Zucht.
Het geeft vast handige info.
Maar waarom lijkt Google Analytics zo op de administratie doen?
Een administratie heb je voor de Belastingdienst. Het is niet vanzelf overzichtelijk. Maar met een beetje kennis haal je er wel hándige info uit voor je bedrijfsvoering.
Zo werkt ’t ook bij Google Analytics.
Waarom heb je analytics nodig bij online ondernemen?
Op de markt zie je de kraam, handelswaar en bezoekers. Online gaat dat niet vanzelf én pakken dingen anders uit. Je moet er meer voor doen om je kop er bij te houden.
Moet je álles weten van Google Analytics?
Zeker niet, wees lekker kieskeurig. Neem nou het e-mail conversie percentage.
Uhhhhhh.
E-mail conversie?
Ja.
Hoeveel sitebezoekers zich inschrijven voor je gratis weggever en/of nieuwsbrief.
Dit is zachte conversie.
Dus nog geen omzet, dat is hárde conversie.
Waarom is zachte conversie belangrijk?
- je bezoeker heeft ineens een naam en wil meer van je lezen
- als je aan e-mailmarketing doet, een nieuwsbrief verstuurt, dan krijg je afmeldingen.
Dus wil je ook continu nieuwe inschrijvingen zien. Zo krijg je een natuurlijke selectie. - je bent eerlijk naar jezelf: wat zet zoden aan de dijk?
- je website wordt steeds fitter, hij werkt voor jou en je beste bezoekers
- zachte conversie maakt harde conversie mogelijk: verkopen
Wat heb je nodig om zachte conversie te berekenen?
1: een Google Analytics account met daaraan gekoppeld je website en
2: een nieuwsbriefsysteem met daarin je abonneelijst(en).
Spiekbriefje zachte conversie:
Dit is de formule: (nieuwe inschrijvers : bezoekers) x 100 = x%.
- < 1% is laag – code rood
- 1% is gemiddeld – code oranje
- 2-5% is mooi – code donkergroen
- 6-12% is prachtig – code fluoriserend groen
Bron: o.a. publicaties van Contently en SumoMe, zij analyseerden miljoenen sites en inschrijvingen. Jammer, ik heb geen relevante Nederlandse rapporten gevonden over zachte conversie.
Wat is jouw zachte conversie?
- kies de periode die je wilt meten: bijv. een maand, week of dag
- ga naar de rapportage/reports van je nieuwsbrief systeem en zie hoeveel nieuwe inschrijvers je hebt voor je nieuwsbrieflijst in de gekozen periode.
- ga naar Google Analytics => inloggen => startpagina => naam van de website => alle websitegegevens. Nu kom je vanzelf bij Doelgroepoverzicht van afgelopen maand.
- pas rechtsboven de periode eventueel aan: via de kalender en klik op toepassen
- als laatste klik je – aan de linkerkant van de grafiek – op de button [Sessies + pijltje naar beneden] en kies je voor Gebruikers => onder de grafiek staat het aantal Gebruikers (=bezoekers).
Je zachte conversie is: (het getal uit 2 : het getal uit 5) x 100 = x%.
Bijvoorbeeld: (12 : 523) x 100 = 2%.
Wat kun je ermee als online ondernemer?
Er zijn drie knoppen waar je aan kunt draaien:
- je aanbod – gratis en betaald – op je website
- de presentatie ervan: zichtbaar én aantrekkelijk
- je bereik: bezoek/traffic krijgen
Heb je een lage zachte conversie én heb je al een gratis weggever? Check eerst de presentatie ervan en daarna de weggever zelf.
Heb je een hoge zachte conversie? Gefeliciteerd:) Dan heb je bezoek van een hoge kwaliteit en/of een gewilde gratis weggever. Dit is je volgende uitdaging: verkopen van je betaalde aanbod.
Is het percentage hoog, maar zijn het in aantallen te weinig? Vergroot je bereik en lees: hoe groot is je ideale mailinglijst?
Online ondernemen is je hart volgen én je hoofd erbij houden.
Geef een antwoord