• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

wilskracht is overgewaardeerd

Door: Hennie Tibben 2 Reacties 20 oktober 2011

Bijgewerkt op: 10 januari, 20181:29 pm

“Met de juiste technieken kun je alles veranderen”. Dat is ongeveer het begin van een interview met David Maxfield in managementboek.nl

Als ondernemende professional wil je iets veranderen. Je wilt van A naar Beter, de wereld mooier maken, je klant tevreden stellen, maximaal plezier uit je werk, een mooie brutowinst halen of meer zelf bepalen.

Je stelt jezelf een doel en haalt vervolgens van alles uit de kast om je doel te bereiken. Strategie 1, tactiek A, impulsieve handeling 2, afleidingsmanoeuvre B, gadget 3, etc. En dan komt strategie 1A, tactiek A versie 2 en het zusje van afleidingsmanoeuvre B.

Voor je het weet doe je van alles, moet je er steeds harder bij nadenken en voor werken. Je verliest het overzicht en de link tussen je doel en je middelen. Ach, als je maar flink doorzet dan komt het vanzelf goed.

Je zet steeds meer wilskracht in: je bent druk bezig in de waan van de dag. Je zegt tegen jezelf dat je van afwisseling houdt maar ondertussen bepaal je niet meer zelf wat en wanneer je iets doet.

Wilskracht is overgewaardeerd. Als mens heb je de neiging dingen uit te stellen en te focussen op dat wat dringend is (in plaats van dat wat belangrijk is). Met een focus op wilskracht doe en krijg je eerder meer van hetzelfde dan dat je een stap verder komt. Je blijft hangen op een bepaald niveau.

Als zelfstandige professional heb je naast je eigen vak ook een 2e beroep: ondernemer. Je wilt ook tijd steken in acquisitie en achter de schermen werken aan je eigen bedrijf. Zodat je deze zo kunt vormgeven dat je regie, vrijheid, favoriet werk, ideale klanten en een mooi resultaat bereikt.

Er is maar één manier waarmee je dit vol kunt houden: maak het jezelf onderweg gemakkelijk.

  • bepaal wat je uit de schoorsteen van je bedrijf wilt laten komen. Ik hoor zelfstandigen dan regelmatig 3 P’s noemen: poen, plezier en prestige. Voor mij is vrijheid en zelfrealisatie ook belangrijk. Wat is belangrijk voor jou? Over poen: terwijl werknemers stabiele poen regelen via een baan, leveren zelfstandigen al snel te veel in op poen. Waarvoor zou je dat doen? Bepaal dus ook hoeveel poen je uit je bedrijf wilt halen.
  • zorg voor een gespreid bedje: bepaal op welke dagdelen je werkt aan je bedrijf, maak hiervoor een afspraak met jezelf en zet deze in je agenda. Geef deze afspraak een aantrekkelijke naam. Bepaal niet alleen wanneer maar ook waar je dit gaan doen: kies dus ook je ideale werkplek.
  • kies je eigen killer apps: acquisitie-strategieën en succesmiddelen die je helpen je doel te bereiken. De apps selecteer je streng: ze waren al succesvol bij anderen en/of ontwikkelt ze zelf (door). Je zet ze consistent en frequent in, zodat je vriendjes met ze wordt en weet – op basis van eigen ruime ervaring en feiten – of je killer apps je dichterbij je gewenste resultaat brengen. Killer apps kunnen ook mensen zijn: verwijzers, partners, fans, etc.
  • een absoluut verplichte killer app is een verdienmodel, een aanbod, een doelgroepkeuze en een strategie die ervoor zorgt dat je regelmatig in contact bent met je doelgroep. Ook support is een verplichte killer app: je stelt je eigen dreamteam samen, van mensen en spullen.
  • ga voor ‘meer door minder’: een ideale killer app heeft impact en is eenvoudig op te schalen (zeker als je je bedrijf wilt laten groeien). Ga niet voor frutsels of activiteiten in de marge. Dat kost je te veel aanlooptijd, leergeld, verbouwtijd, etc. Liever een paar apps in de hand dan 10 in de lucht.
  • beloon jezelf vaak: ‘werken aan je bedrijf’ is een investering en het resultaat is niet altijd direct tastbaar en dat kan je ontmoedigen. Jezelf belonen kun je niet vaak genoeg doen: voor wat je onderweg hebt gedaan en voor elk deelresultaat dat je bereikt.
  • trek je op aan ’the next level’: je beperkt je eigen ontwikkeling als je jezelf niet voldoende omringt met mensen die voor jou succesvol, inspiratoren, mentoren of helden zijn. Kijk naar jezelf in de spiegel, neem het heft in eigen handen en trek je op aan ’the next level’.

Wilskracht is overgewaardeerd, je krijgt vooral meer van hetzelfde. Wil je jezelf en je bedrijf laten groeien?
Maak het jezelf als ondernemer en bedrijf dan gemakkelijk: spreid je eigen bedje, kies je killer apps, beloon jezelf vaak en trek je op aan ’the next level’!

Wat is jouw ervaring? Ik lees je reactie graag!

2 Reacties

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerti van Stijn zegt

    29 november 2011 om 5:19 pm

    Inspirerend artikel! Ik ga ’t laten bezinken want sinds de juf van de 1e klas ooit in mijn Poezie album heeft geschreven”Ik wil dat woord is machtig, ik zeg ’t ernstig – stil, het kan een berg verzetten, dat ene woord ik wil” achtervolgt dit mij. Ik ben er -tot het lezen van dit artikel- altijd vanuit gegaan dat als je iets echt heel erg graag wilt, het je hoe dan ook gaat lukken, is ’t niet rechtsom dan wel linksom. En ja, ik werk erg hard en misschien door die goed getrainde wilskracht wat minder smart, wie zal ’t zeggen… Toch ben ik ervan overtuigd dat ik zonder mijn wilskracht niet zou zijn waar ik nu ben.
    In ieder geval triggert het artikel mij wel, dus zoals gezegd, ik zal er eens rustig mijn gedachten over laten gaan.

    Hartelijke groet,
    Gerti van Stijn

    Beantwoorden
  2. Martine Vecht zegt

    2 augustus 2012 om 3:43 pm

    Dag Hennie,

    Dit is een heel interessant artikel over wilskracht: maak er een gewoonte van!
    http://www.intermediair.nl/artikel/competenties-en-vaardigheden/293834/waarom-orde-en-regelmaat-tot-betere-prestaties-leiden.html

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in