen een uur maar 1x uitgeven.
Wat is jouw ervaring of tip? Klik op reactie om te reageren of reacties van anderen te lezen.
Beste Hennie,
Weer een inspirerend artikel en erg herkenbaar. Dankjewel.
Ik werk me drie keer in de rondte en verdien daarmee genoeg, maar ik heb het gevoel dat ik daarmee véél zou moeten verdienen. Maar als je eenmaal je uurtarieven hebt bepaald en afgesproken, valt het niet mee om die ineens te verdubbelen. Of heb jij een goed idee hoe dat zou kunnen?
@Mieke 3x in de rondte werken lijkt op de supermarkt (4e optie). Dat is ronduit zwaar. Ik ken jouw specifieke situatie niet, maar de oplossing zit in basis in de gedachte: ‘van WERKNEMEN naar ONDERNEMEN’. Je hebt nu een deal met je klant/opdrachtgever: wat je doet (aanbod) en hoe je betaald wordt (uurtarief). Jij kunt nu beslissen iets anders aan te bieden: een specifiek probleem oplossen, een resultaat beloven en daar een prijskaartje aan hangen. In dit artikel is het de 5e optie: onderscheidend ondernemen!
Dag Hennie,
Mooi en vooral waar artikel. Dank!
Al lezend bedacht ik het volgende. Als je de weg van het ‘overtuigend ondernemen’ kiest en je maakt zeer waardevolle producten voor veel klanten, kom je eigenlijk ook in een soort waardebepaling achteraf situatie terecht. Het product blijkt pas waardevol als veel klanten het willen. Maar dit is wel een veel fijnere waardebepaling: want je bepaalt zelf de juiste prijs bij aanvang van je ‘verkoop’. Je zit zelf aan het stuur, bent niet ‘overgeleverd’.
Beste Hennie,
ik was gisteren ook in Nijmegen en ben zelf ook voor het bepalen vooraf, maar dan ook je waarde goed positioneren. In mijn beroepsgroep (zorg, consult) kom ik veel geluiden tegen dat mensen het lastig vinden om hun prijs te bepalen, snel bang zijn dat ze te duur gevonden worden en dat mensen daardoor afhaken. Aan de andere kant hoor ik geluiden dat wanneer je te laag inzet je afbreuk doet aan je professionaliteit, aan het beroep an zich.
Ik weet dat ik met mijn aanpak en begeleiding mensen verder kan helpen. Ik ben het waard. Je krijgt er veel voor terug als je mijn diensten inroept wanneer je vragen/problemen tegen komt. Ik denk dat het daar ook om gaat, en met name voor startende ondernemers kan dat lastig zijn: die moeten wellicht nog ervaren wat ze ‘waard’ zijn.
Dag Hennie,
Ik kan me goed vinden in jouw artikel. Mijn specialismen liggen op gebied van visuele presentatie (o.a. webdesign en drukwerk) en guerilla marketing. De eerste anderhalf jaar had ik zelf ook veel moeite met de waardebepaling en ging nogal eens op mijn neus doordat sommige klussen uiteindelijk meer werk bleken te omvatten dan ik zelf had ingeschat. Op zo’n moment zat ik echter wel vast aan de door mij opgegeven “fixed price”. Eigen schuld, dikke bult, en knap pijnlijk! Inmiddels kan ik het goed inschatten en gebeurt me dit niet meer.
Een ander punt is dat ik op een bepaald moment ook goed het vergelijk heb kunnen trekken tussen de kwaliteit van mijn producten en diensten en die van mijn conculega’s. Vanaf dat moment heb ik zonder enige wroeging mijn tarieven aanzienlijk verhoogd. Mijn werk is het gewoon waard. De klant wordt er altijd beter van. Dat beweer ik niet alleen zelf, de omzetcijfers van (en groei van de klantenkring bij) mijn klanten tonen het ook aan. En daar ben ik stiekem best wel heel trots op.
Een klant die dat wel kàn maar niet wil betalen is stomweg mijn soort klant niet. Ik heb wel eens tegen mensen gezegd: “Hey, je gaat toch ook niet naar een Mercedes dealer met de overtuiging dat je de nieuwprijs wel af kunt dingen naar die van een tweedehands Fiat?”.
Het komt veel voor dat die mensen die mijn prijs niet wilden betalen en liever naar een goedkope beunhaas gingen op hangende pootjes bij me terug komen. En let wel, dit zeg ik niet op triomfantelijke toon. Ik vind het namelijk helemaal niet leuk om te zien hoe een enthousiaste ondernemer op z’n neus gaat omdat hij of zij dacht dat het ook wel goedkoper kon.
Mijn favoriete quote is niet voor niets: “If you think it’s expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur…” (Red Adair)
Groet,
Anne-Mieke
PS Ik heb recent op BbBcontact.nl een column geschreven over een onderwerp dat verwant is aan het thema van jouw column hier. De titel ervan is – sarcastisch bedoeld – “Zakelijk hè?”.
Ik weet alleen niet of ik zomaar de link mag plaatsen. Als je het goed vindt hoor ik het graag, dan plaats ik hier later de link alsnog.
@Else mooi beschreven, het komt voor mij neer op aan het stuur te blijven met waardebepaling voor, tijdens en achteraf.
@Heidi leuk je op mijn blog terug te zien! Fijn dat je weet wat je eigen waarde is en geen afbreuk doet, zeker niet in de zorg.
@Anne-Mieke het inschatten van je waarde is een kunst, daar heb je ervaring voor nodig. Je reactie is een mooi voorbeeld van hoe je die hebt opgebouwd en waar je nu voor staat!
RT @hennietibben: welk prijskaartje hang je aan jezelf? http://t.co/b0FWgFxo
‘Welk prijskaartje hang je aan jezelf?’ http://t.co/19JDagYZB6 @hennietibben
RT @hennietibben: welk prijskaartje hang je aan jezelf? http://t.co/b0FWgFxo
RT @hennietibben: welk prijskaartje hang je aan jezelf? http://t.co/b0FWgFxo
RT @hennietibben: welk prijskaartje hang je aan jezelf? http://t.co/TtuaYTit8h
RT @hennietibben: welk prijskaartje hang je aan jezelf? http://t.co/rLOoBgVhMQ