Pak jij vandaag je fiets of ga je liever met de auto, trein of het vliegtuig? Welk vervoersmiddel je ook kiest, je denkt vast ook na over je reisdoel. Al helemaal als dit je droom of vakantiebestemming is.
Een succesmiddel is net een vervoersmiddel. Het brengt je bij je doel, daar waar je vandaag of over een tijdje wilt aankomen. Ook in je werk als zelfstandige professional.
Wat zie ik als een succesmiddel? Het is je hart, je brein, je motivatie. Maar ook je visitekaartje, je contacten, je webpagina, je smartphone, je aanbod, een training of je rake activiteiten.
Succesmiddelen brengen jou bij je klanten (en andersom;) en zorgen ervoor dat je jouw expertise kunt verzilveren.
Zonder deze helpers en dragers is het moeilijker vruchten plukken en genieten van je favoriete werk. Of komt jou dat aanwaaien? Bij mij niet, zeker niet direct.
Het kiezen van succesmiddelen lijkt soms op je werkplek inrichten. Veel is mogelijk, maar wat brengt jou waar je zijn wilt en wat vind je prettig? Of wil je steeds herinrichten of zelfs verhuizen? Ik word al moe als ik er aan denk. Werken aan succesmiddelen is continu sleutelen aan je bedrijf.
Stel je eens voor. Je hebt contact met een mogelijke klant. Hij of zij heeft een probleem en jij kunt helpen deze op te lossen. Je ‘mag’ een offerte uitbrengen. Misschien heb je nog ergens een vergelijkbare offerte liggen.
Maar je zult zien, het is allemaal net even anders. In ieder geval volgens je klant. Een heel bijzondere situatie welke om een maataanpak vraagt. Voordat je tot werk in uitvoering komt is er al heel wat tijd van jou gevraagd.
Is jouw offerte nu een succesmiddel? Een offerte is al een specifieke vorm van een aanbod maken. Hoe zou het anders kunnen? Is het denkbaar dat jij een assortiment van 3 producten aanbiedt waarop jouw klant makkelijk “ja, ik wil!” kan zeggen?
Mijn dienst is geen product. Ik hoor je het al zeggen. Je wilt niet standaard werken of winkeltje spelen met een kernassortiment. Je wilt gewoon je favoriete werk doen.
Toch kunnen succesmiddelen er juist voor zorgen dat jij jouw favoriete werk kunt doen. Succesmiddelen zoals een kernassortiment ontwikkelen, een recept schrijven voor je winnende offerte, je ideale werkweek bouwen en je facturering automatiseren.
Een ideaal succesmiddel heeft impact, groeit met je mee, kun je hergebruiken, laat zich gemakkelijk verspreiden of vermenigvuldigen en werkt helemaal voor jóu!
Zeker is dat je, naast je favoriete werk en je acquisitie, beperkte tijd hebt voor succesmiddelen. Het zijn belangrijke maar indirecte middelen. Sleutel je te veel achter de schermen, dan groeit het onkruid met de naam overhead. Ook al hoort een denkbeeldig laatje met halffabrikaten er helemaal bij, ze moeten eigenlijk de wijde wereld in:)
Je succesmiddelen kun je dus maar beter snel en frequent inzetten. Zodat je ze kunt benutten en bijschaven op basis van ervaring in de praktijk en niet op basis van hersenspinsels in je eigen hoofd.
Tenzij je nog benieuwd bent naar Frans Laarmans. Hij is eigenlijk vies van kaas, heeft ineens een kaasimperiumdroom, begint met 10.000 volvette Edammer kazen in een kelder en wil deze verkopen in België en Luxemburg. Hij bekent: “ik heb de heele week druk gezocht naar een tweedehandsbureau en dito schrijfmachine“.
Bron: Kaas van Willem Elsschot uit 1933 (Liesbeth: dank voor je grappige en nog steeds actuele boekentip!)
Oké, ik beken ook: ik heb nog wel een laatje met onafgeschreven artikelen of quasi-geheime producten;)
Welk succesmiddel heb jij in je laatje liggen en kun je nu de wijde wereld in sturen?
Je reactie op dit artikel is heel welkom!
Klik hiervoor op reactie(s).
Geef een antwoord