• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Social marketing communicatie

  • Start
  • Spreker
  • In de media
  • Blog
  • Contact
  • Over
  • Wat professionals zeggen
  • Agenda

Wat zachte conversie zegt over je website en inschrijvingen

Door: Hennie Tibben Reageer 30 oktober 2016

Bijgewerkt op: 10 juni, 201710:30 am

Google-Analytics-bezoekers-inschrijvers

Zucht.

Het geeft vast handige info.

Maar waarom lijkt Google Analytics zo op de administratie doen?

Een administratie heb je voor de Belastingdienst. Het is niet vanzelf overzichtelijk. Maar met een beetje kennis haal je er wel hándige info uit voor je bedrijfsvoering.

Zo werkt ’t ook bij Google Analytics.

Waarom heb je analytics nodig bij online ondernemen?

Op de markt zie je de kraam, handelswaar en bezoekers. Online gaat dat niet vanzelf én pakken dingen anders uit. Je moet er meer voor doen om je kop er bij te houden.

Moet je álles weten van Google Analytics?

Zeker niet, wees lekker kieskeurig. Neem nou het e-mail conversie percentage.

Uhhhhhh.

E-mail conversie?

Ja.

Hoeveel sitebezoekers zich inschrijven voor je gratis weggever en/of nieuwsbrief.

Dit is zachte conversie.

Dus nog geen omzet, dat is hárde conversie.

Waarom is zachte conversie belangrijk?  

  • je bezoeker heeft ineens een naam en wil meer van je lezen
  • als je aan e-mailmarketing doet, een nieuwsbrief verstuurt, dan krijg je afmeldingen.
    Dus wil je ook continu nieuwe inschrijvingen zien. Zo krijg je een natuurlijke selectie.
  • je bent eerlijk naar jezelf: wat zet zoden aan de dijk?
  • je website wordt steeds fitter, hij werkt voor jou en je beste bezoekers
  • zachte conversie maakt harde conversie mogelijk: verkopen

Wat heb je nodig om zachte conversie te berekenen?

1: een Google Analytics account met daaraan gekoppeld je website en

2: een nieuwsbriefsysteem met daarin je abonneelijst(en).

Spiekbriefje zachte conversie:

Dit is de formule: (nieuwe inschrijvers : bezoekers) x 100 = x%.

  • < 1% is laag – code rood
  • 1% is gemiddeld – code oranje
  • 2-5% is mooi – code donkergroen
  • 6-12% is prachtig – code fluoriserend groen

Bron: o.a. publicaties van Contently en SumoMe, zij analyseerden miljoenen sites en inschrijvingen. Jammer, ik heb geen relevante Nederlandse rapporten gevonden over zachte conversie.

Wat is jouw zachte conversie?

  1. kies de periode die je wilt meten: bijv. een maand, week of dag
  2. ga naar de rapportage/reports van je nieuwsbrief systeem en zie hoeveel nieuwe inschrijvers je hebt voor je nieuwsbrieflijst in de gekozen periode.
  3. ga naar Google Analytics => inloggen => startpagina => naam van de website => alle websitegegevens. Nu kom je vanzelf bij Doelgroepoverzicht van afgelopen maand.
  4. pas rechtsboven de periode eventueel aan: via de kalender en klik op toepassen
  5. als laatste klik je – aan de linkerkant van de grafiek – op de button [Sessies + pijltje naar beneden] en kies je voor Gebruikers => onder de grafiek staat het aantal Gebruikers (=bezoekers).

Je zachte conversie is: (het getal uit 2 : het getal uit 5) x 100 = x%.

Bijvoorbeeld: (12 : 523) x 100 = 2%.

Wat kun je ermee als online ondernemer?

Er zijn drie knoppen waar je aan kunt draaien:

  • je aanbod – gratis en betaald – op je website
  • de presentatie ervan: zichtbaar én aantrekkelijk
  • je bereik: bezoek/traffic krijgen

Heb je een lage zachte conversie én heb je al een gratis weggever? Check eerst de presentatie ervan en daarna de weggever zelf.

Heb je een hoge zachte conversie?
 Gefeliciteerd:) Dan heb je bezoek van een hoge kwaliteit en/of een gewilde gratis weggever. Dit is je volgende uitdaging: verkopen van je betaalde aanbod.

Is het percentage hoog, maar zijn het in aantallen te weinig? Vergroot je bereik en lees: hoe groot is je ideale mailinglijst?

Online ondernemen is je hart volgen én je hoofd erbij houden.

Reageer

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Contact:

contact@hennietibben.nl
Bellen: 06 513 78 560

Zoeken:

Tips en inspiratie over:

  • Aanbod: service design (25)
    • Assortiment (5)
    • Gratis weggever (3)
    • Koopbezwaren (1)
    • Prijs (6)
  • Hennie's Tiny house (31)
  • In de media (18)
  • Online marketing (18)
    • E-mailmarketing, Nieuwsbrief (5)
    • Website (13)
  • Professional én ondernemer – mindset en dilemma's (57)
  • Richting kiezen (45)
    • Personal navigator (27)
    • Sweet spot, niche (15)
  • Social selling (4)
    • Social media (3)
  • Tools (49)
    • Geld: administratie (3)
    • Inbox (6)
    • Locatie: IRL en online (2)
    • Productiviteit (24)
    • Tijd: ideale werkweek (12)
  • Webinar, workshop (verleden) (2)

Nieuwe artikelen

  • Hennie Tiny House – cover en interview Margriet special
  • Hennie Tiny House – boek Klein Wonen / Small Homes, The making of BouwEXPO Tiny Housing in Almere
  • Hennie Tiny House – interview Omroep Flevoland: waarom ga je in een tiny house wonen?
  • Hennie gehuldigd als Prachtige Poortenaar 2018 – Almere Deze Week
  • Hennie Tiny House in BinnensteBuiten van KRO-NCRV op NPO 2

Nieuwe reacties

  • Henk van de Leur: Geachte Hennie Tibben, Vandaag las ik in de krant een artikel over de Reality Check, Dus kroop deze...
  • Ivan: Ik heb je blog over het tiny house met veel belangstelling gelezen. Je geeft een hoop informatie m.b.t. grond...
  • Natalie: Wat een verfrissend initiatief die tiny houses. Wanneer je ooit langdurig met de rugzak onderweg bent...
  • Bartje: Kun je ook een plugin aanraden die specifiek past bij de Mobile First website ontwikkeling?
  • Peter: Wat zijn de kosten van zo’n Pop-up ? ervaring mee

Nu populair

Footer

Contact

Voorwaarden, privacy, auteursrecht

Let’s connect:

  • E-mail
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst. Lees verder: Voorwaarden en privacy

Copyright © 2023 Hennie Tibben · Log in